A hiteltanácsadók és egyéb szakmai szervezetek azt követelik a brit kormány tagjaitól, hogy szabályozói eszközökkel avatkozzon be a „Vásárolj most, fizess később” (Buy now, pay later, BNPL) szolgáltatások piacán, miután ez a modell az online költések piacán már havi 1,7 milliárd angol fontos – a mostani árfolyamon nagyjából 780 milliárd forintnak megfelelő – forgalmat eredményezett – számolt be róla a The Guardian. A cikk emlékeztetett arra, hogy a BNPL piac volumene 2020 óta a négyszeresére nőtt, és idén újabb – várhatóan 30 milliárd fontos – rekordot érhet el.
A lap által megszólaltatott szakértők szerint különösen aggasztó, hogy egyre több brit háztartás nyúl rutinszerűen a halasztott fizetés eszközéhez, nem számolva azzal, hogy ha esetlegesen késedelembe esik, jelentős többletköltséggel – illetve követeléskezelők bevonásával – kell számolnia. Morgan Wild, a Citizens Advice nevű cég tanácsadója például arról számolt be, hogy az elmúlt időszakban háromszorosára nőtt azoknak az adósságcsapdába került ügyfeleknek a száma, akik szorult helyzetükben hozzájuk fordultak sürgős segítségért. Éppen ezért aggasztó a szakértő szerint, hogy a brit kormány még mindig nem foglalkozott érdemben ezzel a problémával, miközben már bő egy éve ígéretet tettek rá, hogy sürgős jelleggel napirendre veszik a piac szabályozásának a témáját.
A nagyobb BNPL szolgáltatók szerint a halasztott fizetések népszerűek a fogyasztók körében. A brit piacon is aktív Klarna szóvivője például felhívta a figyelmet arra, hogy számos biztosítékkal védik a fogyasztókat, és biztosítják, hogy képesek legyenek törleszteni, ideértve minden egyes tranzakció alapos jogosultsági ellenőrzését, valamint a szolgáltatások korlátozását fizetéskimaradás esetén az adósság emelkedésének megállítása érdekében. A Klarna képviselője azt is elmondta, hogy az ügyletek mindössze 0,6 százalékánál volt szükség követeléskezelők bevonására, akiknek ráadásul nem is volt szabad kamatot felszámítaniuk. A cég azt is hozzátette, hogy támogatja az ágazat szabályozását.
Dr. Jane Brown, a Newcastle University Business School marketingoktatója – aki a BNPL termékek használatát kutatja –, azt mondta, hogy sok fogyasztó elégedett a termékekkel, amelyek rugalmas megoldásokat kínálnak pénzügyeik kezelésében. Arra azonban figyelmeztetett, hogy a fogyasztók könnyen alábecsülhetik, mennyit költenek. Ez különösen akkor lehet veszélyes, ha az adott háztartásnak egyéb, banki tartozása – például hitelkártyája, folyószámlahitele vagy jelzálogkölcsöne – is van.
A ma már több mint 30 országban elérhető BNPL szolgáltatás lényege, hogy a fogyasztók a vásárlásaikat három-négy kamatmentes részletre oszthatják, így még azelőtt megkapják a terméket, hogy a teljes összeget kifizetnék. A részletfizetés általában havonta, vagy kéthetente történik, és a vásárló számára nem jár extra költséggel. Ez, az utóbbi években gyorsan terjedő modell nyilvánvaló előnyöket biztosít a vásárlóknak: amellett, hogy anélkül tudnak nagyobb értékű árucikkeket is vásárolni, hogy többletköltségekbe vernék magukat, az online vásárlásoknál anélkül is ki tudják próbálni a terméket, hogy a teljes vételárát előre kifizetnék. A tranzakciót pedig nem előzi meg átfogó hitelbírálat.
A BNPL szolgáltatás már korábban is létezett, az utóbbi években a digitalizáció segítségével kínál innovatív megközelítést a termékek és szolgáltatások kifizetésére. Az újítás lényege, hogy a vásárlás folyamatában – új szolgáltatók beépülésével – azonnal elérhetővé válik a kamatmentes halasztott, vagy részletfizetési lehetőség. A szolgáltatás elsősorban olyanok számára lehet érdekes, akik nem rendelkeznek hitelkártyával, vagy más fedezetlen hiteltermékkel – állapították meg a témában készült elemzésükben a Deloitte szakértői.
Maga a BNPL fogadtatása ellentmondásos: pénzügyi elemzők és a szabályozó hatóságok egyetértenek abban, hogy a szolgáltatás a felelőtlen költekezést támogatja, ezáltal pedig képes elősegíteni a túlfogyasztás, az eladósodás veszélyeit. A BNPL, mint jelenség egyre nagyobb hullámokat vet a pénzügyi világban, amely főként azért aggasztó a késedelmes hitelek tekintetében, mert ez az ügyfeleket akár arra is ösztönözheti, hogy a meglévő hitelkártyájukat a szolgáltatáshoz kapcsolják, ezzel túlköltekezést eredményezve. Ez pedig akár egy olyan adósságspirált is eredményezhet, amely egy gazdasági válság és tartós infláció idején semmi jóval nem kecsegtet
– mondta Csonka Barbara, a Deloitte Magyarország technológiai tanácsadás üzletágának tanácsadója.
