A tömegmodellek gyártóit csökkenő eladások, valamint hatalmas veszteségek jellemzik a jelenlegi gazdasági helyzetbenm, a luxus szegmens szereplői már a válságból való kilábalásukra készültek, de Európában ők is hatalmas problémákkal szembesülnek.
A Fiat az előrejelzések szerint mintegy 700 millió euró veszteséget jelent majd európai tevékenysége után 2012-ben, ráadásul nem is mutat be új modellt a hétvégén nyíló Párizsi Autószalonon. A GM – az Opel és a Vauxhall márkák tulajdonosa – Európában 1999 óta 16,8 milliárd dollár veszteséget szenvdett el, ebből 2012 első felében 617 millió dollárt írtak a veszteségekhez. A szintén amerikai Ford csak idén több mint 1 milliárd dollár veszteséggel számol Európában.
Az európai értékesítési nehézségek miatt a francia PSA Peugeot- Citroën autógyár további milliárdos veszteségek elé néz. Amint azt a cégvezér a francia Les Echos gazdasági lap tegnapi számában megjelent interjúban kifejtette, a PSA-nak valószínűleg 2014-ig havonta háromjegyű, milliós nagyságrendű euró összeget kell majd veszteségként elkönyvelnie. A PSA alegfontosabb piacain, így Franciaországban, Spanyolországban és Olaszországban a mélyülő válság miatt visszaeső kereslet következtében az első fél évet 819 millió euró veszteséggel zárta. Az autógyár emiatt egy üzem bezárására és 8 ezer dolgozó elbocsátására kényszerül.
Európa prémium autógyártói – a BMW, a Daimler, a Mercedes-Benz, az Audi és a Volkswagen – a közelmúltig képesek voltak elkerülni a visszaesést, és a tömeggyártókat jellemző brutális árversenyt is, mivel a tehetősebb vásárlóik kevésbé kiszolgáltatottak a válságnak. Európában egész jól szerepeltek, de ha volt is csökkenés, akkor azt a kínai eladások sokáig ellensúlyozták.
A kínai piac növekedése azonban lelassult, a lelassulásának jelei a felső kategóriát is elérték, így az az aggodlom, hogy a korábbi sikeres időszakot csökkenés követi, egyre reálisabb. Azért is fájó ez a folyamat a luxus autók gyártóinak, mert nyereségük 30 százalékát a kommunista országban érték el az elmúlt időszakban. A lehetőségek is egyre szűkülnek, ugyanis látva a kínálkozó lehetőséget, olyan gyártók, mint a Volvo, vagy a Jaguar is nagyobb szeletre éheznek a kínai piacon.
Elsőként a Daimler vezérigazgatója, Dieter Zetsche kongatta meg a leghangosabban a vészharangot. A vezető szerint a növekvő globális nyomás miatt Mercedes ambíciózusnak mondható, 2013-ra betervezett 10 százalékos haszonkulcsát felül kell vizsgálniuk, valamint az idénre betervezett nyereség elérése is kérdésessé vált. Zetsche szerint a figyelmeztetés egyértelműen a kínai piac visszaesése miatt időszerű.
Tegnap a BMW és az Audi vezetősége igyekezett megnyugtatni mindenkit, hogy nem hajlandók belemenni egy beláthatatlan árversenybe, valamit engedményeket nem adnak addig sem, amíg a kínai piac ismét a korábbi szinten pörög tovább. „Az elmúlt időszakban kétszámjegyű növekedést szokhattunk meg, de így, hogy ez egyszámjegyű lett, a piac is ideges” – tette hozzá Rupert Stadler, az Audi vezérigazgatója. A hazai és európai piacokról szólva a BMW értékesítési vezetője, Ian Robertson az Audi vezetőjével egyetemben úgy véli, hogy Európa továbbra is kellő kihívást tartogat számukra, és nem mutat sok jel arra, hogy számottevő változás álljon be a piacon.
A versenytársak hasonlóan a Porsche vezetősége is az óvatosság mellett tette le a voksát, de az év eltelt időszaka alapján bizakodóak. Bernd Maier, a gyártó értékesítési vezetője szerint a cég eladásaiban is érződik a globális kereslet visszaesése, annak ellenére, hogy idén 15 százalékkal múlták felül a tavalyi teljesítményüket. A kereslet további élénkülésére számítanak, így a gyártási terveiket is ehhez mérten tervezik majd meg.
Bloomberg - Wall Street Journal - Világgazdaság Online Mercedes-Benz SLS AMG Electric Drive Volkswagen Golf GTI Maserati GranCabrio TMC Porsche 911 Carrera -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.