Körülbelül egyórás interjút adott Lázár János a Hódmezővásárhelyen, Makón és Kisteleken fogható Rádió7-nek. Ebben az építési és közlekedési miniszter kitért a közelgő önkormányzati és európa uniós választásokra, Magyarország világban betöltött szerepére és a magyar költségvetés alakulásának fő szempontjaira.
Lázár János azt mondta, hogy miközben a világ nagyjából kétszáz országa közül Magyarországot a fejlettsége alapján az 50. hely környékére szokták sorolni, addig az úgynevezett soft power indexeken – amelyek egy adott ország befolyási képességét mérik – ennél jóval előkelőbb helyezéseket ér el, és rendszerint a 17–21. pozícióba sorolják.
Az elszigetelődés egy mese. Magyarországnak tényleges hatása van a világ alakulására
– jelentette ki. Arra is felhívta a figyelmet, a kormány szándéka, hogy a Kárpátoktól délre eső terület legerősebb állama Magyarország legyen, és azt is el kívánják érni, hogy hazánk legyen az a hely, amely összeköti Keletet a Nyugattal. Szerinte a soron következő választások tétje nagyobb, mint korábban, ugyanis háborúról vagy békéről kell dönteni. Közép-Európa csak vesztese lehet a háborúnak, ez a történelmi tanulság. A Fidesz választási ígérete „béke és pénz”.
Beszélt arról is, hogy a jelenlegi háborús körülmények között sokkal nehezebb a gazdasági helyzet. Jóval nagyobb összegeket kell fektetni a honvédelembe, amelynek csak a működésére már 1400 milliárd forintot fordítanak, miközben korábban ez a negyede volt. Ezenfelül kell teljesíteni a NATO-kötelezettséget és azt, hogy meg tudjuk védeni magunkat, ha baj van.
Rengeteg fegyvert kell vásárolnunk
– jelentette ki egy ponton. Megjegyezte: folyamatosan nő a terrorveszély, és soha eddig nem volt ekkora kockázata a III. világháború kitörésének. Ez az oka, hogy többet és többet kell költeni a biztonságra, ami maga után vonja, hogy más területre kevesebb marad. Ez igaz a közlekedésre is, mégis végre tudták hajtani az elmúlt évtizedek legnagyobb horderejű tarifareformját, amely 4-4,5 millió ingázónak tette olcsóbbá az utazását.
Ennek mértékét évente 120 ezer forintra becsülte, ami a rezsicsökkentés újabb fontos állomása. „Teljes hülyeség, hogy kevesebben utaznának, a forgalom meg nőtt. És az sem igaz, hogy pénzügyi szempontból ez bukás lenne. Tavaly nyár óta 6,6 millió ország- és vármegyebérletet adtunk el, csak márciusban 900 ezret. Sűrű fillérekből csinálunk üzletet.”
Az, hogy végül Budapesttel is megállapodás született (ráadásul kampányban), bizonyíték rá, hogy a Fidesszel és a kormánnyal lehet tárgyalni. Ehhez mindössze normális légkör kell. Jelezte, hogy a 2025-ös év szép feladata lesz, hogy az új tarifarendszert a főváros után más nagyvárosokra is kiterjesszék. Megerősítette, hogy országos tarifarendszerben gondolkodnak.
Korszakváltás a magyar légvédelemben – Jön a NASAMS, megy a KUBA NASAMS-3 első elemei a hírek szerint már megérkeztek, a hadrendbe állítás legkorábban jövőre várható. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.