Szinte már nincs olyan terület, ahová az artifical intelligence (AI), azaz a mesterséges intelligencia (MI) ne tette volna be a lábát. „Felhasználási területe rendkívül széles, miután a marketingügynökségeken kívül az autógyártásban, az oktatásban, egészségügyben és a gyártásban is vannak olyan területek, amelyeken az MI pótolhatja a kieső munkaerőt, vagy épp a folyamatok automatizálásában, hatékonyságnövelésében játszik fontos szerepet” – állapítja meg a Billingo online számlázó legújabb kutatásában.
A megközelítőleg ezer hazai vállalkozás részvételével készült kutatásnak kettős célja volt: a kérdezők egyfelől a magyar vállalkozók mesterséges intelligenciával kapcsolatos ismereteit akarták feltérképezni (hogy mennyire értik és ismerik a technológiát), másfelől arra a kérdésre keresték a választ, hogy mire használták már az MI-t, és milyen további területeken hasznosítanák szívesen az előnyeit a jövőben.
A válaszadók 50 százaléka kifejezetten pozitívnak tartja a mesterséges intelligenciában rejlő lehetőségeket, míg 27 százalékuk negatívan nyilatkozott az MI-ről.
További pozitív fejlemény, hogy a kérdőívet kitöltők majdnem fele (46 százalék) értett egyet azzal az állítással, hogy az MI idővel új munkahelyeket is teremthet. Ez kifejezetten abból a szempontból érdekes, hogy a mesterséges intelligenciával szemben az egyik legtöbbször megfogalmazott ellenérv, hogy elveszi az emberek munkáját. Azzal az állítással ugyanis, hogy az MI alkalmazása veszélyezteti a munkahelyeket és növeli a munkanélküliséget, a válaszadók 52,86 százaléka értett egyet.
Szintén az MI széles körű felhasználását vetíti előre, hogy a kérdőívet kitöltő vállalkozók 68 százaléka úgy gondolja, a mesterséges intelligencia időt és energiát spórol a vállalkozások számára, ennek csupán a kitöltők 15 százaléka gondolta az ellenkezőjét, ami meglepően kevés. A költségmegtakarítás terén is toronymagasan vezetnek a pozitív válaszok, a vállalkozók 66 százaléka véli úgy, hogy az MI pénzt spórolhat a cégének.
Összességében három kérdésben volt rendkívül negatív a kitöltők véleménye az MI-ről. A kitöltők 75 százaléka tartotta úgy, hogy a mesterséges intelligencia megtévesztheti az embereket, és visszaélésekre ad okot. A válaszadók 73 százalék szerint az MI hozzájárul a fake newsok és a társadalom félrevezetését befolyásoló tartalmak terjedéséhez.
A cégek majdnem háromnegyede egyenesen úgy ítéli meg, hogy az állampolgárok megfigyelésének kockázata is növekszik a mesterséges intelligencia használatával.
Érdekes módon azzal az állítással már a megkérdezettek kevesebb mint fele értett egyet, hogy az MI működés közben átláthatatlan, nehezen értelmezhető vagy kontrollálhatatlan lenne.
Annak ellenére, hogy a hazai vállalkozások többsége még negatívan viszonyul a mesterséges intelligencia használatához, elmondható, hogy a vállalkozások szép lassan elkezdték beépíteni a napi munkavégzésbe az MI kínálta eszközöket.
A válaszok alapján a magyar vállalkozók többségében
Legnagyobb mértékben jelenleg a marketing, a reklám és a média profitál az MI eszközeinek használatából.
Főként az információgyűjtés került ki győztesen a versenyből, a válaszadók leginkább a könyveléssel és adózással kapcsolatos kérdések megválaszolásában, valamint az általános adatelemzésben látták az MI legnagyobb előnyét. A cégek a jövőben leginkább a pénzügyi területen és a döntéshozatali folyamatokban értékelnék a hatékonyságnövelést.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.