BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Magyarázatot adott a Wizz Air a nyári járatkimaradásokra

Csak kicsit nőtt a Wizz Air járattörléseinek száma tavalyhoz képest. Az okok között az időjárási anomáliák szerepeltek leginkább, de a közel-keleti konfliktusok is közbeszóltak.

Semmivel sem rosszabbak a járattörlési vagy késési adatai a Wizz Airnek, mint más nemzetközi társaságoknak. Sőt sok tekintetben a Wizznek jobbak a mutatói – mondta Radó András, a társaság kommunikációs vezetője egy háttérbeszélgetésen. A fő téma a nyári járatkiesések és azok okai voltak. 

wizzair
Fotó: Kallus György / Világgazdaság

Elöljáróban: az itthonról megközelíthető desztinációk esetében 99,6 százalék volt a teljesítés, vagyis csak 0,4 százalék volt a járattörlések aránya. Ez impozáns adat (nemzetközi szinten is), bár hozzá kell tenni, hogy tavaly egy nagyon picit jobbak voltak az arányok. Ugyanakkor tavaly nem is volt annyi időjárási anomália, és nem volt izraeli–iráni rakétakonfliktus. Ezek nagyban befolyásolták az adatokat.

A járattörlések ismétlődése

A honi sajtó leginkább a járatkimaradás okozta fogyasztói problémák miatt kapta fel a híreket – Radó András a fogyasztók kárpótlására is kitért a tájékoztatón.

A Wizz Air járattörléseivel folyamatosan foglalkozott a magyar sajtó, sőt a piacfelügyeleti szervezetek is vizsgálódtak, vizsgálódnak emiatt a cégnél. Augusztusban 800 milliós bírságot kapott a társaság, és a vizsgálat lezárulta után egy újabb kezdődött. A társaság szerint némi sajtóturbulencia alakult ki a járattörlések miatt, és néha indokolatlanul kapta fel a sajtó a történeteket. 

Radó András hangsúlyozta: ezek a helyzetek a légitársaságnak sem jók – nem csak anyagilag, szervezés tekintetében sem –, hiszen egy-egy járat kiesése nagyon összetett logisztikai és adminisztrációs feladatot ró a vállalatra, mi több, hatalmas összegeket kell a kárigényekre fordítani. 

A szabályozó hatóságok elsősorban a panaszok és a kárigények megfelelő kezelését várják el a társaságoktól. A logisztikát és a kapacitástartalékokat nem szabályozzák.

Kapacitásszervezés

Azt is látni kell, hogy a társaság a rendelkezésre álló erőforrásait a piaci verseny miatt úgymond a levegőben tartja, folyamatosan bevételtermelése használja, így kicsiny az olyan puffer a rendszerben, amellyel képesek lennének az anomáliákat megoldani. Néha a legkisebb rossz közül kell választani azért, hogy a logisztikai probléma ne váltson ki aznap dominóeffektust a járatszervezésben. Nem szabad elfelejteni, hogy a szolgáltatásra szigorú biztonsági szabályok és protokollok vonatkoznak, például a pilóták és a személyzet munka- és pihenőidejére vonatkozóan. Ez alapvetően befolyásolja a légi utaztatás logisztikáját, „ezernyi” más szabállyal karöltve.

Ami a gazdasági adatokat illeti, a Wizz nem mutat olyan kimagasló számokat, mint például tavaly. Radó András elmondta, jövőre már bővül a flotta, és ismét növekedési pályára állhat a társaság. Ráadásul a piac tovább erősödhet, az inflációs hatások, a gyengébb világgazdasági környezet globálisan nem érinti mélyen a társaságot. A fapadosok iránti kereslet jelentős maradt. Ennek köszönhető, hogy a következő években a társaság száz géppel kívánja bővíteni flottáját. A cél továbbra is az, hogy A pontból B pontba, átszállás nélkül utaztassanak.

Így Magyarország piacvezető légitársasága 34 százalékos piaci részesedéssel bír. Idén eddig több mint 5,5 millió utast szállított, ez 23,5 százalékos növekedés. Ebben az évben több mint 26 ezer járatot üzemeltetett.

Kilátások

Ami az idei év hátralevő részét és a jövő év elejét illeti, a Wizz Air bevételei óvatos optimizmusra adnak okot – írja a Bloomberg. Az elemzés szerint a társaság lassan, de biztosan megoldja az új generációs gépeinél év elején jelentkezett hajtómű-hatékonysági problémákat (bár ezeknél az alkatrészcserék 2027-ig is elhúzódhatnak), és az üzemanyagárak visszaesése is jótékonyan hat a profitra. 

Mindez alátámasztja Radó András vélekedését, miszerint a cég jövőre újra visszaállhat a növekedési pályára. 

A Bloomberg egyedül a karácsonyi ünnepi foglalásokban lát némi kockázatot, de az elenyésző a gazdasági környezet jótékony alakulására. Nagy kérdés persze, meddig lesz ennyire feszített (Ukrajna kiesésével) a régió légtere. Ez ugyanis tetemes logisztikai költséget ró minden légitársaságra.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.