Az új szabályoktól a megrendelői-vállalkozói kötelmek megbomlott egyensúlyának a helyreállítását is várja a szövetség, mely szerint jelenleg a kötelezően elfogadandó szerződéstervezetek a megrendelői erőfölényt táplálják, és a vállalkozókat olyan vállalásokra kényszerítik, amelyeket a későbbiekben nem képesek teljesíteni. Mérhető adatokra alapozott döntéseket vár a szövetség, s úgy látja, szükség van a beszerzés tárgya szerinti szakmaspecifikus kritériumok meghatározására, különös tekintettel az építési-beruházási célú közbeszerzésekre.
Az ÉVOSZ okkal hallatja a hangját, hiszen a közbeszerzések felét teszik ki az építési-beruházási célú beszerzések. Mint Koji László alelnök lapunknak hangsúlyozta, csak megfelelő jogszabályi háttérrel lehet oldani a mély recesszióban lévő építési ágazat problémáit. Egyik legnagyobb gondjuk az építési vállalkozásoknak, hogy az adott létesítmény műszaki tartalma és pénzügyi fedezete között nincs összhang. Az ajánlatkérési dokumentációkban szereplő feladathoz nem áll rendelkezésre elegendő forrás, és ez sok esetben az ajánlatkérő számára csak az ajánlatok beérkezését követően válik egyértelművé. Különös gondot okoz ez a „kései felismerés” az uniós források igénybevételével finanszírozandó beszerzéseknél, ahol a megpályázott, esetleg megítélt támogatási összeg nem változtatható, a műszaki tartalom pedig nem alakítható a rendelkezésre álló fedezethez.
A szakmai szövetség szerint felelőssé kell tenni a kiírót a költségkalkuláció, az úgynevezett mérnökár kidolgozásáért. Az ÉVOSZ azt is javasolja, hogy zárják ki a versenyből mindazokat, akik ettől 20 százalékkal eltérő árajánlatot tesznek, ugyanis csak így lehet visszaállítani a megfelelő ár-érték arányokat az építési piacon. Ám egyedül az ár nem dönthet a versenyben – hangsúlyozza Koji László, aki szerint nyilvánvaló a közmegrendelő felelőssége az ajánlati ár túlhangsúlyozásáért és az irreálisan alacsony áron történő szerződéskötésért is, melynek következtében nő a lánctartozások összege és kockázata. A szövetség álláspontja szerint az az ajánlat legyen a befutó, amelyik – minden szempontot figyelembe véve – a leggazdaságosabb.
Határozottan sürgeti továbbá a szervezet, hogy a közbeszerzési eljárásokban tiltsák meg a feltétel nélküli bankgarancia intézményét, ez ugyanis tapasztalataik szerint számos esetben a megrendelői erőfölénnyel való visszaélés eszköze. Helyette a „feltételekhez kötött” bankgarancia kiadását javasolják.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.