A polgári repülőgép fejlesztése része annak a teljes kínai gazdaságot átszövő kormányzati programnak, amelynek célja, hogy saját technológiákat fejlesszenek ki jó pár vezető iparágban, hogy függetlenedjenek a külföldi vállalatoktól és a későbbiekben felvehessék velük a versenyt.
A gépet gyártó állami tulajdonú Commercial Aircraft Corporation of China (COMAC), vezetője, Chen Jin azt nyilatkozta, hogy a C919 kódnevű repülő "biztosan olcsóbb" lesz, mint a Boeing vagy az Airbus hasonló modelljei. A 168 férőhelyes C919-es szolgálatba állítását 2016-ra tervezik.
A tervek szerint repülőgép 15 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyaszt majd, mint a jelenlegi Boeing 737 és Airbus A320, mondta Chen Jin a Hong Kongban rendezett kiállításon. „A Boeing 737 az új technológiák révén hatékonyabb üzemanyag-felhasználásúvá válhat a jövőben.” – reagált Randy Tinseth, a Boeing marketing igazgatója.
A repülő bemutatásakor azt is hangsúlyozták, hogy reményeik szerint mire az új repülőgép szolgálatba áll, addigra rendelkezésre fog állni a saját fejlesztésű hajtóművük is.
Az új erőforrás fejlesztése segítheti a távol-keleti országot, hogy ne csak a polgári, hanem a katonai repülés területén is függetlenítse magát, amerikai, európai és orosz partnereitől.
A COMAC kezdetben csak a kínai piacon szeretne megjelenni, majd ezt követően a világpiacra lépéssel a Boeing és az Airbus konkurenciájává szeretne válni – tette hozzá Chen. Szakértői becslések szerint a dinamikusan fejlődő kínai légitársaságok majdnem 4000 új repülőgépet vásárolását tervezik a következő 20 évben, melynek 70 százalékát az egyfolyosós-repülőgépek teszik majd ki.
A cég első ügyfelei között lesz várhatóan Kína három legnagyobb forgalmat lebonyolító légitársasága, az Air China Ltd., China Southern Airlines Co. és a China Eastern Airlines Corp.
A szakértők szerint a kínai repülőgép a következő évtizedben még nem fogja veszélyeztetni az Airbus és a Boeing hatalmi pozícióját a világpiacon, de nem árt szemmel tartani őket a jövőben, mivel az is komoly következményekkel járhat, ha Kína légi ipara függetleníteni tudja magát a két óriáscégtől.
Mind a Boeing, mind az Airbus vezetői jól tudják, hogy a jövő piaca az ázsiai ország. Ezért nem véletlen az, hogy az európai konglomerátum még 2006 elején a fejébe vette, hogy gyárat telepít az országba, amelyet tavaly szeptember 28-án meg is nyitottak. A Boeing is szintén tervezte, hogy Kínában üzemet épít, de a technológiai „lopásveszély” miatt ezt mindezidáig még nem tette meg. (A C919 nagy hasonlóságot mutat az Airbus A320 gépcsalád tagjaival.)
Érdekesség, hogy a kínai állami média közlése szerint a repülőgép nevében az első számjegynek azért választották a 9-est, mert az a kínai kultúrában az örökkévalóságot szimbolizálja, a C a COMAC-ra utal, a 19 pedig a 190 férőhelyre, ami a maximális kapacitása lesz a gépcsaládnak. WTO Különös pikantériája lehet a jövőben a közelmúltbeli WTO döntésnek az, hogy a kínai gép fejlesztését egy olyan vállalat végzi, amely 100 százalékban állami tulajdonban van.
Bár a Kínai állami vállalatok többsége erősen kapitalista módon működik mégiscsak érdekes lesz mikor az állami pénzből fejlesztet kínai repülők kiszorítják a amerikai és európai gépeket az ázsiai ország „légteréből”.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.