BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Két óriásnak is kell az Alstom

Az Alstom igazgatósága május végéig elemzi a csoport erőmű üzletágára beérkezett GE-ajánlatot, amit várhatóan a német Siemenstől érkező vételárral és konstrukcióval fog majd egybevetni. Az esetleges ügylet után a francia csoportnak csak a kötöttpályás jármű üzletága marad meg, ennek viszont a fejlesztésére készül.

Május végéig értékeli a francia Alstom az amerikai General Electric-től (GE)az erőművi üzletágára kapott, kötelező érvényű ajánlatot.

Mérlegelésében hamarosan figyelembe veheti a német Siemens ajánlatát is, amelyről a hírek szerint nagyjából már szintén tudható, hogy mekkora. Míg a GE a Reuters szerint 10 milliárd eurót (13,82 milliárd dollárt) szán az ügyletre, addig a Siemens 14,5 milliárd dollárt úgy, hogy annak egy részét készpénzben fizetné, a többit saját vasúti járműgyártó érdekeltségeivel, ami valamelyest egybe is esik a francia kormány elvárásával. (Az Alstomban nincs francia állami hányad, de a csoport stratégia fontosságú Franciaország számára.)

A GE ajánlatát az Alstom úgy kommunikálta, hogy „az ajánlati ár fix összegű, amely 12,35 milliárd euró tőkeértéket és 11,4 milliárd euró piaci értéket, vagy a 2013. pénzügyi év üzemi eredményének 12,2-szeresét teszi ki.”

Az ajánlat a hőerőmű, a megújuló energiaforrások és az energiaátviteli hálózat szegmens egyaránt vonatkozik, ahogyan a központi vállalatirányítási és a megosztott szolgáltató központ részlegekre is. Az Alstom érintett üzletágai 65 ezer főt foglalkoztatnak, együttes árbevételük 2012/13. pénzügyi évben 14,8 milliárd euró volt.

Az erőmű üzletág esetleges eladásából származó bevételét az Alstom a megmaradó közlekedés üzletágának fejlesztésére fordítaná, kiváltaná hiteleit és készpénzt fizetne vissza részvényeseinek. Ez azért is érdekes, mert míg tavaly novemberben a francia társaság még arról nyilatkozott, hogy bizonyos részeket el akar adni a közlekedési területről (azaz az Alstom Transport cégből), most e terv változhat. Igaz, a múlt évi bejelentés indoka a szegmens gyenge növekedési kilátása volt, és nem tudni, hogy most lát-e a társaság változást e téren. A megmaradó közlekedés üzletág központja a franciaországi St Ouen-ben van, a szegmens 60 országban aktív. A 2012/13. pénzügyi évben 5,5 milliárd eurós árbevételt ért el, és mintegy 27 ezer alkalmazottat foglalkoztat, közülük 9 ezret Franciaországban.

Az ügylet a verseny- és más hatóságok jóváhagyásán is múlna, hangsúlyozza a társaság közleménye. A francia ipari szövetségek (AFEP-Medef) szabályai szerint, a végső döntést a részvényesek mondhatják majd ki. A Bouygues, amely az Alstom részvényeinek a 29 százalékát ellenőrzi, vállalta, hogy addig nem adja el a részvényeit, amíg a döntés meg nem születik. Jelezte még, hogy támogatja az Alstom igazgatótanácsának javaslatát.

Az igazgatótanács megvizsgálta a Siemens ajánlatát is és hozzáférést biztosít a vállalat számára mindazon információkhoz, amelyek alapján a cég kötelező érvényű ajánlatot tehet. Az ajánlatot az Alstom és részvényesei érdekeinek figyelembevételével értékelik majd, a meglévő kötelezettségek tükrében.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.