Ez a Magyar Nemzeti Bank inflációs jelentésének is az egyik kiindulópontja, és az egyik oka annak, hogy visszavették a gazdasági növekedési kilátásokat. A már lassan klisévé vált kifejezés azonban két dolgot összemos. A belső kereslet két fő eleme a fogyasztás és a beruházás.
Hiába történt ez év januártól jelentős adókiengedés, amelytől a kormány a gazdaság élénkülését várta, alig volt érzékelhető a hatása. Lehetséges persze, hogy az adókulcscsökkentések nélkül tovább zuhant volna a hazai üzletek forgalma, ugyanakkor valószínűleg túlbecsülte a kabinet az ebből eredő növekedési többletet. Erre figyelmeztetnek a jegybanki szakértők, és a legutóbbi lakossági felmérések is arra utalnak, hogy a háztartások lényegesen óvatosabbak lettek, mint a válság előtt.
A visszafogottabb fogyasztási kedv azonban nem feltétlenül probléma. Sőt, az még nagyobb baj lenne, ha folytatódna a korábbi felelőtlen eladósodás, a fedezetlen költekezés. Az a pénz nem vész el, amit nem költ el a lakosság: egyrészt a korábbi adósságait csökkenti, másrészt pedig biztonsági tartalékot képez (sajnos utóbbi csak szűk körre jellemző).
Sokan úgy értékelik ezt, hogy a magyar vállalkozásokat lehetetlen helyzetbe hozza a korlátozott kereslet. Mindez azonban csak részben igaz, viszont rávilágít, mennyire gyengék is a hazai szereplők a nemzetközi versenyképesség terén. Ez a mélyebb oka annak, miért nem tudott még sok vállalkozás kilábalni a válságból. És arra is rámutat, hogy miért alacsony még a hazai kereslet: beruházni ugyanis még mindig alig éri meg. Csak a három nagy autógyári bővítés miatt nem zuhan tovább a beruházási volumen. A kizárólag külföldi tőkére alapozott fellendülés azonban kevés lesz a fenntartható növekedéshez hosszabb távon.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.