Minden idők legkomplexebb és legdrágább gyorsforgalmi fejlesztését indíthatja el 2024-ben a kormány, erre lehet következtetni Lázár János építési és közlekedési miniszter mondataiból, aki a Balaton melletti Fenékpusztán a hétvégén arról beszélt, hogy újraindítaná jövőre a 76-os út kétszer két sávos autópályává történő bővítését, azaz Zalaegerszeget az M7-es autópályával összekötő M76-os beruházást, amely a becslése szerint 400 milliárd forintba kerülne. Ez a miniszter szerint is az ország egyik legnagyobb közlekedési beruházása lehet.
Az M76-os első szakaszát az M7-es autópálya holládi csomópontja és Balatonszentgyörgy között 2020 októberében adták át, amit 2022 márciusában az M76-os út új, közel három kilométeres szakasza követett, ezzel a megyeszékhelyig tartó 55 kilométeres útvonalból eddig 8,6 kilométer készült el. A Zalaegerszeg és Fenékpuszta közötti 44 kilométeres szakaszra vonatkozóan ugyan a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. 2022 februárjában kiírta a kivitelezői közbeszerzési eljárásokat, azonban júniusban visszavonta a beruházási stop miatt.
Bár egyelőre nincs róla kormányhatározat, amely azóta zöld utat adott volna a fejlesztésnek, de ha valóban a korábbi felhívásban szereplő műszaki tartalommal indítják újra, az M76-os lehet az eddigi legdrágább gyorsforgalmi Magyarországon, a 9,2 milliárd forintos fajlagos költség még az M6-os autópályán is túltenne. Ez utóbbi 4,5 milliárd forintba került kilométerenként.
A magas költségeket magyarázhatja a szakasz komplexitása, a tervek szerint az M76-os a zalaegerszegi járműipari tesztpálya részeként is működik majd, ahol egy tíz kilométeres szakaszt tesztútként alakítanának ki nagy sebességű tesztek elvégzéséhez. A szakaszon harminchat híd épül, ezek közül négy völgyhíd lesz, egy pedig a Zala folyón ível át.
Ezzel együtt is kérdéses, hogy mitől drágult meg a projekt, amelyet eredetileg 170 milliárdra becsültek. Épp ezért kérdéssel fordultunk az Építési és Közlekedési Minisztériumhoz, hogy megtudjuk, változtak-e a műszaki paraméterek vagy a nyomvonal az első kiírás óta, és hogy tartalmazza-e a Körmendig tartó 28 kilométeres szakasz megépítését is a Lázár János által említett 400 milliárd forint.
Frissítés 16.05-kor, ezt válaszolta a minisztérium
"Az említett, becsült beruházási összege a Sármelléktől – Zalaegerszeg keleti csomópontig történő megépítést tartalmazza, a jelzett költségben a 71. sz. főút tervezett 2x2 sávos keszthelyi bekötése mellett a sármelléki repülőtér bekötése, valamint Fenékpuszta és Sármellék között a 76. sz. főút fejlesztése is beleértendő" – írta válaszában kérdéseinkre az ÉKM.
Hozzátették, hogy 2022 nyarán leállított beruházások újraindítására, illetve folytatására vonatkozó felülvizsgálatok folyamatosan zajlanak, amely eredményeként a közelmúltban már számos döntés jelent meg közúti infrastruktúra-fejlesztések megindítására. Ilyen döntés volt többek között az 1342/2023. (VII.31.) vagy az 1239/2023. (VI.20.) Korm. határozat.
Hogy milyen szempontok alapján dönti el a kormány a beruházások elindítását, azt válaszolták, hogy a felülvizsgálatok során mindig mérlegelésre kerülnek az adott beruházás prioritásként való kezelését meghatározó tényezők úgymint pl. a társadalmi, gazdasági indokoltság, vagy egyéb szakmapolitikai szempontok.
A kormány régóta ismert, kiemelt célja, hogy valamennyi megyei jogú város 2x2 sávos bekötéssel rendelkezzen a gyorsforgalmi úti hálózatba, amely cél teljesítése érdekében az M76 Zalaegerszegig való folytatása még kiépítendő
– magyarázta a szaktárca, hozzátéve, hogy beruházás 2022 nyarán történt felfüggesztése óta a tervek nem módosultak, a jövőben kiírandó közbeszerzési eljárások műszaki tartalma tekintetében pedig végleges döntés még nem született.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.