BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Orbán–Gyurcsány-csörte: ki kezelte jobban a válságot?

Válságok Orbán Viktor és Gyurcsány Ferenc kormányzása alatt egyaránt előfordultak, azonban egészen más volt a kiindulóhelyzet, és másként kezelték a problémákat is. Fontos különbség, hogy miközben a 2008-as krízis idején a forgatókönyvet a problémák kezelésére külső szereplők írták, a jelenlegi válságban egyéni megoldások születtek. A főbb mutatók és intézkedések számbavétele segít eldönteni, hogy a parlamentben a héten vitába szálló jelenlegi és volt kormányfő közül ki volt a jobb válságkezelő.

Másfél évtized alatt több gazdasági válsággal kellett megküzdenie az országnak, 2008-ban begyűrűzött Európába és Magyarországra is az amerikai ingatlanpiacról indult globális válság, ezt követően 2020-ban a koronavírus terjedése, két évvel később pedig az ukrajnai háború kitörése okozott gazdasági feszültségeket.

Fotó: MTI

A tizenöt évvel ezelőtti krízis kezelésének hibáira rámutatva Orbán Viktor miniszterelnök hétfőn a parlamentben azt mondta:

Nem akarunk visszatérni a Gyurcsány-korszakba, amikor elvették a nyugdíjasoktól egyhavi járadékukat, az ápolóktól, orvosoktól, tisztviselőktől pedig egyhavi fizetésüket, eltörölték a családtámogatásokat, és a magyarok fizették a legmagasabb rezsit Európában.

A Világgazdaság tudósítását az eseményről itt olvashatja.

A miniszterelnök felszólalását Gyurcsány Ferenc volt kormányfő, a DK frakcióvezetője nem hagyta szó nélkül: az országnak Dobrev-kormányra van szüksége, a magyar kormány háborúja a vele egyet nem értők és Európa ellen nem igazolható – hangsúlyozta.  

Lerobbant és prosperáló ország

A két kormányfő csörtéje nem meglepő abból a szempontból, hogy a politikusok más oldalról közelítik meg a gazdasági és társadalmi kérdéseket. 

Az időszakok összehasonlításakor a legszembetűnőbb különbség az, hogy miközben a kihívások a gazdaságot viszonylag jó állapotban érték a járvány kitörésekor, de még a háború után is, a 2008-as krízis kibontakozásakor Magyarországon már súlyos problémák voltak. 

A 2006-os választáson a baloldal eltitkolt költségvetési adatokkal győzött, így a második Gyurcsány-kormány kénytelen volt megszorító politikát alkalmazni már a válság kitörése előtt, az államháztartás hiánya azonban még így is 9,2 százalék lett abban az évben. Az államadósság 2005-öt követően drámai növekedésnek indult, a GDP-arányos 60,5 százalékról  70 százalék felé emelkedett 2008-ra, majd újabb 10 százalékponttal nőtt a következő két évben. 

Gyurcsány Ferenc kormányzása idején Magyarország teljes mértékben kiszolgáltatottá vált a külföldi hitelezőknek, az IMF-nek és a spekulánsoknak, az állam mellett a családok és az az önkormányzatok is devizában adósodtak el – összegezte korábban a Nézőpont Intézet egyik tanulmányában.   

A fentiekkel ellentétben 2020-ban a válság kezelésének jó alapot adott, hogy az államadósságot a 2010-es 80 százalék feletti szintről 65,3 százalékra csökkentették 2019-re, az államháztartás hiánya pedig már hat éve jóval a 3 százalékos maastrichti kritérium alatt volt, így fiskális eszközökkel tompítani lehetett a kedvezőtlen hatásokon. A GDP-arányos államadósság a koronavírus-járvány kitörésének évében ugyan újra 79 százalék fölé ugrott, de 2021-ben már 76,6 százalékot, majd 73,3 százalékot mértek, és várhatóan idén tovább mérséklődik a mutató. Ez utóbbit a jegybank csütörtökön közzétett inflációs jelentésében megerősítette. 

