BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Rekordévet zárt a világ autóipara

A három évvel ezelőtti szinthez képest nagyot bővült a világ autóipari termelése, ám elemzők szerint nem tartható fenn a növekedés.

Az eddigi legmagasabb szintre, 3,2 százalékkal 80,064 millió darabra bővült tavaly a világ személy- és teherautó-gyártása. Ebből 2,9 százalékos növekedés eredményeként 59,932 millióval részesedtek a személygépkocsik. Szép szám, különösen a három évvel ezelőtti nagy visszaesést követően, amelyhez képest több mint 12 millió darabbal nőtt a világtermelés.
Amíg a világválság komoly mértékben visszavetette a japán, a német és az amerikai autóipar termelését, India és Kína diadalmasan növelte a kibocsátást, és Brazília is csak alig érezte meg a krízist. Elemzők azonban nem túl bizakodóan néznek az idei évre. Részben azért, mert már Kínából is érkeztek figyelmeztetések: érezhető a gazdasági növekedés lassulása. Ez pedig az autóipar teljesítményén is meglátszik. Az elmúlt évben ugyan 4 százalékkal 14,485 millió darabra bővült a kínai személyautó-gyártás, de ez a bővülés elenyésző ahhoz képest, hogy a 2009-es 10,38 milliót követően tavalyelőtt 13,9 millió kocsi hagyta el a gyárakat.

Erre az évre sem várható valami nagy előrelépés. Az első két hónapban a helyi autóipar az egy évvel korábbinál 4,4 százalékkal kevesebb, 2,37 millió személykocsit és kishaszonjárművet bocsátott ki, s ami kínai auutóipari szövetségnek különösen fájó: a hazai márkák eladása 11,5 százalékkal egymillió darabra esett.  Így nem is csoda, hogy a pekingi ipari minisztérium a jövőben már csak saját, nemzeti márkájú gépjárművek vásárlását engedélyezi állami szerveknek. Igaz, az állami szféra által vásárolt kocsik aránya mindössze 5 százalékot tesz ki, de már ez is komoly segítséget jelenthet a hazai iparnak.

Érdekes ugyanakkor, hogy a J.D. Power és az LMC Automotive közös prognózisa azt állítja, hogy 2018-ra Kína, az USA, India, Brazília és Oroszország lesznek a világ legnagyobb személyautó- és kishaszonjármű-piacai, és Kínában 30-35 millió fog elkelni ezekből a járművekből, míg az Egyesült Államokban csak mintegy 17 millió. A két kategóriából Oroszországban 23 százalékos bővülés eredményeként 2,653 millió kelt el tavaly, s erre az évre ágazati elemzők 2,8 millió darabos forgalmat várnak. Ezzel szemben az Európai Unióban az autóeladások jelentős visszaesésével számol az autókereskedők és szervizek szövetsége, a CECRA. a 27 uniós tagországban illetve az Izland, Norvégia, valamint Svájc alkotta EFTA-csoportban együttesen 7,2 százalékkal kevesebb, alig több mint 12,594 millió személyautó forgalomba helyezésére számít a szakma. Ez a prognózis még a PricewaterhouseCoopers előrejelzésénél is riasztóbb, hiszen az csupán 4 százalékos eladáscsökkenést tart valószínűnek.

Biztosnak látszik ugyanakkor, hogy az idei lesz a piacszűkülés ötödik éve a 2007-es 16 milliós darabszámcsúcs után. A Málta és Ciprus nélkül számított 30 európai országban az elmúlt évben gazdára talált 13,573 millió gépkocsi csupán 1,4 százalékkal volt kevesebb a 2010-ben értékesített mennyiségnél. A tömegmárkákat komolyan sújtotta, hogy 2010 végére minden országban befejezték az állami autócsere-programot, amely révén elkerülte az európai autóipar az összeomlást 2009-ben.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.