A közúti közlekedés szabályairól szóló rendelet (a továbbiakban: KRESZ) szerint a közúti forgalom ellenőrzését végző berendezést, valamint azt a járművet, amelyben a közúti forgalom ellenőrzését végző berendezés üzemel, a közúton úgy kell elhelyezni, hogy a gyalogos- és járműforgalmat indokolatlan mértékben ne akadályozza – írta a Világgazdaság megkeresésére az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) Kommunikációs Szolgálata. Hozzátették: a KRESZ vonatkozó bekezdése ugyan lehetővé teszi, hogy az a jármű, amelyben a közúti ellenőrző berendezés üzemel, a járműforgalom elől elzárt területen, továbbá a közútnak azon a részén is elhelyezhető, ahol a járművek megállása vagy várakozása tilos, a rendőrség mégsem él ezzel a lehetőséggel. Szerintük ennek oka részben a közlekedésbiztonság szem előtt tartása, másfelől az állampolgárok és a rendőrség közötti bizalom erősítése. Ez tulajdonképpen azt jelenti, hogy bár a jogszabály lehetőséget ad rá, a rendőrök mégis más módját választják a traffipaxozásnak, noha a közelmúltban az ellenkezőjére is volt példa.
A téma már csak azért is aktuális, mert az Európai Közlekedésrendészeti Szervek Hálózatának éves ellenőrzési terve alapján 2024. április 15. és április 21. között, vagyis ezen a héten Magyarországon is fokozott ellenőrzést tartanak. A mostani időszak középpontjában ráadásul a gyorshajtás lesz. Az akció csúcspontja pénteken lesz, amikor 6 órától kezdődően úgynevezett 24 órás speedmarathont is tartanak, melynek során valamennyi sebességmérő eszközt bevetik.
A kormány szeptember 1-jétől megemelte a sebességhatár átlépéséért járó bírságok összegét. Az alábbi táblázatban láthatjuk, hogy az egyes megengedett sebességhatárok átlépése esetén mekkora bírsággal kell számolni.
A rendőrség arra vonatkozóan nem gyűjt adatokat, hogy a sebességhatárok túllépése a magyar közutakon milyen tendenciát mutat.
A feltárt jogsértések számából nem lehet megalapozott következtetést levonni, ugyanis a szankcionált esetek száma függ attól, hogy mekkora járműfogalommal jellemezhető úton és mekkora időtartamban végez a rendőrség sebességellenőrzést, és ott milyen gyakoriak a jogsértések
– mutatott rá az ORFK Kommunikációs Szolgálata.
A közhiedelemmel ellentétben a rendőrség nem bevételi lehetőségként tekint a traffipaxozásra, mivel a kiszabott közigazgatási bírság összegét a Magyar Államkincstárnál (MÁK) vezetett központosított beszedési számlára kell befizetniük.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.