BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Jóval több cég tervez bővíteni, mint ahányan elbocsátásban gondolkodnak

A negyvenegy vizsgált ország közül Magyarországon javultak legnagyobb mértékben a cégek létszámváltoztatási várakozásai éves összehasonlításban. A képzett munkaerő hiányát a cégek elsősorban a munkavégzés körülményeinek rugalmassá tételével, valamint a kínált fizetések emelésével és belépési bónuszokkal próbálják csökkenteni.

A jövő év első negyedében a magyar munkáltatók 31 százaléka bővíteni tervezi a munkaerőkeretét, miközben csökkentést 21 százalékuk jelez előre. Az álláskeresők ebben az időszakban főként az IT, a pénzügyi és az ingatlanpiaci területen működő cégeknél számíthatnak élénk munkaerő-keresletre – derül ki a Manpower Magyarország kedden közzétett munkaerőpiaci előrejelzéséből.

Young,Woman,Having,A,Business,Meeting,And,Signing,A,Contract,
Fotó: Stock-Asso

A munkáltatói válaszokból származtatott, szezonálisan kiigazított nettó foglalkoztatási mutató (NFM) 10 százalékos átlagos értéket ért el, ami ugyan 2 százalékponttal elmarad az előző negyedéves értéktől, az egy évvel korábbi, mínusz 10 százalékos szintnél azonban 20 százalékponttal magasabb. Ezzel a 41 vizsgált ország közül Magyarországon javultak legnagyobb mértékben a cégek létszámváltoztatási várakozásai éves alapon.

A 12 százalékos létszámbővítési mutató egy olyan országos átlag, amelytől az egyes régiókat vizsgálva nagyok az eltérések. A legszélesebb körben a Dél-Alföldön (NFM: 21 százalék) és az Észak Alföldön (17 százalék) várnak létszámbővülést, de Közép-Magyarországon (13 százalék), Budapesten (13 százalék) és Észak-Magyarországon (11 százalék) is az országos átlag felettiek a munkáltatók várakozásai. Ugyanakkor a Dunántúl régióiban borúsabbak a kilátások: a Dél-Dunántúlon (mínusz 8 százalék) többen számítanak elbocsátásra, mint munkaerő-felvételre, a nyugati országrész többi területén pedig sem számottevő növekedés, sem csökkenés nem várható.

Létszámváltozási várakozások
 

A ManpowerGroup a világ 41 országában, több mint 40 ezer munkáltató körében folytatta le negyedéves felmérését, melynek keretében Magyarországon a munkáltatók 525 fős reprezentatív mintájában szereplőket kérdezték meg 2024 első negyedéves munkaerő-felvételi szándékaikról.

Az egyes szektorokat vizsgálva szintén számottevő eltérések tapasztalhatók. A legnagyobb felfutást az IT (NFM: 39 százalék), illetve a pénzügy és ingatlan (29 százalék) ágazatokban várják, de átlag felett bővíthetnek létszámot a kommunikációs szolgáltatások (17 százalék), a logisztika és autóipar (17 százalék), valamint az alapanyag- és feldolgozóipar (13 százalék) területén is. A legkisebb mértékű bővülésben az egészségügy és élettudományok (3 százalék), a fogyasztói javak és szolgáltatások (2 százalék), illetve az energia és közmű (0 százalék), területén működő vállalatok, szervezetek bíznak.

Cégméret alapján csoportosítva a válaszokat az állapítható meg, hogy a kis és közepes méretű vállalatok kimutathatóan optimistább kilátásokkal rendelkeztek, mint az ezer főnél nagyobb létszámú cégek.

A kérdésre, hogy mekkora nehézséget okoz az, hogy nyitott pozíciókat megfelelő képzettségű jelentkezők híján nem tudnak betölteni, a hazai cégek 73 százaléka számolt be több-kevesebb problémáról ezen a téren, jelentős nehézséggel emiatt csak 21 százalékuk küzd. A munkaerőhiány leginkább az IT, a gyártási, illetve a mérnöki munkakörökben jelentkezik.

A képzett munkaerő hiányát a cégek elsősorban a munkavégzés körülményeinek rugalmassá tételével, valamint a kínált fizetések emelésével és belépési bónuszokkal próbálják csökkenteni. 

Bérversenybe a cégek 42 százaléka száll be ebből a célból, időbeli rugalmasságot (részmunkaidő, flexibilis munkaidőkeret) a válaszadók 33 százaléka alkalmaz, rugalmas munkavégzési hely biztosításával (távmunka, home office, hibrid munkavégzés) a cégek 29 százaléka él. A válaszadó munkáltatók 29 százaléka számolt be arról, hogy belépési bónuszt nyújt az újonnan belépők számára.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.