Az országos kiskereskedelmi üzlethálózatban, valamint a csomagküldő és internetes kiskereskedelemben 2012. februárban 552 milliárd forint, az év első két hónapjában 1113 milliárd forint értékű forgalom realizálódott. A KSH szerint a csökkenésben meghatározó szerepet játszott az üzemanyagtöltő állomások, valamint a bútor- és műszakicikk-üzletek eladásainak visszaesése, miközben az élelmiszer- és élelmiszer jellegű üzletek forgalma idén 1,4 százalékkal nagyobb, mint a múlt év első két hónapjában. Az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelmi üzletek eladásai februárban 1,7 százalékkal, az év első két hónapjában 1,4 százalékkal növekedtek az előző év azonos időszakához képest.
A nem élelmiszer-kiskereskedelem forgalmának volumene februárban 2,7 százalékkal csökkent, így az első két hónapban 0,4 százalékkal mérséklődtek az eladások.
Nagyobb mértékű visszaesés februárban a bútor- műszakicikk-üzletekben (-9,9 százalék) és az összes forgalomból csekély súlyt képviselő használtcikk-üzletekben (-22,6 százalék) volt, továbbá az átlagosnál nagyobb elmaradás volt megfigyelhető a gyógyszer-, gyógyászati termék (-4,5 százalék) kiskereskedelemben is.
Dinamikusan bővült ugyanakkor a forgalom volumene az illatszer (11,7 százalék) , valamint - az előző évi alacsonyabb bázishoz képest - az iparcikk jellegű vegyes üzletekben (9,3 százalék). A könyv-, számítástechnika, egyéb iparcikk üzletek kis mértékben növelték eladásaikat, míg a textil-ruházati és lábbeli üzletekben stagnált a forgalom volumene.
Az üzemanyagtöltő állomások eladásai továbbra is csökkenést mutattak az üzemanyagok folyamatos drágulása következtében, februárban az eladások 2 százalékkal, az első két hónapban 2,1 százalékkal maradtak el az előző év azonos időszakitól.
A várakozásoknál nagyobb mértékben csökkent a kiskereskedelmi forgalom – írja elemzésében Suppan Gergely. A TakarékBank vezető közgazdásza szerint a kiskereskedelmi forgalom csökkenése összhangban van a csökkenő reálbérekkel, illetve az év elején jelentősen visszaeső fogyasztói bizalommal.
„Az év hátralevő részében sem várunk jelentős változást, átlagosan 1 százalék körüli visszaesésre számítunk” – hangsúlyozza az elemző.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.