„Ebben az évben elérjük a 3 milliárd forintos árbevételt, miután július végéig 9 százalékkal nőtt a forgalmunk. Az is biztosnak látszik, hogy az üzemi eredmény már nullszaldós lesz, de az adózott eredmény sorban még negatív érték lesz” – mondta Papp Zoltán, a Bau-Trans Kft. ügyvezető igazgatója, hozzátéve, hogy az idei pozitív fordulat révén a jövő évben már 4-5, több mint hatvan tonna teherbírású trélerrel akarják bővíteni a járműállományt.
A túlméretes közúti szállításban használatos nagy teherbírású trélerek darabja 400-500 ezer euróba is kerülhet. Jóllehet ezek megtérülési ideje öt-hét év, a túlméretes fuvarozásban piacvezető pozíciót kiharcolt negyedszázados vállalat úgy látja, elérkezett a járműállomány bővítésének ideje.
Az építőipar mélyrepülése miatt a kft. az elmúlt négy évben veszteséges volt, ezért ezekben az években csupán az eszközállomány állagmegóvása volt a cél. Most pedig, hogy élénkülés tapasztalható az építőiparban, az ötven tréler rendelkező cég tíz a nehézgépszállító flottáját kívánják 15-re bővíteni jövőre. Az évente 1800-2000 túlméretes fuvarfeladatot végző társaság elsősorban az osztrák anyavállalattól, a Felbermayr Holding GmbH-tól bérelt járművekkel szállít az acélszerkezetű elemek mellett transzformátorokat, generátorokat, présgépeket, magas- és mélyépítéshez használandó eszközöket, hazai és külföldi vállalkozások megrendelései alapján.
Miután az osztrák anyacég nagy tételben, olcsóbban vásárolja az eszközöket, ezért a leányvállalatok hosszú távú bérleti szerződések alapján használják az adott országban forgalomba helyezett trélereket.
A Felbermayr Holding tíz nyugat-európai leányvállalata mellett öttel rendelkezik régiónkban, de ezek közül a román, a szlovák és a magyar leányvállalat a legnagyobb.
Amint Papp Zoltán mondta, mindhárom országban ugyanazokkal a gondokkal küszködik a tulajdonos: nyomott árak, a nyugati piacokhoz képest sokkal szürkébb a gazdaság. A „fehéren” működő cégek ilyen gazdasági környezetben nem tudnak nyereséget termelni. „Folyamatosan szűkülő piacon kellett talpon maradni 2008 óta. Csak azt tudtuk elérni, hogy javítottuk az eszközök kihasználtságát. Tavaly a daruink éves kihasználtsága meghaladta a 75 százalékot, ami ebben az ágazatban extrém magasnak számít. De a nyomott díjak mellett és fehér üzemeléssel így sem tudtunk nyereségesek lenni” – mondta Papp Zoltán.
A céget 2004-ben vásárolta fel a Felbermayr Holding és akkor merült fel a portfolió bővítésének ötlete. Így a közúti fuvarozó Bau-Trans 2006-ban megkezdte a daruzást is, de két év múlva jött a világválság, ami az elmúlt évig folyamatos recessziót okozott az építőiparban. A kft. pedig a daruzási üzletág miatt veszteséges lett, pedig a 60 tonnánál nagyobb tömegű, túlméretes fuvarozási üzletág már 25. éve nyereségesen működik. Az üzletág erősen kezdett idén. A cég egyebek között tengeri kikötőkbe szállított óriástranszformátorokat magyarországi gyártóktól, illetőleg acél hídszerkezeteket Szlovákiából Franciaországba.
Alkalmazotti állomány
A tíz éve 14 fős kft. ma 90 embernek ad munkát. A hetven tagú fizikai állománnyal csaknem megegyező azok száma, akik a várólistán vannak: sokan akár éveket is várnak, hogy a Bau-Transhoz kerülhessenek. Fluktuáció azonban szinte kizárólag a fél éves betanulási idő alatt tapasztalható. A nemzetközi szállítmányozásban dolgozó közúti sofőröknél a nettó átlagfizetés 380-400 ezer forint között van, míg a darukezelők általában 230-240 ezer forintot kapnak kézhez.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.