BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az árfigyelő rendszer már közel 7 százalékkal mérsékelte az élelmiszerek árát

A Gazdaságfejlesztési Minisztérium jelentett az árfigyelő rendszer hatékonyságáról. A közleményükben azt írták, hogy az élelmiszerek inflációja átlagosan 7 százalékkal csökkent.

A Gazdaságfejlesztési Minisztérium szakmai támogatása mellett a Gazdasági Versenyhivatal 2023. július 1-jén indította el az online árfigyelő rendszert annak érdekében, hogy a piaci verseny fokozásán keresztül letörje az inflációt, és meggátolja az az élelmiszerárak további növekedését.

Budaörs 2023.07.21.
Auchan
foto: Kallus György Világgazdaság
Fotó: Kallus György / Világgazdaság

Az árfigyelő hatékonyságát mutatja, hogy az elmúlt másfél hónapban a legnagyobb üzletláncok között olyan árversenyt generált, amelynek következtében 

az indulás óta a 62 termékkategóriából 54 termékkategóriában, átlagosan 6,7 százalékkal csökkentek az átlagárak. 

Július eleje óta az árak csökkenésének több mint 0,5 százalékpontos inflációcsökkentő, illetve mintegy 1,8 százalékpontos élelmiszerinflációt csökkentő hatása lehetett a KSH inflációs fogyasztói kosarának súlyait figyelembe véve. A tojásárak 28 százalékkal, a zöldségek és a spagetti átlagárai mintegy 17 százalékkal, valamint a liszt, a margarin és a sertészsír árai 10 százalékot meghaladó mértékben csökkentek a júliusi indulás óta. A zöldségek közül leginkább az újburgonya, a zöldpaprika és a paradicsom árai csökkentek: 46, 35 és 33 százalékkal. A húsok közül a pulykamell ára átlagosan 12, a csirkecombé 8 százalékkal lett olcsóbb.

Augusztustól visszatérhet a reálbér-növekedés a szaktárca szerint

A Gazdaságfejlesztési Minisztérium úgy látja, hogy az inflációellenes intézkedések beváltak.

A rendszerben szereplő termékkategóriák közül 28 kategóriában tovább csökkentek az átlagárak az elmúlt héten. Mindössze egy hét alatt közel 17 százalékkal csökkent a körte, 10 százalék körüli mértékben a finomliszt és a paradicsom, valamint 7 százalékot meghaladóan a csirkecomb ára. 

Az árak csökkenését a kormányzat által június 1-jétől elindított, illetve augusztus 1-jével kibővített kötelező akciózás is támogatta.

Az online platform népszerűsége töretlen, elindulása óta közel 1 millió 50 ezer látogatója volt. Az oldalon végzett szabadszavas keresések száma meghaladta az 535 ezret, amelyek során az elmúlt héten a látogatók leggyakrabban a csirkemell, cukor, tej, tojás és olaj szavakra kerestek.

Az árfigyelő hozzájárul a családok megvédéséhez, hiszen elkezdte letörni az élelmiszerárakat, a multikat árcsökkentésre kényszeríti, így jelentősen segíti az infláció egy számjegyűre csökkentését.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.