Mivel a cégek piaci kilátásai kedvezőtlenek, de legalábbis bizonytalanok, lehet, hogy nem is baj, ha a kapacitásbővítő vagy telephelyfejlesztő beruházásokat nem valósítják meg, mert ezzel csak tovább rontanák egyébként is gyenge pénzügyi helyzetüket.
A támogatásokat elnyert vállalkozások számára pályázati garanciát vállaló Start Tőkegarancia Zrt. immár három éve azt tapasztalja, hogy egyre több támogatott projekt nem valósul meg. Sok esetben a vállalkozások a projekt megvalósítását kénytelenek felfüggeszteni, a megvalósítási határidőt kitolni vagy egyszerűen bele sem kezdenek a megvalósításba. Persze vannak olyan cégek is, akik minden áron meg kívánják valósítani a projektet, félve a támogatás elvesztésétől, de a piac és az önerő finanszírozásának hiányában ezek a próbálkozások kudarcot vallanak.
A Start Zrt-hez beérkezett pályázati garancia-igénylések minőségének, a projektek megalapozottságának és megvalósíthatóságának alakulását jól tükrözi az elutasított igénylések arányának növekedése. Míg a válságot megelőző évben, 2008-ban, az elutasított igénylések aránya az igénylések számát tekintve 25%, értékben pedig 35% volt, addig 2011 első kilenc hónapjában már 64%, illetve 74%.
Az elutasítások arányának drasztikus növekedése egyértelműen a válság számlájára írható. A vállalkozások árbevétele visszaesett, pénzügyi helyzetük megrendült, eladósodottságuk növekedett és ezek következtében finanszírozási lehetőségeik beszűkültek. A rossz piaci kilátások és a projekt finanszírozásának megoldatlansága arra készteti vagy kényszeríti a vállalkozásokat, hogy a projektek megvalósításáról lemondjanak. A fel nem használt támogatások összértéke a több tízmilliárd forintot is elérheti, melyeket újból meg kell pályáztatni, hogy az EU által biztosított források felhasználásra kerülhessenek.
Egy beruházás gondolatának megszületése és a pályázat beadása között fél-egy év is eltelhet. Sikeres pályázat esetén a támogatási szerződés megkötésére a pályázat beadását követő fél-egy év alatt kerül sor.
A vállalkozásoknak általában a támogatási szerződés megkötésétől számított két éven belül kell megvalósítaniuk a támogatott projektet, ami főként eszközbeszerzést, technológia-fejlesztést és építési beruházást jelent. A projekt előkészítése (tervek elkészítése, kivitelező kiválasztása, megrendelés, finanszírozás biztosítása) további fél-egy évet is igénybe vehet, ezt követően kezdődik a projekt megvalósítása. A projekt gondolatának megszületése és a beruházás megkezdése között tehát legalább másfél, de akár három év is eltelhet, a megvalósításig pedig még négy év is, ha egy év alatt sikerül befejezni a beruházást.
A pályázat benyújtása és a beruházás megkezdése közötti egy-két éves időszakban ugyanakkor olyan mértékben megváltozhatnak a piaci körülmények és a vállalkozás pénzügyi helyzete, hogy az eredeti terv megvalósítása már értelmetlenné, piaci oldalról indokolatlanná, pénzügyileg pedig finanszírozhatatlanná válik.
A problémáért nem a pályázati rendszer lassúsága a felelős, mert a folyamat lerövidítése esetén sem zárható ki a gyors konjunktúra változás hatása.
2007 és 2011 között különösen turbulens volt a gazdasági környezet, egyes iparágak akár 30-40%-os visszaesést is elszenvedtek egyik évről a másikra, ami az iparágban működő vállalkozások pénzügyi helyzetét alapjaiban rengette meg, jövedelmezőségük csökkent, eladósodottságuk pedig nőtt.
A vállalkozások egy része felismerte, hogy a megváltozott körülmények között célszerűbb a beruházást el sem kezdeni vagy egy adott fázisban leállítani. A vállalkozások ebben az esetben a megvalósításra meghatározott határidő meghosszabbítását kérték a közreműködő szervezettől, aki – felismerve a cégek helyzetében bekövetkezett változást – hozzájárulását adta a későbbi megvalósításhoz. A beruházás elhalasztása vagy felfüggesztése logikus és ésszerű megoldás, mindaddig, amíg azt a piaci kilátások nem indokolják. A beruházás megvalósítása a társaság eladósodottságát növelné, anélkül, hogy cash-t termelne, ami fedezetet nyújthatna a hitel visszafizetésére.
