BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Még mindig túl meleg vízzel mosnak a magyarok

A lakosság nem bízik a hideg mosásban, pedig több érv is szól mellette. A többség 40 fokon mossa ruháit.

Nem bíznak a magyarok a hideg vizes mosásban, a háziasszonyok csaknem fele továbbra is 40 fokon mossa ruháit – ismertette friss felmérésének eredményeit a P&G. Pedig a cég szerint a csökkentett vízhőmérséklet, a rövidebb mosási ciklus és egy hatékony mosókapszula nemcsak kisebb ökológiai lábnyomot, de jóval alacsonyabb villanyszámlát is jelent.

Woman hands putting her dirty clothes in the washing machine in a laundromat
Fotó: GettyImages

A P&G reprezentatív felméréséből kiderül, hogy a magyarországi fogyasztók több mint fele (57 százalék) még a hétköznapi ruháit is 40 fokon mossa, a válaszadók ötöde (21  százalék) pedig 50 fokon, vagy annál magasabb hőfokon. A törölközők és ágyneműk esetében ez az arány még magasabb, előbbit a háziasszonyok 53 százaléka, utóbbit 46 százaléka mossa legalább 50 fokos hőmérsékleten. A 40 fok helyett 30 fokos vízben történő mosás ugyanakkor az Energy Saving Trust kutatása szerint 57 százalékos energiamegtakarítást eredményez, és hozzájárul a mosott ruhák formájának és színének megőrzéséhez, hosszabb élettartamához is, illetve csökkenti a mosási folyamat ökológiai lábnyomát is.

A kutatás szerint azonban csupán a háziasszonyok 14,8 százaléka mos 30 fokon, és még a hétköznapi ruhák esetében is csak alig több mint ötödük használja a hidegprogramot.

Ráadásul ez nem kizárólag magyar jelenség, és mivel a mosás szénlábnyomának közel 60 százaléka felhasználói fázisból származik, főként a víz melegítéséből, a P&G évek óta széles körű fogyasztói edukációt folytat világszerte számos márkájának közreműködésével annak érdekében, hogy ösztönözze a hidegebb mosási hőmérsékletre való váltást.

A magyar lakosság 90 százaléka saját maga is szokott mosni, kevesen vannak, akikre más mos, közöttük is felülreprezentáltak a férfiak és az 50 év felettiek. A hazai háztartások kétharmada heti egynél többször mos, több mint ötöde pedig heti 4 vagy több alkalommal, és az egyedül élőknél sem ritka, hogy heti egynél több adagot tegyenek mosógépbe (32 százalék). A három- vagy többfős háztartások háromnegyedénél általánosnak mondható a heti legalább 3-4 adag mosás.

Farmernadrágban a zuhany alatt

A Levi’s vezérigazgatója, Charles Bergh a mosógép helyett a zuhany alatt mossa a farmerét, szerinte így nem kell attól tartania, hogy a nadrág elveszíti a színét és a formáját.

A mosószer vásárlásánál a magyar fogyasztók legfontosabb szempontja a hatékonyság és az ár-érték arány, ezt követi az illat, amely inkább a fiatalabbak (18–29 éves korosztály) számára fontos tényező. A fenntarthatóság mindössze negyedik a sorban, ez a megkérdezettek több mint felének (52 százalék) számít, és a felmérés szerint erre is a fiatalabbak figyelnek jobban.

Ugyanakkor a vásárlók nagyobb része nem márkaorientált, 57 százalékuk állította, hogy teljesen mindegy, vagy nem fontos számára a mosószer márkája.

A fogyasztók átlagosan négyezer forint körül költenek mosószerre vásárlásaik során, a legtöbben (43 százalék) 2000-4000 forintos, a vásárlók harmada pedig 4000-6000 forintos kiadással számol.

A legelterjedtebb a folyékony mosószer, a háztartások kétharmada szokott ilyennel is mosni, míg mosókapszulát és mosóport egyaránt a háztartások 28 százaléka használ. A mosókapszulák ugyanakkor bizonyítottan hatékonyak alacsony hőmérsékleten és rövid mosási cikluson is. Ráadásul néhány márka esetében már újrahasznosítható papírcsomagolásban kapható, ezért fenntarthatóbb a műanyag flakonos folyékony mosószereknél.

Hegyekben állnak Európában a kidobott háztartási gépek és elektronikai eszközök

Csak Európában 35 millió tonnányi olyan elektronikai hulladék keletkezik, amelyet meg lehetett volna menteni, közben pedig nálunk is egyre korábban érkezik el a túlfogyasztás napja.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.