Gripen vadászgépek kíséretében leszállt Kecskeméten a Magyar Honvédség új taktikai katonai szállítógépének első példánya – derült ki a Magyar Nemzet tudósításából.
A KC–390 Millennium sugárhajtású szállítógép a brazíliai Sao Paolo államban lévő Embraer gyár repteréről először az onnan 2500 kilométerre lévő Recifébe repült, majd Recife repteréről – az indulást egy helyi repülőgépfotós videón meg is örökítette – az Atlanti-óceánt átrepülve, több mint 4500 kilométert 6 óra 20 perc alatt megtéve érkezett meg az afrikai kontinens előterében lévő, Spanyolországhoz tartozó Kanári-szigetekre.
A modern vonalú, gyors, sugárhajtású katonai teherszállítógép a Gran Canaria-i közbenső pihenőt követően újabb, közel 4000 kilométert repülve, Nyugat- és Közép-Európát átszelve érkezett meg csütörtök délelőtt kecskeméti állomáshelyére, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár Szállítórepülő-századához.
A Magyar Honvédség két KC–390-es repülőgépet vásárolt, mivel ehhez a repülőgéphez hasonló teherszállító gépei még nem voltak a légierőnek. A KC–390-es repülőgépek a Magyar Honvédség légierejének első igazi hadszíntéri szállító repülőgépei. Olyan képességekkel ruházzák fel a honvédséget, amelyekkel a hadrendből néhány éve, több mint negyven év szolgálat után kivont An–26-osaink nem rendelkeztek. A KC–390-es a mérete, sebessége, a hatósugara és a szállítható teher tömege alapján is felülmúlja az elődje képességeit.
A most megérkező gép idén tavasszal már járt a kecskeméti légibázison, amiről a Kecskeméti Televízió is beszámolt. A látogatás célja tesztelés, és a titokvédelmi okok miatt külföldre, a szövetségen kívüli Brazíliába nem kiszállítható NATO-kommunikációs, elektronikai eszközök illesztése és kalibrálása volt.
Mind a két megrendelt gépbe beépítették azokat a berendezéseket, amelyek lehetővé teszik, hogy a levegőben üzemanyaggal utántölthetők legyenek, illetve a gépek is tudjanak más repülőgépeket, a mi esetünkben egymást, illetve a honvédségnél rendszeresített Jas–39 Gripen vadászgépeket is utántölteni.
– számolt be a lapnak még áprilisban Tömböl László nyugállományú vezérezredes. A nemzeti fegyverzeti igazgató akkor azt is elmondta, a KC–390-nek van egy további képessége: a rossz minőségű fel- és leszállóhelyekről is üzemeltethető gép egyidejűleg két Intensive Care Unitot (ICU), sürgősségi ellátóegységet és az orvosi személyzetüket képes a fedélzetén szállítani. Az ICU-szett helyett a gép képes hetven, hordágyon fekvő sebesültet is szállítani.
A két darab KC–390-es hadszíntéri szállító repülőgép beszerzéséről még 2020 novemberében írta alá a szerződést Korom Ferenc vezérezredes, a Magyar Honvédség akkori parancsnoka és Jackson Schneider, a brazil Embraer Defense and Security elnök-vezérigazgatója. A pontos ár nem ismert, de iparági becslések szerint az egységár 85 millió dollárra tehető.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.