A magyar biztosítási piac a Magyar Biztosítók Szövetsége- (Mabisz) tagok jelentései alapján 2023-ban – korrigáltdíj-alapon – 12,7 százalékkal növekedett. Az életterület korrigált díjbevétele 12,3 százalékkal, a nem életterület 12,8 százalékkal tudott bővülni. Az életbiztosítások területén a felkészülés éve lesz az idei, a jövő évben bevezetésre kerülő etikus 2.0 változásokra – közölte Erdős Mihály, a Mabisz elnöke, aki egyben a Generali Biztosító elnök-vezérigazgatója is.
Mint ismert, az etikus 2.0 változásokat a Magyar Nemzeti Bank kezdeményezte, mondván, jobb ár-érték arányú, alacsonyabb költségmutatójú és visszásságok nélkül értékesített életbiztosításokat szeretne látni a magyar életbiztosítási piacon.
2023-ban a Mabisz tagjainak díjbevétele meghaladta az 1563 milliárd forintot. Ez 4,99 százalékkal magasabb az előző évinél, azonban reálértéken a 2015-ös értéknek felel meg
– ismertette a szövetség összesített adatait az elnök.
A korábbi években megszokott módon tavaly a nem életüzletág díjbevételei gyarapodtak nagyobb ütemben, 12,83 százalékkal, 957 milliárd forintra.
Ezzel szemben az életterületen a korrigált díjbevételek 12,33 százalékkal, 475 milliárd forintra kúszak fel. Az életdíjbevétel növekedése – a korrigált életdíjbevételtől eltérően – 5,39 százalékos csökkenést mutatott. Ez annak köszönhető, hogy az egyszeri díjbevétel az előző évi 240 milliárd forintról 14 milliárd forintra csökkent.
Tavaly a nyugdíjbiztosítások díjbevétele 11 százalékkal tudott bővülni, ez megközelítőleg 490 ezer biztosítási szerződést jelent.
A vegyes életbiztosításoké azonban 17 százalékkal, a unit linked biztosításoké pedig 4 százalékkal csökkent. A nem élettermékek közül 2023-ban a lakossági vagyonbiztosítások 15 százalékkal, a kgfb 12 százalékkal, a casco 21 százalékkal nőt. Ez a négy termék a nem életágazat díjbevételének több mint 80 százaléka. Az átlaghoz és az előző évekhez képest is jóval magasabb volt a kgfb és cascobiztosítások díjbevétel-emelkedése.
„Ami a lakásbiztosítási piacot illeti, azon a verseny jelenleg is erős” – hangsúlyozta a szakember. Majd hozzátette: „Az idei lakásbiztosítási kampány kiindulópontja 3,3 milliós lakásbiztosítási állomány, és 37,3 százalékos kárhányaddal működött ez a piac.”
A Mabisz kiemelten fontosnak tartja, hogy a kampány során minden ügyfél, aki lemondja a lakásbiztosítását, mindenképpen kössön új biztosítást, és ne maradjon fedezet nélkül.
A tárgyévi kárráfordítások összességében 5 százalékkal emelkedtek, ami tehát meghaladta a díjbevétel növekedési ütemét. Az élet területen 6 százalékos csökkenés, míg a nem életterületen 11 százalékos növekedés volt megfigyelhető.
Tavaly a biztosítási szektor több mint 211 milliárd forintot fizetett be a költségvetésbe biztosítási és extraprofitadó formájában, ez a díjbevétel 13,5 százaléka, ugyanez a tétel 2022-ben 11 százalékra rúgott.
Az extraprofitadó az előző évhez képest több mint 70 százalékos adóteher-növekedést jelent.
A magyarországi biztosítási piac első öt szereplőjének összesített piaci részesedése 57 százalék feletti. Ha csoportszinten vizsgáljuk a piaci koncentrációt, akkor a VIG csoport 19,4 százalékos, míg a Generali csoport 16,47 százalékos részesedést mondhat magáénak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.