Elképzelések mindenesetre léteznek. Ezek szerint az érintett tagországok GDP-jük 0,2–2 százalékát fizetnék be a közös alapba. Összességében az eurózóna GDP-jének körülbelül egy százalékát kitevő összegre lenne szükség. Ebből fedeznék azt a mindenütt azonos alapszintű munkanélküli segélyt, amely korábbi bérük 40 százalékának megfelelő juttatást biztosítana a munkanélkülieknek hat hónapig. Ezt az összeget a tagállamok kiegészíthetnék, fél év elteltével pedig teljes egészében átvennék a munkanélküliek ellátását.
A biztos azt mondta: bár a lényeg ezzel a rendszerrel a monetáris unió megerősítése, az eurózónán kívüli országok is csatlakozhatnának hozzá. Mivel azonban egy minimális mértékű harmonizáció egy ilyen modellel együtt jár, Magyarország esetében felmerülne a munkanélküli segélyezés túl rövid időtartama. A biztos szerint az új, közös biztosítási rendszer bevezetése kizárólag politikai akarat kérdése. „A véleményem az, hogy ha a következő öt évben az EU nem tud valamilyen jelentős lépést tenni az egységes valuta megerősítésére, akkor újabb súlyos válságba kerülhet” – fogalmazott a biztos.
Andor László a témában lapunknak írt cikkében úgy érvelt: ez a részlegesen összevont biztosítási rendszer erősítené a gazdasági stabilitást, dekonjunktúra idején csökkentené a visszaesés hatásait. Szerinte nem felel meg a valóságnak, hogy az euróövezet valamennyi tagállamát összefogó munkanélküliség-biztosítás ismét csak a gazdaságilag, pénzügyileg stabil országokat terhelné, miközben a válságállamoknak kedvez. „A konjunktúra és a munkanélküliség alakulásától függően az egyes országok hol nettó befizetői, hol nettó kedvezményezettjei lennének a rendszernek” – hangsúlyozta. Jelenleg az amúgy is komoly gazdasági gondokkal küzdő Görögországban (27,2 százalék), Spanyolországban (24,5 százalék) a legnagyobb arányú a munkanélküliség, vagyis ha most vezetnék be a közös munkanélküli segélyt, akkor ismét csak ezek az országok profitálnának belőle.
A biztos szerint az új rendszernek ennél távolabbra mutató hatásai lennének. A lényeg az – fejtette ki lapunknak –, hogy a valutaunióban, a közös fiskális szabályok és az egységes monetáris politika érvényesülése mellett a rövid távú munkanélküliség alakulása szoros kapcsolatban áll a makrogazdasági paraméterekkel, amelyek fölött a tagországok önállóan már nem rendelkeznek. A hosszú távú munkanélküliség viszont továbbra is sok olyan tényezőtől függ (képzési rendszer, foglalkoztatási szolgálatok kapacitása, vállalkozásösztönzés, nyelvtudás stb.), amelyek strukturálisak. Ezeknek a fejlesztésére a tagországot ösztönözni kell.
Eltérő gyakorlat
Az Európai Unióban a foglalkoztatási politika és a szociálpolitika is nemzeti hatáskörbe tartozik – közösen csak a munkavédelemre foglalkozó részterületeket, például a munkaidőre vonatkozó szabályozás létezik. A munkanélküli támogatás kiszámítására sincs egységes rendszer, ugyanakkor a jövedelmi különbségek miatt a támogatások összege is komoly eltérést mutat. Amíg például Belgiumban azok, akik előzetesen dolgoztak, korlátlan ideig részesülhetnek a munkanélküli segélyben, Magyarországon ez mindössze három hónapig jár. A segély összegét a legtöbb tagországban a fizetés bizonyos aránya (40–80 százaléka), de több helyen – így nálunk is – ennek a legfelső szintjét is meghatározzák.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.