BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Javuló eredmény a Bau-Transnál

Ebben az évben már nulla körül alakul a Bau-Trans Kft. üzemi eredménye és ezzel várhatóan vége szakad a négy éves lejtmenetnek. A cég túlméretes közúti fuvarozási üzletága ugyanis igen erősen kezdte az évet

„Ebben az évben elérjük a 3 milliárd forintos árbevételt, miután július végéig 9 százalékkal nőtt a forgalmunk. Az is biztosnak látszik, hogy az üzemi eredmény már nullszaldós lesz, de az adózott eredmény sorban még negatív érték lesz” – mondta Papp Zoltán, a Bau-Trans Kft. ügyvezető igazgatója, hozzátéve, hogy az idei pozitív fordulat révén a jövő évben már 4-5, több mint hatvan tonna teherbírású trélerrel akarják bővíteni a járműállományt.

 A túlméretes közúti szállításban használatos nagy teherbírású trélerek darabja 400-500 ezer euróba is kerülhet. Jóllehet ezek megtérülési ideje öt-hét év, a túlméretes fuvarozásban piacvezető pozíciót kiharcolt negyedszázados vállalat úgy látja, elérkezett a járműállomány bővítésének ideje.


Az építőipar mélyrepülése miatt a kft. az elmúlt négy évben veszteséges volt, ezért ezekben az években csupán az eszközállomány állagmegóvása volt a cél. Most pedig, hogy élénkülés tapasztalható az építőiparban, az ötven tréler rendelkező cég tíz a nehézgépszállító flottáját kívánják 15-re bővíteni jövőre. Az évente 1800-2000 túlméretes fuvarfeladatot végző társaság elsősorban az osztrák anyavállalattól, a Felbermayr Holding GmbH-tól bérelt járművekkel szállít az acélszerkezetű elemek mellett transzformátorokat, generátorokat, présgépeket, magas- és mélyépítéshez használandó eszközöket, hazai és külföldi vállalkozások megrendelései alapján.

Miután az osztrák anyacég nagy tételben, olcsóbban vásárolja az eszközöket, ezért a leányvállalatok hosszú távú bérleti szerződések alapján használják az adott országban forgalomba helyezett trélereket.
A Felbermayr Holding tíz nyugat-európai leányvállalata mellett öttel rendelkezik régiónkban, de ezek közül a román, a szlovák és a magyar leányvállalat a legnagyobb.

Amint Papp Zoltán mondta, mindhárom országban ugyanazokkal a gondokkal küszködik a tulajdonos: nyomott árak, a nyugati piacokhoz képest sokkal szürkébb a gazdaság. A „fehéren” működő cégek ilyen gazdasági környezetben nem tudnak nyereséget termelni. „Folyamatosan szűkülő piacon kellett talpon maradni 2008 óta. Csak azt tudtuk elérni, hogy javítottuk az eszközök kihasználtságát. Tavaly a daruink éves kihasználtsága meghaladta a 75 százalékot, ami ebben az ágazatban extrém magasnak számít. De a nyomott díjak mellett és fehér üzemeléssel így sem tudtunk nyereségesek lenni” – mondta Papp Zoltán.


A céget 2004-ben vásárolta fel a Felbermayr Holding és akkor merült fel a portfolió bővítésének ötlete. Így a közúti fuvarozó Bau-Trans 2006-ban megkezdte a daruzást is, de két év múlva jött a világválság, ami az elmúlt évig folyamatos recessziót okozott az építőiparban. A kft. pedig a daruzási üzletág miatt veszteséges lett, pedig a 60 tonnánál nagyobb tömegű, túlméretes fuvarozási üzletág már 25. éve nyereségesen működik. Az üzletág erősen kezdett idén. A cég egyebek között tengeri kikötőkbe szállított óriástranszformátorokat magyarországi gyártóktól, illetőleg acél hídszerkezeteket Szlovákiából Franciaországba.

Alkalmazotti állomány

A tíz éve 14 fős kft. ma 90 embernek ad munkát. A hetven tagú fizikai állománnyal csaknem megegyező azok száma, akik a várólistán vannak: sokan akár éveket is várnak, hogy a Bau-Transhoz kerülhessenek. Fluktuáció azonban szinte kizárólag a fél éves betanulási idő alatt tapasztalható. A nemzetközi szállítmányozásban dolgozó közúti sofőröknél a nettó átlagfizetés 380-400 ezer forint között van, míg a darukezelők általában 230-240 ezer forintot kapnak kézhez.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.