A Gazdasági Versenyhivatal 2023. július 1-jén indította el az online árfigyelő rendszert, amely 62 élelmiszer termékcsoport esetében teszi lehetővé a fogyasztói árak átlátható módon történő összehasonlítását, egyúttal jelentősen fokozza a piaci versenyt a hazai kiskereskedelmi szektorban, így a családok megvédése érdekében megakadályozza a túlárazást és elősegíti a háború és a szankciók okozta infláció letörését.
Az árfigyelő hatékonyságát jól mutatja, hogy
a 62 termékkategóriából 50 termékkategóriában, átlagosan 6,9 százalékkal csökkentek az átlagárak a rendszer indulása óta.
Az élelmiszerárak csökkenésének 0,6 százalékpontos inflációcsökkentő, valamint mintegy 1,9 százalékpontos élelmiszerinfláció-csökkentő hatása lehetett a KSH inflációs fogyasztói kosarának súlyait figyelembe véve. Július elsejétől a tojás ára több mint 29 százalékkal, a spagetti és a zöldségek átlagára 17 százalékot meghaladó mértékben csökkent. A kelkáposzta, a fejes káposzta, a zöldpaprika és a fokhagyma ára 25-30 százalékkal, míg a paradicsomé több mint 40 százalékkal mérséklődött. A margarinok átlagosan közel 16 százalékkal, a lisztek pedig 12 százalékkal lettek olcsóbbak az árverseny hatására. A húsokat tekintve leginkább a pulykamellfilé ára csökkent, átlagosan 12 százalékkal, de például a csirkeszárny is 9 százalékkal kevesebbe kerül, mint július elején.
Az elmúlt egy hét során 33 termékkategóriában tovább csökkentek az átlagárak.
Egy hét leforgása alatt a legnagyobb mértékben a kelkáposzta ára csökkent, közel 15 százalékkal. A fejes káposzta, az alma és a paradicsom ára is 10 százalékot meghaladó mértékben mérséklődött. A húsok közül a sertéscomb több mint 8 százalékkal olcsóbb volt, mint egy héttel korábban. Az árak csökkenését a kormányzat által június 1-jétől elindított, illetve augusztus 1-jével kibővített kötelező akciózás is támogatta.
További béremelést jelentett be Orbán ViktorA gazdasági növekedés beindításáról és további béremelésekről ülésezik a kormány. |
Az online platform népszerűségét a látogatottsági adatok is alátámasztják, ugyanis
az indulás óta a látogatók száma már megközelíti az 1,1 milliót.
Az oldalon végzett szabad szavas keresések száma közel 565 ezer, amelyek során az elmúlt héten leginkább a csirkemell, cukor, tej, tojás és olaj szavakra kerestek.
A terveknek megfelelően és a felhasználói visszajelzések figyelembevételével újabb felhasználóbarát funkciókkal bővül az árfigyelő rendszer, többek között
egy többfunkciós, szabadon összeállítható bevásárlólista segíti majd a fogyasztókat a vásárlási döntéseik meghozatalában.
Az új funkció az egyes üzletek árainak a korábbinál is jobb átláthatóságával további versenyre ösztönözheti a kereskedelmi láncokat, így jelentősen hozzájárul a háború és a szankciók okozta infláció mielőbbi egy számjegyűre történő csökkenéséhez.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.