BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Adriánál a somogyi cukor

Új porcukor-csomagolót épít, és bővíti nemzetközi kapcsolatait a kaposvári cukormanufaktúra. Az induláskor alkalmazott modell bevált: fokozatosan növeli a magas hozzáadott értékű termékek arányát

Horvát rendszámú kamionok vártak bebocsájtásra a kaposvári cég központja előtt, mialatt a csarnokban az egy tonnás kristálycukor csomagoktól néhány lépésre öt grammos cukor tasakokat pakoltak a munkások. Kávéházak, szállodák és cukrászdák rendelnek belőle nagy mennyiséget.

– Szoros játszma van a hazai és a nemzetközi piacon, nem lehet olyan korlát, amely a fejlesztésnek határt szab – mondta Karl Schultes, a kaposvári Első Magyar Cukormanufaktúra (MCM) ügyvezetője. – Legyen szó akár technológiáról, épületről vagy áruról, szükség van a megújulásra. A korábbi válság, az európai piac átalakulása éppúgy indokolta a gyors reagálást, mint a hazai vásárlási szokások változása.

Tizenhat éve egy bérelt garázsban kezdték a munkát, s az első piaci sikerek után 2001-ben avatták az üzemüket. Ehhez a német partner segítségére is szükség volt, mely a kaposvári cégben 51 százalékos részesedést szerzett. Kezdetben alapvetően kristálycukor kereskedelmére szakosodott az MCM, később egyre fontosabbá vált a porcukor-gyártás. Az eladott áru egyre nagyobb része a magasabb hozzá adott értékű termékek közül kerül ki: a vaniliás-, a süveg-, illetve a barna cukor mellett nemrég megkezdték a xilit, és a nyírfacukor értékesítését is. Horváth Éva, az MCM stratégiai főtanácsadója azt mondta: szélsebesen változnak a piaci igények, óraműpontossággal dolgozik a csapat, hogy teljesítse az elvárásokat. Közel 120 millió forintos beruházásba kezdtek: a porcukor-üzemrészt és a raktárat bővítik, miután a sikeres nemzetközi tárgyalásokon hosszú távú együttműködést alakítanak ki a megrendelőkkel. Ezt a növekvő termelési számok is tükröznek: évente közel 2000 tonna porcukrot értékesít, rövidesen 3000 tonnát szállít le az MCM, jelentős részt Horvátországba.

A környezetvédelmi végzettséggel is rendelkező szakember azt mondta: a zöld gondolkodás náluk régóta tetten érhető. Napkollektorokat szereltek az üzem tetejére, a jövőben is nagy hangsúlyt helyeznek a környezetkímélő technológia alkalmazására. 

– Erőt merítünk a sikerekből, a hibákból leszűrjük a tanulságokat, közösségünk azért dolgozik, hogy még eredményesebben működjön a társaság – tette hozzá. – Korábban a cukorgyárban voltam vegyész, jövőre lesz 30 éve, hogy a cukoriparban dolgozom. Vállalkozásunk a nulláról indult, sok küzedelem árán lépésről lépésre fejlődtünk. Ki gondolta másfél évtizede, hogy meghússzorozzuk a létszámot? Induláskor hárman voltunk, ma 60 dolgozót alkalmazunk.

Az MCM vezetői azzal számolnak: az idén közel 40 ezer tonna cukor értékesítenek. Néhány éve a termékek 70 százaléka kristály cukor volt, ma az eladott áru csaknem felét a cégnél csomagolják, s belátható időn belül ez az arány meghaladja a 60 százalékot. Horváth Éva szerint van ok az örömre, ám ha az ágazat egészét nézi, nem lehet mindenki elégedett. Az áfa-csalásokról szóló történetekre utalva kiemelte: ez megkeseríti a tisztességesen működő cégek helyzetét. Gond, hogy számos kereskedőnél elsődleges szempont a cukor ára, ám ennek a gondolkodásnak több káros következménye lehet. – Ez a minőség és az üzleti erkölcs rovására is mehet – mondta. – Az áfa-csökkentés kedvező elmozdulást hozhat, mely a fogyasztók és az állam érdekét is szolgálhatja. A nehézségek dacára a társaság életében olyanfejlesztésekre készülnek, melyek hatása hosszú távon is érvényesülhet.

Horváth Éva: sorsdöntő kérdés a piacokon a hatékonyság erősítése

– Legfeljebb néhány százalékos cukordrágulás lehet később a belföldi piacon – közölte Karl Schultes. A boltok, bevásárlóközpontok zömében a kristálycukor kilója 190-210 forint, s ez jó darabig így marad. A hazaihoz hasonló trendre számítanak külföldön is: több európai országban a cukorkészletet a közelgő kampány előtt nagy mennyiségben értékesítik. Horváth Éva is úgy érzi: a hazai cukorpiacon ne, következik be a jelzett kenyérdráguláshoz hasonló árnövekedés.

– Kialakult vásárlókörünk van, 10-15 nagy partnerrel állunk szerződésben – mondta az idén mintegy 10 milliárd forint forgalmú társaság munkatársa. – Lényegesnek ítélem a helyi civil szervezetek támogatását, a társadalmi felelősségvállalást is. 

A kaposvári cég a helyi röplabdásokat is támogatja.

– Kialakult vásárlókörünk van, 10-15 nagy partnerrel állunk szerződésben – mondta az idén mintegy 10 milliárd forint forgalmú társaság munkatársa. – Lényegesnek ítélem a helyi civil szervezetek támogatását, a társadalmi felelősségvállalást is. 

A kaposvári cég a helyi röplabdásokat is támogatja.-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.