Felcsillant a remény a Dunafernél: több százmilliárdos kínai gigahitelből menekülhet meg a vasmű, miután a Liberty technológiai partnere, a CISDI megkapja a pénzügyi támogatást a dunaújvárosi acélműben megvalósuló nagyberuházáshoz. A CISDI Engineering és a Kínai Export- és Hitelbiztosító Társaság (Sinosure) között elvi hitelbiztosítási megállapodás született, amely 1,3 milliárd eurós összegre vonatkozik – közölte a dunaújvárosi vasműt birtokló brit-indiai társaság a Világgazdasággal.
Az elvi megállapodás megkönnyíti azoknak a további támogatásoknak és garanciáknak a megszerzését, amelyek alapján véglegesítik a beruházás tőkeszerkezetét. Az új létesítmény üzembe helyezésével az egyre elavultabbá váló szénalapú acélgyártási módszereket a legújabb, fenntartható acélgyártási technológiával váltják fel. Azt ígérik, a két új, 150 tonna kapacitású ívkemence (EAF) a korszerűsített, másodlagos kohászati létesítménnyel együtt képes lesz az acélhulladék újrahasznosítására, valamint a redukciós vaspellet közvetlen fölhasználására.
Az 1,3 milliárd euró értékű beruházási csomag magában foglalja a meglévő meleghengermű és horganyzósor korszerűsítését, valamint új gyártósorok telepítését, amelyek a védelmi és autóipari termelés magyarországi gyártóbázisait szolgálják majd ki.
Azt írják, hogy a bejelentés egybeesik a CISDI képviselőinek a Liberty Dunaújvárosnál tett látogatásával. A CISDI tovább folytatja a már megkezdett műszaki és megvalósíthatósági tanulmányok készítését, mielőtt az új, zöldacélgyártásra alkalmas, ultramodern acélmű gyártási műszaki specifikációját véglegesíti. A találkozó alkalmával a CISDI és a Liberty szakértői a svájci NPT és a német RCG szakembereivel együttműködve tervezik a termelőberendezések optimális elrendezését, valamint a technológia működtetéséhez szükséges áram-, gáz-, víz- és gőzellátási segédberendezéseket.
Thomas Gangl, a Liberty Steel Europe vezérigazgatója közölte:
Fontos mérföldkőhöz érkeztünk, amely megalapozza, hogy a Liberty dunaújvárosi gyára a fenntartható acélgyártási technológiák terén élenjáró, modern zöldacélüzemmé váljon.
Hozzátette: a partnereikkel a finanszírozás és a műszaki megvalósíthatósági tanulmányok terén elért előrehaladás jelzi, hogy a projekt a tervezett ütemben halad.
Fábián Gergely iparpolitikáért és technológiáért felelős államtitkár ugyanakkor a következőképpen fogalmazott: „Folyamatosan követem a zöldacélprojekt előrehaladását, amely a Liberty csapata és a megvalósításban részt vevő más szakértők összehangolt erőfeszítései eredményeként alakul. A figyelmet a beruházás nemzetgazdasági szempontból való stratégiai fontossága indokolja.”
Július elején számoltunk be róla, hogy továbbra sincs túl a válságon az acélipar, ami alapvetően átírja a térség egyik legnagyobb acélipari vállalatának, a Dunaferr megmentőjének is tartott Liberty Steelnek a terveit. A csehországi Ostravában lévő gyár ellen a napokban megindult a felszámolási eljárás, miután hónapok óta súlyos pénzügyi nehézségekkel küzdött az üzem. 2023 decemberében a kifizetetlen számlák miatt vitába keveredett az áramszolgáltatójával, a Tameh Czech céggel, amely amellett, hogy csődöt jelentett, megtagadta a gyár energiaellátását.
A társaság gondjai idehaza sem ismeretlenek: szinte napra pontosan egyszerre a csehországi eseményekkel, az acélipari óriás arról számolt be, hogy Dunaújvárosban megkezdi a két kokszolója leállítását.
Mindezt azzal indokolta, hogy a jelenlegi piaci körülmények között nem tudja hatékonyan működtetni a vasműt, mivel az egyre nagyobb veszteséget termel. A vállalat mostani döntései ugyanarra az okra vezethetők vissza: a gyenge gazdasági konjunktúra és az alacsony kereslet miatt továbbra is mélyponton az acél ára. A melegen hengerelt acéltekercs ára Közép-Európában mindössze 630-640 euró körül mozgott az elmúlt hetekben is. A Liberty Steel korábban azt közölte, az ostravai gyár átalakítási terveihez az acél árának 950 euró körül kellene mozognia, tehát ma még mindig jócskán elmarad ettől az árszínvonaltól.
A Liberty Steel tavaly augusztusban nyerte meg a felszámolás alatt lévő dunaújvárosi Dunaferr acélgyártáshoz szükséges eszközeit birtokló új cégekre kiírt pályázatot. A Dunaferr az orosz és ukrán tulajdonosok ellentétei miatt 2022 végére fizetésképtelenné vált, a működés ellehetetlenülését kormányzati beavatkozással és a Liberty szénszállítmányának köszönhetően sikerült megakadályozni. Időről időre azóta felmerülnek egymásnak ellentmondó hírek a vasmű jövőjével kapcsolatban, ám a kormány mindannyiszor jelezte, „ha nincs a Liberty, ma nem lenne vasmű”.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.