A Canon nyilvánosságra hozta legújabb, harmadik Canon Insight nyomdaipari tanulmányának teljes körű eredményeit, mely a gazdasági visszaesés nyomdaiparra gyakorolt legfőbb hatásait vizsgálja. Canon Europe megbízásából készült, a Redefinition of the Digital Printer címet viselő felmérés rávilágít a digitális nyomdai technológia kiemelt szerepére, és felhívja a figyelmet arra, hogy a recesszióból való kilábalással a digitális nyomtatási iparág új üzleti környezetté alakulhat át.
A kutatást a Rochester Institute of Technology (RIT) nyugalmazott professzora, Frank Romano és a nyomtatott médiával foglalkozó végzős diákok készítették. A kutatás során összesen 840 nyomdát kérdeztek meg, melyek 65,5 százaléka nyugat-európai székhelyű. A korábbi, 2008-as tanulmány 464 résztvevőjéből 383-an jelenlegi felmérésekben is szerepeltek. A fennmaradó 81 válaszadó cége időközben összeolvadt más vállalatokkal vagy megszüntette nyomdai tevékenységét.
A felmérésben részt vevő nyomtatási szolgáltatók 2009 végére már érezhető javulásról számoltak be, emellett azonban számos új kihívással kell szembenézniük. A korábban az alkalmazottak számát csökkentő nyomtatási szolgáltatók ma már újabb munkavállalókat alkalmaznak, képzéseket is indítanak, és elsősorban a növekedési szektorokra összpontosítanak. A válaszadók a fotókönyvek (87,2 %), a kis sorozatú hirdetések (84,9 %), a megszemélyesített promóciók (74,7 %) és a kis sorozatú kiadványok (65,3 %) szektoraiban látják a legnagyobb lehetőségeket. A megkérdezettek 2010 legfontosabb befektetési területeiként elsősorban az automatizált munkafolyamat bevezetését vagy fejlesztését (56%), a befejező műveletek bővítését (49%) és a digitális nyomtatás kiterjesztését (48%) jelölték meg. A válaszadók ugyanakkor még mindig óvatosak minden olyan tőkebefektetéssel kapcsolatban, amelyeknek nincs azonnali hatásuk a termelékenységre és a jövedelmezőségre.
A felmérés szerint a gazdasági visszaesés a nyomtatott termékek elektronikus helyettesítésének és a nyomdai termelés földrajzi átrendeződésének kettős hatását, illetve a szervezetek marketing-költségvetésének jelentős megszorítását eredményezte. A legtöbb üzleti vállalkozás, így a nyomtatási szolgáltatók ügyfelei is kénytelenek voltak minden területen költségoptimalizálást végrehajtani. Ennek következtében csökkentették nyomtatási megrendeléseik számát, mely egyben a szolgáltatási árak csökkenését is jelentette. Számos ügyfél teljes mértékben megszűntette a nyomtatott anyagok megrendelését, és inkább az elektronikus kommunikációt részesítette előnyben.
A jelentés becslése szerint néhány nyomtatási szolgáltató akár 55 százalékos volumencsökkenést is tapasztalhatott, és a nyomtatási munkákat gyakrabban, kisebb sorozatokban kellett elvégezniük. Ezzel szemben a nyugat-európai nyomdák 69 százalékánál nőtt a megrendelések száma. A régi nyomdagépek alkalmatlanná váltak a kisebb sorozatú munkák elvégzésére, ezért 2008-hoz képest 18,1 százalékkal csökkent az ofszet nyomtatásból származó árbevétel. A digitális – lézer- és tintasugaras – technológiával készített termékekből származó bevétel ugyanakkor 27,2 százalékkal növekedett.
A digitális nyomtatás jelentős szerepet játszott a nyomtatási szolgáltatóknál a válság túlélésében, akik a felmérésben nyíltan kimondták, hogy a digitális nyomtatás mentette meg őket a csődtől. A felmérés azt is megállapította, hogy nyomtatási piac kiemelkedően jól teljesítő szereplői már bevezették a digitális nyomtatást. A digitális nyomtatási megoldásokat alkalmazó vállalatok több mint fele számolt be a nyereség vagy a bevételek növekedéséről, míg a digitális technológiát nem alkalmazó cégek csupán 31,7 százaléka mondhatta el ugyanezt. A válaszadók 86 százalékának a széles formátumú nyomtatókon készített bemutatóanyagok segítettek a válság túlélésében.
A sikeres nyomtatási szolgáltatók legfőbb közös jellemzője az új termékek fejlesztése és az új piacok kiaknázása iránti elkötelezettség volt. A digitális nyomtatás mellett a túlélés másik kulcsfontosságú tényezőjét az értéknövelt, speciális szolgáltatások – a válaszadók 80 százaléka által említett értéknövelt befejező munkálatok, valamint bevonatok – bevezetése jelentette.
„A digitális termékek és szolgáltatások értékesítése egy fontos üzletág”
A felmérés bemutatja továbbá a digitális nyomdai termékek, szolgáltatások értékesítési és beszerzési módjának változásait is. A korábban kedvező árrésű ofszet nyomtatási munkák visszaesése arra ösztönözte az értékesítési szakembereket, hogy komolyabban foglalkozzanak a digitális nyomdai termékekkel és szolgáltatásokkal. Ez a tendencia egybeesett a megrendelések 20 százalékos csökkenésével, a nyomtatási-, és grafikus tervezési megrendelések integrálásával, és sok esetben más média vásárlásával is. Ezek a folyamatok remek lehetőséget teremtettek azon nyomtatási szolgáltatók számára, akik olyan multimédiás szolgáltatásokat kínálnak, mint például a PURLS. A felmérés rámutat az elektronikus beszerzések folyamatos növekedésére is: a megrendelők több mint fele már használja az elektronikus beszerzés valamely formáját, a nagyvállalatok 40 százaléka pedig ezen keresztül 10–25 százalékos megtakarításról számolt be.
„A Canon legújabb kutatásának eredményei egyértelműen megmutatják, hogy a sikeres vállalkozások már felismerték a digitális nyomtatás, illetve az új bevételi források jelentőségét. A digitális nyomtatás ma már vitathatatlan előfeltétele valamennyi nyomdaipari vállalkozás sikeres működésének. A piac szereplőinek rugalmasabbá, kreatívabbá és magabiztosabbá kell válniuk, ha meg szeretnék tartani a nyomtatás szerepét a jövő média-, és kommunikációs csatornáiban is. Emellett a digitális nyomdák szállítóinak egyúttal partnerekké és tanácsadókká is kell válniuk. Az érdeklődést jól mutatja, hogy az elmúlt évben 78 százalékkal nőtt az üzletfejlesztést támogató Essential Business Builder programunk foglalkozásainak látogatottsága. Igyekszünk megfelelni az elvárásoknak, hogy ezzel is támogassuk a nyomdák jelenét és jövőjét” – mondta Mark Lawn, a Canon Europe professzionális nyomdai megoldásokért felelős európai marketingmenedzsere.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.