BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Közlekedésbiztonság: Fel kell készülni a váratlan helyzetekre

A személy- és haszonjármű flottával rendelkező vállalatoknak korántsem mindegy, hogy járművezetőik képesek-e a váratlan veszélyhelyzetekben elkerülni a baleseteket. Az sem mindegy, tudnak-e takarékoskodni az üzemanyaggal. Mindebben a Hungaroring területén működő tanpálya biztosít gyakorlóterepet

Teher- és személyautó flottával rendelkező cégek, buszvállalatok, a kormányőrség, az ORFK, sőt még egy nagykövetség is szerepel a Hungaroring területén lévő tanpálya vendégei között. A flották jelentik a pálya legfőbb vendégkörét, hiszen az egyéni látogatóink aránya mindössze 20 százalék körül van.

Amint Gazsi Júlia, a Tanpálya Kft. ügyvezető igazgatója lapunknak elmondta, a céges ügyfeleknek bármekkora rendezvényt megszerveznek, de vállalkozások és magánszemélyek egyaránt széleskörű programkínálatból válogathatnak.

Ami különösen fontos, vannak kifejezetten friss jogosítvánnyal rendelkezők számára összeállított kurzusok, amelyek révén az instruktorok segítségével biztonságos körülmények között begyakorolható mi a teendő jégrefutás esetén vagy bármilyen nem várt helyzetben. De ez még korántsem minden.

„Mindazoknak hasznos ismereteket tudunk nyújtani – legyenek magánemberek vagy flottaüzemeltetők – akik el kívánják sajátítani az üzemanyagtakarékos vezetést. Egy előre kidolgozott útvonalon a vezető megteszi szokásos vezetési stílusával a referencia kört, amit egy elméleti oktatás követ. Ezután újra levezeti a tesztkört, ahol az elhangzottak alkalmazására törekszik, és igyekszik kisebb fogyasztással végrehajtani a feladatot” – mondta Gazsi Júlia, hozzá téve, hogy így a menetidő nem lesz hosszabb, sőt az esetek többségében a kisebb fogyasztás mellett még a köridő is csökken. A tesztkörök fogyasztását autótípustól függően külső műszerrel, vagy a jármű saját computerével mérik és a kurzusokon 7-12 százalékos fogyasztáscsökkenés érhető el. Az instruktorok ugyanis a megfelelő sebességfokozat megválasztása mellett rávezetik az ügyfelet, hogy a az állandó gáz-fék nyomkodás helyett hogyan lehet a motorfék használatával elasztikusabbá tenni a jármű mozgását – és ezzel csökkenteni az üzemanyag fogyasztást. A tanpálya 1998-ban nyitotta meg kapuit, és azóta évente 4-5 ezer járművezető vesz részt a társaság különböző kurzusain. A járművezetés legfontosabb eleme a prevenció, vagyis a defenzív vezetés oktatása, amely révén megelőzhető a veszélyhelyzetek kialakulása.

A cég 3,5 tonnásnál nagyobb össztömegű járművek számára is tart vezetéstechnikai kurzust, amely során a kockázat kizárásával ismételhetők a veszélyhelyzetek. Üresen, rakomány illetve utasok nélkül ugyanis fokozott a teherautók és a buszok megcsúszási veszélye. Az orrmotoros, hátsókerék hajtású járművek súlyelosztása terheletlenül kedvezőtlen, hiszen kevés a hátsó tengelyre jutó súly, így kicsi az abroncsok tapadóereje. Ha ezt a tapadóerőt a vezető mind elhasználja a hajtásra, akkor nem marad elég oldalvezető erő, és a jármű kifarol. Ezért a kurzuson a haszonjármű vezetők továbbképzése tartalmazza az optimális fékezést vészhelyzetben, illetve különböző tapadású útfelületeken, de a tananyagban szerepel a fékezett járművel a kikerülő manőver és sávváltás egyenes úton és kanyarban, valamint az alul- és túlkormányzottság korrigálása. Mindezek gyakorlását 9 százalékos lejtésű pályán lejtmenetben és hegymenetben végzik.

A kurzusok azonban nem csak a négy keréken járókat várják. Mint közismert, a Pilisben és a Mátrában van egy-egy „halálút”, amely mentén figyelmeztető táblák és keresztek emlékeztetik a motorosokat arra, hogy ez nem versenypálya, és életveszélyes a fizika korlátainak feszegetése. Ezért a tanpályán az üzemanyag-megtakarítási és defenzív vezetési képzések valamint a nagysebességű vezetéstechnikai kurzus mellett komoly szerepet kapnak a motorkerékpáros vezetéstechnikai képzések is.

Az 50-50 százalékban a Hungaroring Sport Zrt. és az Ostermann F1 Kft. tulajdonában lévő Tanpálya Kft. tavaly megállapodást írt alá a Nemzeti Közlekedési Hatósággal, idén pedig az ORFK Országos Baleset-megelőzési Bizottságával készít elő stratégiai együttműködést, mivel a cég hosszú távú stratégai célja, hogy hazánkban kötelezővé váljon minden amatőr és hivatásos vezető számára a vezetéstechnikai képzés.

Többmilliós költségű pályakarbantartás

Miután a pályaelemek az elmúlt évek folyamán jelentősen elhasználódtak, tavaly szükségessé vált több jelentős beruházás megvalósítása – tájékoztatták lapunkat a társaságnál. A társaság 42,2 millió forintos beruházást valósított meg a 2013. évben, amelyből a négy gyakorlópálya aszfaltozása jelentette a legnagyobb összeget, 18,434 millió forintot.

Emellett a pályák műgyantázása 14,805 millió forintba, a szivattyúk felújítása pedig 2,858 millióba került.

Emellett a pályák műgyantázása 14,805 millió forintba, a szivattyúk felújítása pedig 2,858 millióba került. -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.