A magyarországi államadósság alakulása
 

Fontos különbség az is, hogy a munkanélküliség a kormány foglalkoztatásösztönző politikája, az egymillió új munkahely megteremtésének végrehajtása eredményeként a járvány kitörésekor mindössze 3,3 százalék volt – azóta is 3-4 százalék körül mozog az adat –, miközben az előző, Gyurcsány–Bajnai-kormányok válságkezelésének következtében 2009-ben 9,7 százalékra ugrott a ráta. 

Eltérő nyugdíj- és családpolitika

Az euróválságot a nyugdíjasok is erőteljesen megérezték, hiszen a 2006-os választási győzelem egyik fő „politikai termékét”, a 13. havi nyugdíjat először 80 ezer forintban maximálták, majd fokozatosan megszüntették az újonnan nyugdíjba lépőknek. Végül a Gyurcsány-kormány minisztere, Bajnai Gordon alakított átmeneti kormányt 2009-ben, és bejelentette, hogy nem fizetik ki a 13. havi nyugdíj második felét, majd teljesen megszüntette a járandóságot. 

A negyedik Orbán-kormány a nyugdíjasokkal sokkal gálánsabb volt: a 2020-as válságra reagálva célként tűzte ki, hogy a nyugdíjasok életszínvonala ne csökkenjen, négy ütemben visszavezették a 13. havi nyugdíjat, amely 2024-ben már egy teljes havi plusznyugdíjat tesz ki. Erről csütörtökön a kormányinfón is jelentek meg új hírek, és a CSOK plusz koncepciójáról is elhangzottak újdonságok.

A családpolitikában is jól körvonalazódnak a különbségek, hiszen miközben a baloldal megszüntette a lakástámogatási rendszert, a jelenlegi kormány a járvány okozta válsághelyzetben Európa legösszetettebb családvédelmi otthonteremtési programját dolgozta ki, és kitartott a családok támogatása mellett azóta is – igaz, kérdés, hogy a háború miatt fokozódó költségvetési nyomás hatására hogyan alakul majd a különféle támogatások – például a CSOK – jövője. 

Megszorítások kontra élénkítés

Az előző kormány befagyasztotta a közszféra béreit, megszüntette 13. havi munkabérüket, a személyi jövedelemadó alsó kulcsát 18 százalékról 19 százalékra, a magasabb jövedelműekét 36 százalékról 38 százalékra növelte, megszüntette az adómentes juttatásokat, például az üdülési csekket és az étkezési jegyet – áll az elemzésben. 

A mostani kormány ezermilliárdos nagyságrendű forrásokat mozgósított a gazdaság élénkítésére, olcsó hiteleket biztosított a vállalkozásoknak, adómentességet adott a járvány miatt nehéz helyzetbe kerülő cégeknek, átvállalta ideiglenesen a munkások kieső bérének 70 százalékát, továbbá a kritikus időszakban is növelte a minimálbért, illetve a garantált bérminimumot, hitelmoratóriummal segítette a lakosságot és a cégeket, jelentős adókedvezményekben részesítette a fiatalokat. 

 

Önálló döntések születnek

A két kormányfő idejében kardinálisan másképp kezelték-kezelik a kívülről érkező elvárásokat: másfél évtizeddel ezelőtt a válságkezelés a külföldi forgatókönyvekre – elsősorban a Nemzetközi Valutaalapéra és az Európai Bizottságéra – épült, miközben a jelenlegi kormány önállóan dönt, és sok esetben konfrontálódik a nemzetközi szereplőkkel. 

A független megközelítés előnye, hogy személyre szabott válaszokat lehet kidolgozni, és gyorsan születnek megoldások, ugyanakkor mára – például az uniós pénzek akadozása miatt – komoly következményei vannak az ország pénzügyi helyzetében. 

Segíti a gazdaságot a külföldi működő tőke érkezése, a magas beruházási ráta és a gazdasági kapcsolatok diverzifikálása, ugyanakkor a válságkezelés eredményességét – egy folyamatban lévő válságról lévén szó – végső soron utólag lehet teljes objektivitással megítélni. Ez még a jövő kérdése. 
 

 

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.