Bár a kereskedelem világszerte keményen megérezte a globális válságot, az e-kereskedelem köszöni szépen, továbbra is jól van – ezt állapította meg a legfejlettebb ipari országokat tömörítő szervezet, az OECD legfrissebb jelentése. A fogyasztók költségtakarékosságának meghatározó eszközeivé ugyanis egyre inkább a netes termékkeresők válnak. A felmérés szerint az USA-ban az idén átlagosan 11, Franciaországban pedig 25 százalékkal nőhet az e-kereskedelemből származó bevétel. A forgalombővülés nálunk várhatóan még ez utóbbit is meghaladja.
A válság nemcsak a kiskereskedelmet, hanem a céges üzleteket is egyre nagyobb mértékben a net felé hajtja. Az e-kereskedelem B2B szegmense sokszorosa a lakosságinak. Az Egyesült Államokban az előbbi tavaly meghaladta a 3000 milliárd dollárt, utóbbi ennél nagyságrenddel kisebb, 130 milliárd dollár volt.
Az OECD átlagában az e-vásárlók aránya a 2004-ben regisztrált 26,9 százalékról 2008-ra 35-re nőtt, de jelentősek a szóródások, ha az egyes régiókat vagy országokat nézzük. Japánban és néhány más fejlett nyugat-európai országban a felnőtteknek több mint 50 százaléka vásárolt már a világhálón, ugyanez a mutató más tagországokban – beleértve hazánkat is – nem éri el a 10 százalékot.
A további növekedéshez azonban az üzleti környezetnek és a tagországok kormányainak mindent meg kell tenni, hogy erősítsék az emberek bizalmát az online vásárlások iránt. A legtöbb országban megszülettek már az ezzel kapcsolatos törvények, fogyasztóvédelmi szabályozások, de a technológia fejlődésével egyelőre képtelenek lépést tartani – állapítja meg a tanulmány. VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.