BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Káosz a tankönyvellátásban

Nehéz helyzetbe kerültek a kiadók az tankönyvrendelési rendszerben, mivel még június közepén is módosulhatnak a rendelések, amelyekről rendre eltérő számokat kapnak. A tankönyvrendelői felületet - az indulást követően - folyamatosan továbbfejleszti az állami vállalat, hogy minden tekintetben megfeleljen a teljes köznevelési rendszer igényének. Ezen kívül az új elektronikus felület kezelését a tankönyvellátásban résztvevőknek is meg kellett szokniuk. Ehhez időre volt szükség.

A tankönyvrendelés új rendszerében sok csúszás és informatikai hibák miatt kiszámíthatlanná vált a tankönyvek gyártása a kiadók számára – nyilatkozta lapunknak a Tankönyves Vállalkozók Országos Testületének (TVOT) elnöke. Szarvas-Ballér Judit arra emlékeztetett, hogy a tankönyvrendelet eleve olyan későn – február 28-án – jelent meg, hogy hibátlan kivitelezéskor is kérdéses volt, be tudják-e majd tartani a rendkívül feszes határidőket. A tankönyvrendelést ettől az évtől a kiadók és terjesztők helyett kizárólagosan lebonyolító Könyvtárellátó Nonprofit Kft. (Kello) informatikai rendszere már a kezdetekkor összeomlott. Az iskolák igen későn jutottak a TVOT elnöke szerint azokhoz a szerződésekhez, melyek alapján rendelhettek, március 20-án pedig még belépési kódjuk sem volt a rendszerhez. Így a hó végéig csak öt munkanapjuk volt a rendelésekre, amit nem bírt az informatikai rendszer, igaz a határidőt április 10-ig kitolták. Az oktatási államtitkárság lapunknak jelezte, hogy a tankönyvrendelői felületet - az indulást követően - folyamatosan továbbfejleszti az állami vállalat, hogy minden tekintetben megfeleljen a teljes köznevelési rendszer igényének. Ezen kívül az új elektronikus felület kezelését a tankönyvellátásban résztvevőknek is meg kellett szokniuk. Ehhez időre volt szükség.

Szarvas-Ballér Judit nehezményezte a kiadóknak eljutattatott szerződéseket is, mivel ebben az esetleges hibákat, késéseket szankciókkat sújttják, viszont a Kellóra hasonló esetekben nem vonatkoznak ilyenek. Sérelmezte, hogy a kiadók nem léphettek az iskolákkal kapcsolatba, pedig ezt a jogszabály nem tiltja, az oktatási államtitkárság azonban szankciókat helyezett kilátásba erre az esetre.

„Meglehetősen zaklatott a helyzet, mivel április óta már háromszor módosultak a kiadóknak elküldött rendelésállományok” – hangoztatta a 60 kiadót képviselő TVOT elnöke. Egyes kiadók már az első rendelésállománynál elkezdték legyártatni a könyveket, de az újabb dokumentumok alapján 30–40 százalékkal is csökkenhettek a megrendelt tételek. Az iskolák csak 10 százalékban módosíthatnák egy tankönyvnél a megrendeléseket, másfajta könyveket pedig nem rendelhetnének a már korábban jelzetteknél.

Még nem lehet tudni azt sem – erre május 15-ig van idő –, hová kell szállítani június 1. és július 15. között a legyártott tankönyveket. A hat regionális központból ugyanis csak egy maradt.

Szarvas-Ballér Judit nem érti, hogy ilyen helyzetben miért vezetik még azt is, hogy minden egyes gyereknek (több mint egymilliónak) külön könyvcsomagokat készítenek augusztus elejéig, és úgy juttatják el az iskolákba, ami további csúszásokat eredményezhet. Tovább bonyolítja a rendszert, hogy a szülőknek eljuttatják a csekkeket is, amelyekért megvehetik a a tanév elejére a tankönyveket.

A Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadó is jelezte tegnap, hogy nagyon szorosak voltak a Kello által előírt határidők. Kiss János Tamás vezérigazgató szerint komoly fejfájást okozhat majd azoknak az új kerettantervekhez készülő tankönyveknek a sorsa, amelyek a május 15-i rendelési határidőig nem kapnak jóváhagyást, de később mégis felkerülnek a rendelhető kiadványokat tartalmazó jegyzékre. A kiadók csak június végén tudják meg, hogy pontosan mennyi tankönyvet kell legyártatniuk és eljuttatniuk a raktárakba július közepéig, ami minden korábbinál nagyobb időprés alá helyezheti őket a gyártás során – figyelmeztetett.

Átláthatóságra törekedtek

Az oktatási államtitkárság korábban azt közölte: a tankönyvrendelést azért központosították, hogy kizárólag oktatásszakmai szempontok alapján történjen a tankönyvek kiválasztása és megrendelése. Növekedjen a tankönyvbeszerzés átláthatósága, továbbá csökkenjenek a szülők, valamint a költségvetés számára a tankönyvellátással járó kiadások. A korábbi évek gyakorlatától eltérően a tankönyvrendelést legalább a kiválasztott tankönyvek címének, darabszámának, az érintett tanulók és a tanulókat esetlegesen megillető támogatások feltüntetésével kell végezni. Az iskolának a megrendelés során az okok megjelölésével azokat a tanulókat is fel kell tüntetni, akik számára nem rendel tankönyvet.


A tankönyvrendelői felületet - az indulást követően - folyamatosan továbbfejleszti az állami vállalat, hogy minden tekintetben megfeleljen a teljes köznevelési rendszer igényének. Ezen kívül az új elektronikus felület kezelését a tankönyvellátásban résztvevőknek is meg kellett szokniuk. Ehhez időre volt szükség.Éber Sándor Átláthatóságra törekedtek Az oktatási államtitkárság korábban azt közölte: a tankönyvrendelést azért központosították, hogy kizárólag oktatásszakmai szempontok alapján történjen a tankönyvek kiválasztása és megrendelése. Növekedjen a tankönyvbeszerzés átláthatósága, továbbá csökkenjenek a szülők, valamint a költségvetés számára a tankönyvellátással járó kiadások. A korábbi évek gyakorlatától eltérően a tankönyvrendelést legalább a kiválasztott tankönyvek címének, darabszámának, az érintett tanulók és a tanulókat esetlegesen megillető támogatások feltüntetésével kell végezni. Az iskolának a megrendelés során az okok megjelölésével azokat a tanulókat is fel kell tüntetni, akik számára nem rendel tankönyvet. -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.