A jelek szerint a British Airways (BA) komolyan veszi, hogy mielőbb egy valóban globális légitársaságot hoz létre. Ez eddig nem sikerült neki, inkább csak laza szövetségeket kötött egyrészt kétoldalú egyezmények, másrészt az általa is irányított Oneworld nemzetközi légiszövetség formájában. A vállalat vezetése – és még inkább a tulajdonosok – azonban akkor lennének a legboldogabbak, ha mielőbb egyetlen, igazi globális vállalat jönne létre. Ebbe a törekvésbe illik bele a BA tegnapi bejelentése: tárgyalásokat folytat az ausztrál Qantas légitársasággal egy esetleges fúzió lehetőségéről. Azt is megerősítették, folytatódik a spanyol Iberiával július óta folyó egybeolvadási alku.
Amennyiben létrejön a BA–Qantas-megállapodás, a cégek megtartják önállóságukat, önálló részvényeseiket és a székhelyüket is. A költségcsökkentés révén természetesen integrálják a beszerzéseket, az üzemeltetést, a karbantartást és a marketinget. Elbocsátásokról egyelőre nincs szó, de sokak szerint ez elkerülhetetlen.
Az ausztrál kormányzat örömmel vette a britek megkeresését, de gyorsan leszögezte: csak akkor egyezik bele az ügyletbe, ha egyenlő felek egyesüléséről és nem felvásárlásról van szó, illetve, ha a Qantas részvényeinek 51 százaléka ausztrál befektetők kezében marad. Jelenleg a külföldi magánbefektetők legfeljebb 25, a külföldi légitársaságok pedig együttesen is csak 35 százalékban lehetnek tulajdonosok ausztrál légivállalatban, s úgy tudni, ezt egyelőre nem is nagyon akarja megváltoztatni a kormányzat.
Willie Walsh, a BA vezérigazgatója azt mondta: „Egymást kiegészítő a hálózatunk, hasonló módon gondolkodunk az ágazat konszolidációjáról, úgyhogy semmi akadálya, hogy megalkossuk az első, valóban globális légivállalatot.” A BA egyébként néhány éve már 25 százalékra emelte részesedését a Qantasban, de 2004-ben – pénzügyi okok miatt – eladta ezt a csomagot.
A BA a Qantas ázsiai és csendes-óceáni, valamint az Iberia dél-amerikai jó pozíciói miatt szakértők szerint valóban kiváló és egyedi légitársasággá válna. Erősíthetné azt a vállalati marketingvonalat, amely szerint az Európán belüli járatok még inkább háttérbe szorulnának, s nagyobb hangsúly kerülne a hosszú távú járatokra, s azokon is az üzleti szektorra. A BA Oneworld-partnerei (köztük a Malév is) ráhordó szerepet játszhatnak.
A Malév már rálépett erre az útra azzal, hogy néhány éve eladta a BA-nak azokat a le- és felszállási résidőit, amelyeknek a londoni Heathrow repülőtéren volt a tulajdonosa, illetve azzal, hogy a mostani téli menetrendtől megszüntette két észak-amerikai járatát. A Malév és utasai számára ugyanakkor előny is a cég betagozódása a BA alá, illetve a Oneworldbe. Egyrészt sokkal több és rugalmasabban tervezhető hosszú távú útra nyílik így lehetőség, másrészt a nagy európai átszállóhelyekre közlekedő Malév-gépeken már most is több a tranzitutas, mint a csatlakozást megelőzően, s a számuk így tovább gyarapodhat.
Banki szakértők ugyanakkor figyelmeztetnek: noha tényleg a BA–Qantas–Iberia hármas lenne az ideális fúzió, a briteknek választaniuk kell majd az ausztrál és a spanyol cég közül. Egyfelől a BA-nak nincs egyszerre annyi pénze, hogy mindkét céggel egyesüljön, másfelől a versenytársak nyomására az illetékes versenyhatóságok várhatóan ellenzik majd az ügyletet. A brit Virgin Atlantic a leghangosabb, ez érthető, hiszen a hazai piacon ő a legnagyobb ellenlábasa a BA-nak a hosszú távú járatok terén.
A BA és a Qantas egybeolvadása azért is mérföldkő lenne a légi közlekedésben, mert először fordulna elő, hogy két kontinens vállalata fuzionálna. Az Air France és a KLM összeborulása két európai, a Delta és a Northwest egyesülése két amerikai cég összecsiszolását hozta.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.