BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Meglepő kormányzati bejelentés: alapvető joggá teszik Magyarországon a tömegközlekedést – 13 milliárd euróból újítják meg a MÁV-ot

Lázár János korszakos szemléletmódváltást vázolt fel a magyarországi közösségi közlekedésről. Minden abba az irányba mutat, hogy a jövő a vonatoké és a buszoké.

Egyórás interjút adott Lázár János csütörtök délelőtt a makói rádiónak. A Rádió7-ben elhangzott beszélgetésben az építési és közlekedési miniszter számos bejelentést tett, de ezek közül is kiemelkedik a magyarországi közösségi közlekedésre vonatkozó. 

mav_8
Meglepő kormányzati bejelenés: alapvető joggá teszik Magyarországon a tömegközlekedést – 13 milliárd euróból újítják meg a MÁV-ot. Fotó: Kurucz Árpád

Lázár Jánost az interjú egy pontján a március 1-jétől életbe lépő tarifareformról kérdezték. A tárcavezető ennek kapcsán arról beszélt, hogy a mobilitásnak mekkora jelentősége van a gazdaság szervezésében. Egyfelől érti ez alatt a termékek célba juttatását, másrészt a tömegközlekedési infrastruktúra országosan és naponta 4,6 millió embert juttat el A-ból B-be.

Mennyi pénzből újítja meg a MÁV-ot a kormány?

Jelezte, hogy ennek a tömegnek a kiszolgálása érdekében „nagyon komoly beruházások várhatók”, amely lefedi a vasút újjáépítését és új járművek beszerzését is. A MÁV megújítására jelen állás szerint

13 milliárd eurót fordítanának.

Ez átszámítva majdnem 5000 milliárd forint. Az Építési és Közlekedési Minisztérium vezetője megjegyezte, hogy bár ő maga nem közlekedési szakember, de a józan ész felfogása szerint, ha egy szolgáltatásnak ennyi haszonélvezője van, akkor annak olcsónak és megfizethetőnek kell lennie. Ezt tükrözi az ország- és vármegyebérlet, amelyből már 4,5 millió fogyott, és ami világossá tette, hogy érdemes leegyszerűsíteni a jegyek és bérletek rendszerét. Ezt 32 éve nem tudják végrehajtani, most azonban egységes tarifarendszer áll fel, illetve további cél egy összehangolt menetrend kialakítása is.

Hogyan változnak a jegyek és a bérletek a MÁV-Volán járatain?

Ami a márciustól életbe lépő változásokat illeti, a miniszter megismételte, hogy lényegében két bérlet, az ország és a vármegye marad, a létező 65 kedvezmény pedig átalakul. 

  • 14 év alatt mindenki ingyen közlekedhet, ahogy 65 év felett is. 
  • A 14–25 év közötti korosztály 50 százalék kedvezményt kap, de ha egyben diák is, akkor már 90 százalékot.
  • A közszolgálatban (pedagógusok, egészségügy) dolgozók 50 százalékkal utazhatnak, ehhez azonban regisztrálniuk kell.
  • Nagycsaládosok és a fogyatékkal élők szintén ingyenesen közlekedhetnek.

Ezen felül preferálják a kártyás fizetési lehetőséget az autóbuszokon. Lázár János ezt követően jelentett be egy korszakos szemléletmódváltást a magyarországi közösségi közlekedésben. 

Alapvető jog lesz Magyarországon a tömegközlekedés 

Azt mondta, hogy világos alapelvet fektetnek le, hogy 

alapvető joggá válik a tömegközlekedés Magyarországon.

Ennek érdekében a parlamenthez fognak fordulni. Hogy ez alaptörvény-módosítást jelentene-e, az egyelőre nem tisztázott. Ugyanakkor az építési és közlekedési miniszter ismertette, hogy azt határoznák meg, hogy annak, aki Magyarországon lakik, joga legyen a lakóhelyétől eljutni a legközelebbi szolgáltatási helyre (itt járási központot említett), egy tömegközlekedési eszközzel, ami vonatot vagy buszt jelent.

Azt is ki akarják nyilvánítani, hogy ugyanez az elv érvényesül a vármegyeközpontokból a Budapestre való eljutásra. „Világossá akarjuk enni, hogy kinek mi jár ebben az országban. Alapvető joggá akarjuk emelni, hogy tömegközlekedéssel el lehessen jutni dolgozni vagy éppen iskolába” – fogalmazott Lázár János.

Lesz-e Budapest-bérlet március után?

Az interjúban szóba került a Budapest-bérlet jövője is. A politikus szerint nem csoda, hogy berobbant ez a vita, mert a főváros egyben az ország egyik legfontosabb gazdasági bázisa. A közlekedésben az országos és a helyi szervezet együttműködésre van kényszerítve, ez tényszerű. Ugyanakkor aláhúzta, hogy az eddig elszámolási rend nem volt korrekt és fair.

Úgy értékelt, hogy olyan alkut kell tető alá hozni, amely aztán kiterjeszthető a többi vármegye jogú településre is, ahol van helyi közösségi közlekedés. Már csak azért is, mert eddig egy vidéki utas drágábban fért hozzá a szolgáltatáshoz, mint egy budapesti, ez a különbségtétel pedig nem igazságos és meg kell szüntetni.

Az új rendszernek egyszerűnek kell lenni: fogadják el a másik bérletét. A tárgyalások zajlanak, biztatók és reméli, hogy rövid időn belül megállapodnak. De erről egyelőre többet nem szeretne mondani.

Hamarosan találkozom Karácsony Gergely főpolgármesterrel. A megállapodás a cél, nem akarjuk Budapestet szívatni. De azért hülyék nem vagyunk. Nem lehetséges, hogy a jövőben is túltámogassuk a fővárost, ráadásul iszonyatos összegekkel

– szögezte le az építési és közlekedési miniszter.

Jelenlegi formájában fenntarthatatlan a MÁV működése, még idén átalakulhat a vasúttársaság

Már az ősztől holdig formában működhet tovább a MÁV egy a kormány elé benyújtott javaslat szerint. Erről a MÁV vezérigazgató-helyettese beszélt, aki szerint a vasúttársaság a jelenlegi formájában fenntarthatatlan. Az ügyben megszólalt az Építési és Közlekedési Minisztérium miniszterhelyettese is, aki elmondta, hogy évi 100 milliárd forintot szánnának csak a vasút pályák karbantartására.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.