A költségvetési kiadások korlátozása vagy zárolása minden országban napirenden van. A lengyel és a magyar kormány próbál ezen valamelyest puhítani: mindkét országban erőteljesen hangsúlyozzák, hogy a legfontosabb megtalálni, hol indokolt a kiadások visszafogása, és hol van lehetőség akár még bővítésre is. Magyarországon elsősorban a kis- és középvállalkozások támogatása a kiemelt terület, a lengyelek az infrastrukturális befektetésekre koncentrálnának. Szlovákia a bevételek növelését is reméli – terveik szerint a hiánycsökkentés harmada ebből lesz finanszírozható.
A legbiztosabb közös pont: komoly strukturális reformokra van szükség. Szinte minden kormány hozzányúlna a nyugdíjrendszerhez, és szigorítana az egészségügyi szisztémán – a kivételt itt épp Magyarország jelenti. Romániában komolyan csökkentették a nyugdíjakat, és a cseh, a lengyel, a szlovák kormány is ígéretet tett a nyugdíjreformra – igaz, a konkrétumok még váratnak magukra. Csehországban és Romániában a cél a szociális és az egészségügyi rendszer átalakítása, Szlovákiában pedig már 2011 elejétől egységes gyes lesz, és megszűnik az első három gyerek születése után járó többlettámogatás.
Módosulnak az adórendszerek is. A magyar kormány őszi törvényhozási tervei közt szerepel a 16 százalékos, egykulcsos személyi jövedelemadó bevezetése. Romániában fordított a helyzet: ott 2004 óta 16 százalék az szja-kulcs, komoly vita most épp arról folyt, maradjon-e így. Végül marad. Románia és Lengyelország is nagy többletbevételt remél az áfaemeléstől. A román kormány 19-ről 24 százalékosra változtatta a kulcsot, a lengyelek csak egy százalékponttal, 22-ről 23 százalékra nőtt. Ettől 1,8 milliárd euró többletbevételt várnak.
Minden állam jelezte: magán kezdené a spórolást, igazán kemény megszorításokat a közszférában a románok és a csehek tettek csupán. A legdrasztikusabb megszorítás Romániáé, ott több tízezer dolgozót küldtek el állami cégektől és az államapparátusból, s a megmaradtak béreit is 25 százalékkal csökkentették. A cseh állam tíz százalékkal fogja vissza a közszféra kiadásait – a részletes tervek később jönnek majd. Szlovákiában a közszolgák tíz százalékát bocsátják el jövőre – igaz, ez egyelőre kiszivárgott sajtóértesülés. Magyarországon a 15 százalékos bértömegcsökkentéstől várnak jelentősebb spórolást, a kétmillió forintos fizetési korlát bevezetése, illetve a végkielégítések súlyos megadóztatása várhatóan kisebb hatású lesz.
Három ország is jelezte: a nemzetközi szervezetek és az EU igényei nem állhatnak minden más fölött. Lengyelország különutassága nem példa nélküli, de a Tusk-kormánytól mégis váratlan volt a szembeszegülés. Két kérésük volt: a 3 százalékos hiánycélt ne 2012-re, hanem 2013-ra kelljen elérniük, s tegyék a magánnyugdíjpénztárak vagyonát a nemzeti elszámolások részévé. Ez jelentősen javítaná az államadósság és a deficit mutatóit, nem véletlen, hogy a tervet Magyarország is támogatja. Petr Necas cseh miniszterelnök leszögezte, országának egyelőre nem érdeke kijelölni egy céldátumot az euró bevezetésére, de a költségvetési fegyelemben rendkívüli a cseh szigor. Orbán Viktor pedig parlamenti felszólalásában arról beszélt: az IMF és az EU felé korábban vállalt kötelezettségeit teljesíteni fogja Magyarország, ám ezek lejárta után nagyobb állami mozgástérre lesz szükség.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.