A Deloitte elemzése szerint működését tekintve három alapvető és egymással szorosan összefüggő trend vezetett a BNPL megjelenéséhez és rohamos növekedéséhez: az e-kereskedelem növekedése, a hitelkártyák visszaszorulása és a magas ügyfélszerzési költségek. A globális kiskereskedelmi forgalomnak ma csupán 14 százaléka zajlik online, míg a fennmaradó 86 százalék még mindig offline keretek között valósul meg, ugyanakkor az e-kereskedelem a jövő helyszíne, ahol a fogyasztók egyre több vásárlást bonyolítanak.
Fontos még, hogy a pénzköltési szokások is eltérnek egymástól generációként: az Y és Z generáció együttesen számítanak az e-kereskedelem haladó felhasználóinak, több mint 70 százalékuk az online vásárlás kényelmét, rugalmasságát és választékát részesíti előnyben.
Ezt még inkább erősítette a pandémia okozta bezártság.
A BNPL szolgáltatással szemben – írja az elemzés – a hitelkártya már kevésbé csábító opció. Igényléséhez egy sor hosszú és szigorú listának kell megfelelni, szemben a BNPL-lel, ahol a hitelbírálat pillanatok alatt megtörténik, ráadásul rejtett költségektől is mentes a szolgáltatás. Ezek alapján nem meglepő, hogy a BNPL főként az X és Y generáció körében elterjedt fizetési eszköz, ezek a generációk – általánosságban megtakarítások, stabil munkahely híján – nagy valószínűséggel nem is lehetnének jogosultak a hagyományos értelemben vett hiteltermékek igénylésére, használatára.
Magyarországon jelenleg négy BNPL-szolgáltató működik: az InstaCash, az IzzyPay, a PastPay és a Klarna. Utóbbi 2023 őszén lépett be a hazai piacra, miután a két évvel korábban intenzív terjeszkedésbe kezdett a kelet-európai régióban. Október óta tehát – ahogy arról a Fintechzone is beszámolt – a magyar fogyasztók is igénybe vehetik a Klarna „Fizetés 3 részletben” szolgáltatását a cég kiskereskedelmi partnereinél online, valamint a Klarna alkalmazáson keresztül. A vásárlók három kamatmentes részletben egyenlíthetik ki a vételárat. Az első részletet közvetlenül a vásárlás pillanatában fizetik meg, a fennmaradó összeget pedig 30 napos intervallumokban.
A Klarna tavaly nyáron készített kutatása szerint a magyar fogyasztók számára vonzó lehet ez a fizetési megoldás: a kutatásban résztvevők 79 százaléka azt nyilatkozta, hogy előnyben részesítené azokat az online kereskedőket, akik lehetővé teszik számukra, hogy a terméket még fizetés előtt megtekinthessék, kipróbálhassák. Továbbá, a válaszadók 59 százaléka úgy érezte, hogy nagyobb biztonságban van, ha az online áruház lehetőséget biztosít fizetésre a termék átvételét követően. Figyelemre méltó, hogy bár Magyarországon a BNPL típusú szolgáltatások viszonylag újnak számítanak, a válaszadók 48 százaléka azt állította, hogy drágább termékek vásárlása esetén előnyben részesítenék a költségek megosztását a BNPL lehetőségének köszönhetően.
Bár a hazai BNPL-piacról egyelőre nincsenek pontos forgalmi adatok, a szolgáltatásnak leginkább alternatívát jelentő folyószámlahiteleknél – amelyekbe a hitelkártya-követelések is beletartoznak – egyáltalán nem látható drámai növekedés. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) adatai szerint a folyószámlahitelek állománya nem egészen 255 milliárd forintot tett ki 2023 decemberében, ami igen visszafogott, nagyjából 2 százalékos növekedést tükrözött az egy évvel korábbihoz képest.
A hitelkártya-követelések állománya valamivel gyorsabb ütemben, 5 százalékkal emelkedett tavaly, de még így sem érte el a 150 milliárd forintot.
Az MNB adataiból emellett az is látszik, hogy a hitelkártya-birtokosok egyre okosabban menedzselik a tartozásukat, miután a fennálló követelések nagyjából felét nem kamatozóként tartották nyilván, tehát még belül voltak a rendszerint 45 napos kamatmentes időszakon.
A hitelkártyák iránt egyébként az utóbbi években nem túlságosan erős a kereslet Magyarországon: a múlt év utolsó negyedében már csak valamivel több mint 1,1 millió volt belőlük forgalomban, miközben 2017 végén még több mint 1,4 millió.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.