BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Mérföldkőhöz érkezik a hazai felsőoktatás

Január 1-jén az ország legnagyobb magánkézben lévő felsőoktatási intézménye jön létre a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola (BKF) valamint a Heller Farkas Turisztikai Szolgáltatások Főiskolája (HFF) egyesülésével.

A hallgatóinak számát 6200 főre növelő főiskola Kommunikációs és Művészeti Karának dékánja Kepes András, Heller Farkas Turisztikai és Gazdasági Karának dékánja pedig Lengyel Márton lesz. A BKF vezetői szerint a magyar felsőoktatás drámai átalakulások előtt áll: az érettségizők száma hat-hét éven belül csaknem egynegyedével csökken, a már most is kihasználatlan kapacitások, valamint az egyre élesedő hazai és nemzetközi verseny miatt csak az erős, életképes főiskolák és egyetemek maradhatnak talpon.
 
Jövőre az ország legnagyobb magánkézben lévő felsőoktatási intézményében tanulhatnak tovább a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola, valamint a Heller Farkas Turisztikai Szolgáltatások Főiskolájának diákjai. Az Oktatásügyi Minisztérium ez év elején fogadta el a két főiskola egyesülésre vonatkozó kérelmét, amely – az Országgyűlés jóváhagyását követően – várhatóan 2010. január 1-jei hatállyal emelkedik törvényerőre.

Az integráció a HFF beolvadása útján megy végbe, így a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola égisze alatt két kar működik majd: a Kommunikációs és Művészeti Kar, amelynek dékánja Kepes András, valamint a Heller Farkas Turisztikai és Gazdasági Kar, amelynek vezetője a HFF korábbi rektora, Lengyel Márton lesz. A hallgatók száma meghaladja majd a 6200 főt.
 
Az üzleti oktatás profiljában megerősödő főiskola szélesíti a képzések körét, az öt legnépszerűbb szak közül négyet is indít. Ezen a téren egyébként a két intézmény már most is erős piaci szereplőnek számít: a nyolc éve folyamatosan növekvő BKF évek óta piacvezető a kommunikáció és médiatudomány képzésének terén, a HFF pedig a második helyet foglalja el a hazai turisztikai felsőoktatásban. 2009-ben az összes, kommunikáció és médiatudomány szakra felvételiző csaknem 26 százaléka, a turizmus-vendéglátási szakra jelentkezőknek pedig közel 20 százaléka a BKF-re, illetve a HFF-re adta be jelentkezését. A felvételizők körében az ötödik legnépszerűbb kereskedelem és marketing szak terén a BKF a negyedik legerősebb intézmény az országban. Az egyesült főiskola emellett turizmus-menedzsment, valamint angol nyelvű marketingkommunikáció mesterképzést, továbbá nemzetközi gazdálkodás, közszolgálat, média design és fotográfia szakokat is indít.
 
Dr. Vass László, a BKF rektora arra hívta fel a figyelmet, hogy a magyar felsőoktatás hamarosan mérföldkőhöz érkezik: az elmúlt években gombamód szaporodó hazai és külföldi intézmények egyre több szakot indítanak, miközben a KSH adatai alapján az érettségizők várható száma hat-hét éven belül drasztikus mértékben, csaknem 25 százalékkal esik vissza. A hazai felsőoktatásban már most is jelentkező túlkínálatot mutatja, hogy míg Magyarországon jelenleg 77 felsőoktatási intézmény biztosítja a képzést, addig a 38 milliós Lengyelországban 80, Ausztriában és Svédországban pedig – a magyarországihoz hasonló népességszám mellett – mindössze 54, ill. 48 egyetem és főiskola működik.
 
Az egyre élesedő hazai és nemzetközi versenyben csak az igazán erős egyetemek és főiskolák maradhatnak talpon. „A BKF és a HFF egyesülése ebből a szempontból is jelentős, hiszen a 2000-ben lezajlott integrációs hullámmal szemben e két főiskola egyesülése nem felülről vezényelt, hanem valós piaci körülmények által diktált, természetes folyamat, tudatos piaci megfontolások eredménye”, - fogalmazott a BKF vezetője.
 
2009-ben 136 202 érettségizett diák közül 127 998 fő adta be jelentkezését összesen 77 hazai és külföldi felsőoktatási intézménybe. A jelentkezők körében a legnépszerűbbek a gazdálkodás és menedzsment, a turizmus-vendéglátás, a pénzügy-számvitel, a kommunikáció és médiatudomány, valamint a kereskedelem és marketing szakok voltak. 2009-ben az öt legnépszerűbb szakra jelentkezett a felvételizők 39 százaléka, összesen 50 122 fő, ami 32 százalékos növekedést mutat a 2008-as adatokhoz képest.
 
Az idén is a legnépszerűbb a gazdálkodás és menedzsment szak volt, ilyen szakra összesen 14 445-en jelentkeztek (közel 7 százalékkal többen, mint 2008-ban), ez az összes felvételiző 11,28 százaléka. A második legnépszerűbb a turizmus-vendéglátás szak, ide 10 691 fő jelentkezett (közel 20 százalékkal többen, mint 2008-ban), ez az összes felvételiző közel 8,3 százaléka. A pénzügy-számviteli szak a tavalyi 5. helyről idén a 3. helyre jött fel (közel 41 százalékkal többen jelentkeztek ide, mint 2008-ban), ez az összes felvételiző közel 6,6 százaléka. A kommunikáció és médiatudomány szak megőrizte tavalyi 4. helyét (kb. 10 százalékos növekedés 2008-hoz képest), ez az összes felvételiző 6,5 százaléka. A tavalyi harmadik helyezett kereskedelem és marketing szak az idén az ötödik helyre csúszott vissza, az összes felvételiző közel 6,3 százaléka adta be jelentkezését ilyen szakokra.
 
Az öt legnépszerűbb szakot követik a mérnök informatikus (6891 jelentkező), a gépészmérnöki (6440 jelentkező), az andragógia (5740 jelentkező), a műszaki menedzser (4900 jelentkező), valamint a nemzetközi gazdálkodás (3992 jelentkező) szakok.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.