A múlt évben is tovább fogyatkoztak a hitelkártyák Magyarországon: a Magyar Nemzeti Bank (MNB) adatai szerint decemberben már csak 1,117 millió ilyen plasztik volt forgalomban, bő harmincezerrel – 2,7 százalékkal – kevesebb, mint egy évvel korábban.
Ezzel a hitelkártyák aránya már csak 11,1 százalékot ért el az összes, itthon kibocsátott plasztikon belül, miközben 2022 végén még 11,5, 2017-ben pedig 15,5 százaléknál járt ez az arányszám. Biztató ugyanakkor, hogy a tavalyi utolsó negyedév már emelkedést hozott a forgalomban lévő hitelkártyák számában, igaz, csak minimális – nagyjából 9300 darabos – emelkedést regisztrált az MNB.
Annak ellenére viszont, hogy a forgalomban lévő hitelkártyák száma szinte folyamatosan csökkent az elmúlt időszakban, az általuk generált vásárlási forgalom – hasonlóan a teljes piachoz – stabilan növekszik. A jegybank adatai szerint 2023 utolsó negyedévében a belföldi hitelkártyás vásárlások száma 6,2 százalékkal, értékük pedig 11,3 százalékkal nőtt éves összevetésben, ami 34,5 millió tranzakciót, és 328,4 milliárdos forgalmat jelentett. A külföldi tranzakcióknál pedig igencsak erőteljes volt a bővülés: a vásárlási műveletek száma 22,9, az értékük pedig 20,9 százalékkal nőtt 2022 utolsó negyedéhez képest, így utóbbi meghaladta a 49 milliárd forintot. A külföldi tranzakciók megugrásához ugyanakkor nem a fizikai kereskedőknél végrehajtott, hanem az internetes vásárlások járulhattak hozzá elsősorban.
Az MNB adatai szerint viszonylag lassan ugyan, de emelkedik a hitelkártya-követelések állománya is: ez 2023. végén már csak hajszállal maradt el a 150 milliárd forinttól, ami 4,9 százalékos növekedést tükröz az egy évvel korábbihoz képest. A hitelkártya-birtokosok növekvő tudatosságára utal ugyanakkor, hogy a követeléseknek már csak nagyjából a fele kamatozik, tehát az ügyfelek egyre nagyobb hányada figyel oda arra, hogy még a kamatmentes türelmi időszak alatt teljesen feltöltse az egyenlegét.
A hitelkártya-penetráció annak ellenére mozog viszonylag alacsony szinten Magyarországon, hogy a plasztikokhoz tartozó visszatérítési akciókat kihasználva gyakorlatilag költségmentessé lehet tenni a kártyák fenntartását. Igaz, ehhez tényleg az kell, hogy az ügyfél rendszeresen a kedvezményrendszer által érintett termékekből vásároljon, és figyeljen oda arra is, hogy minden hónapban időben visszatöltse a hitelkeretét.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.