BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nyereséget vár a MÁV Cargo

A gazdasági nehézségek ellenére is ötszázalékos árbevétel-növekedéssel számol az idén a MÁV Cargo, elsősorban a forint euróhoz viszonyított gyenge árfolyama miatt. Kovács Imre, a cég vezérigazgató-helyettese a Rail Cargo Ausztria (RCA) és a MÁV Cargo tegnapi közös sajtótájékoztatóján elmondta: a tervek szerint a MÁV Cargo az idén 92,57 milliárd forint árbevételt és 1,43 milliárd forint üzemi nyereséget könyvelhet el a tavalyi 88,02 milliárd forint bevétel és 2,01 milliárdos üzemi veszteség után.

Kovács Imre a Világgazdaságot úgy tájékoztatta, hogy az osztrák tulajdonos által felvázolt üzemi eredmény a második fél évben realizálódhat, ez az időszak a vasúti fuvarozásban egyébként is erősebb forgalmat generál. Az árbevétel növekedése pedig egyértelműen a forint gyenge árfolyamából adódó nyereség, hiszen a MÁV Cargo árbevételének 82 százaléka euróban keletkezik.

A vezető figyelmeztetett arra, hogy az év első négy hónapjában folytatódott a vasúti fuvarozást érintő gazdasági visszaesés: a közúti fuvarozók 25-30 százalékkal csökkentették az árakat, leszorítva így a MÁV Cargo díjait is. Kovács Imre elismerte: a közúti fuvarozók drasztikus árcsökkentése miatt ugyan elvesztettek kisebb ügyfeleket, de a stratégiai partnereket hosszú távú éves díjakat rögzítő szerződésekkel próbálják megtartani. Emellett a globális visszaesés jelentősen terheli a vállalat számára fontos acél- és járműipart, ez a vasúti szállítási forgalom eséséhez vezet – tette hozzá Kovács Imre.

A MÁV Cargo az előrejelzés szerint a tavalyi 41,9 millió tonna után az idén összesen 36,2 millió tonnás áruforgalmat bonyolít majd le. A MÁV Cargo és az RCA alkotta konszern összességében 15 százalékos volumencsökkenéssel számol. (Tavaly mindkét társaság rekord-árumennyiséget továbbított, együttes teljesítményük 140 millió tonna volt.)

Az RCA csoportszinten 150 milliárd euróval kevesebb árbevételt vár 2009-ben, ennek ellensúlyozására tavaly novemberben a MÁV Cargóval közösen költségcsökkentési programot dolgoztak ki. Friedrich Macher, a két társaság igazgatósági tagja elmondta: a vállalat csoportszinten a kiadásoknak a bevételkieséshez hasonló mértékű lefaragását tervezi. Mintegy 15 millió eurót (4,5 milliárd forintot) spórolnak meg a két cég egyesüléséből származó szinergiák kiaknázásával. Az úgynevezett Joining Forces program keretében átszervezik a forgalmat, az üzemeltetést, de további megtakarításra számítanak a speditőrökkel történő szorosabb együttműködésből és pénzügyi területen is. Friedrich Macher szerint a partnerséggel 2012-ig összesen 47 millió eurót, azaz csaknem 14 milliárdot spórolnak meg. A MÁV Cargo jelenleg 3200 főből álló alkalmazotti gárdáját a 2007-es szintre csökkentik.

A beruházásokat azonban a kiadáscsökkentési program ellenére sem fogják vissza: a MÁV Cargo privatizációs szerződésének értelmében az RCA évente minimum 8,7 milliárd forintot fordít fejlesztésre. Tavaly a MÁV Cargo 50 vagont és 19 mozdonyt vásárolt; utóbbiak a napokban érkeztek meg a vállalathoz. Az idén vagonrevitalizációra, IT-beruházásra, valamint a GYSEV tulajdonrészének kivásárlására fordítják az összeget.

Kovács Imre emlékeztetett arra, hogy a tavalyi eredményekre a privatizáció elhúzódása nyomta rá a bélyegét. A MÁV Cargo jelentős piacot vesztett a magánvasutak előretörésével és azok díjszabásával. A negyedik negyedévben pedig már érezni lehetett a gazdasági mélyrepülést. A vállalat ugyanakkor tavaly 2,5 milliárd forint többletköltséget könyvelt el, elsősorban a villamos energia áremelkedése miatt. TL

A cél a Távol-Keleti terjeszkedés

Óriási piac elérését tenné lehetővé annak a széles nyomtávú vasúti pályának a meghosszabbítása, amely Ukrajnát és Bécset kötné össze – Magyarországot elkerülve – Szlovákián keresztül – válaszolt újságírói kérdésre Friedrich Macher.

Az osztrák és orosz vasúttársaság már projektcéget is létrehozott, a beruházásról azonban még nem döntöttek. Az igazgatósági tag szerint összeköttetés jönne létre a FÁK-utódállamok, valamint az egyelőre kiaknázatlan távol-keleti piac között.

Az osztrák és orosz vasúttársaság már projektcéget is létrehozott, a beruházásról azonban még nem döntöttek. Az igazgatósági tag szerint összeköttetés jönne létre a FÁK-utódállamok, valamint az egyelőre kiaknázatlan távol-keleti piac között.-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.