Júliusban 3800 új személyautót helyeztek forgalomba Magyarországon, 72 százalékkal kevesebbet, mint a múlt év hetedik hónapjában. Májusban – amikor 4400 kocsi kapott rendszámot – még úgy tűnt, innen már csak felfelé lehet menni, de a júliusi forgalomba helyezési számok megdöntötték az ötödik havi negatív rekordot – mondta lapunknak Horváth Györgyi, az autóipari piackutató és elemzőcég, a JATO magyarországi kereskedelmi vezetője, aki a forgalom zuhanását részint a hónap elején életbe lépett áfaemelésnek, részint az egyre nehézkesebb hitelhez jutásnak tulajdonítja.
A nyár egyébként is uborkaszezonnak számít az autóértékesítésben, az idén azonban az importőrök akciókkal próbálják a szalonokba csalogatni a vevőket, a kereskedők pedig akár veszteséggel is igyekeznek megszabadulni az általuk már kifizetett készlettől – emelte ki Horváth Györgyi.
Valamicskét javít a képen a forgalomba helyezési statisztikában meg nem jelenő, külföldre történő értékesítés. Az év eleje óta ugyanis nemcsak határon túli magánszemélyek, de kereskedők is vásárolnak a magyar autószalonokban. Ez azért éri meg nekik, mert a gyárak olcsóbban szállítanak ide, mint más piacokra, mégpedig azért, mert az igen magas magyar adószint rárakódása miatt így lesz nagyjából azonos a fogyasztói ár az uniós országokéival. Tehát ha itt szállítói áron veszik meg a kocsikat, hazájuk alacsonyabb adószintjét hozzászámítva a szállítási költséggel együtt is még mindig jelentős összeget nyernek a bolton. Ezen az üzletágon még lendíthet a forint esetleges tartós gyengélkedése, ám hosszú távon ez sem tudja megmenteni a bajba jutott hazai gépjármű-kereskedelmet.
A JATO-iroda szerint nagyobb fellendülésre az év hátralevő részében sem számíthatunk, ugyanis nincs bizakodásra okot adó jel. A várt év végi hajrá már tavaly is elmaradt, és az idén sem szabad túlzott reményeket fűzni a harmadik és negyedik negyedévekhez. A mai piaci körülmények között felelőtlenség lenne most megbecsülni az év végére várható számokat. Optimista jóslatok szerint 85 ezer lesz az év végén a Magyarországon forgalomba helyezett új gépkocsik száma, a pesszimista tábor viszont mindössze 78-80 ezerrel számol. DK
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.