A jó pénzügyi helyzetben lévő, alacsony eladósodottsági szinten működő vagy a válságban is növekedést felmutató cégeknek megéri a projektet megvalósítani, különösen, ha a beruházás célja a kapacitás bővítése vagy a hatékonyság növelése. Ezek a társaságok rendelkeznek a beruházáshoz szükséges saját forrással vagy kedvező gazdálkodási mutatóik alapján könnyen juthatnak banki finanszírozáshoz.
Vannak vállalkozások, akiknek árbevétele és jövedelmezősége csökken, eladósodottságuk magas, mégis minden áron meg kívánják valósítani a támogatott projektet. Felmerül a kérdés: érdemes-e előre menekülni, kapacitást bővíteni, új telephelyet építeni, amikor az új kapacitásoknak nincs meg a piacuk, a telephely építésével és felújításával pedig nem nő a jövedelmezőség?
A válasz egyértelmű: NEM.
A projekt megvalósításának piac hiányában és finanszírozási gondok fennállása mellett történő megvalósítása kockázatos kísérlet. A beruházáshoz szükséges saját erőt ugyanis banki hitelből kell majd finanszírozni, ami növeli a cég eladósodottságát, ugyanakkor ha a hitel visszafizetésének forrása nem termelhető ki, a vállalkozás további likviditási problémát okoz önmagának. Ráadásul a cégek a támogatási szerződésben vállalják, hogy a projekt fenntartási időszakában 5%-nál jobban nem fog csökkenni árbevételük, a pályázat beadásának évéhez viszonyítva, ellenkező esetben vissza kell fizetni a támogatást. Miután sok vállalkozásnak a válság előttihez viszonyítva ennél sokkal nagyobb mértékben csökkent az árbevétele, a vállalt feltételek teljesítésének kockázata is rendkívül magas. Az elmúlt évek bizonyították, hogy korai az optimizmus, hogy a válság gyorsan elmúlik. Már 2009-ben is sokan arra számítottak, hogy 2010-ben újra beindul a növekedés, de erről még 2011-ben sem beszélhetünk.
Szerencse a bajban, hogy azok a vállalkozások, akik korábbi, azóta megváltozott piaci helyzet alapján kialakított projektre nyertek el támogatást és szeretnék megvalósítani a projektet, nem jutnak banki forráshoz, mivel a bankok is látják a beruházás kockázatait és nem hajlandóak hitelt nyújtani. A bankok ezáltal meg is óvják a felelőtlenül kockáztató cégeket, hogy saját vesztükbe rohanjanak. A vállalkozások hajlamosak ilyenkor a pénzintézeteket és a kormányzatot okolni a projekt kudarcáért, mondván, hogy itt van a megnyert támogatás, csak azok a bankok nem hajlandóak hitelt adni és az állam sem segít, pedig a csapból is az folyik, hogy a gazdaságpolitika támogatja a kkv-kat.
Mivel a pályázati rendszerben a támogatást odaítélő szervezetnek nincs lehetősége, hogy a tervezett projekt pénzügyi megvalósíthatóságát, a vállalkozás piaci lehetőségeit alaposan megvizsgálja, mielőtt a támogatást odaítéli, a pénzügyi szektor tölti be a szűrő szerepét. A bankok szűrőjén pedig fennakadnak azok a vállalkozások, akik sem pénzügyileg, sem piaci szempontból nem indokolt, kockázatos kimenetelű beruházáshoz szeretnének banki finanszírozást szerezni.
A projekt megvalósítására előírt határidő lejártával a vállalkozás elveszti a támogatást és a Nemzeti Fejlesztési Ügynökségnek lehetősége nyílik arra, hogy a fel nem használt támogatásokat új pályázat keretében meghirdesse. Az országnak fontos érdeke, hogy ez minél előbb megtörténjen, mivel a vissza nem térítendő EU-s támogatások odaítélésére 2013-ig, a hétéves uniós költségvetési ciklus végéig van lehetőség. Az újabb pályázatoknál célszerű lenne a nyertes pályázók pénzügyi helyzetét és a támogatott projektek megvalósíthatóságát alaposabban megvizsgálni, hogy a második körben adott támogatásoknál minimális legyen a nem megvalósuló projektek száma.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.