A honvédségnek és más szerveknek is égető szükségük lenne előbb-utóbb új helikopterekre: a Honvédelmi Minisztérium (HM) a belső előkészítő munkát elvégezte, így ha a kormány is úgy dönt, lehetővé válhat a beszerzés – nyilatkozta az ATV vasárnap esti műsorában Siklósi Péter honvédelmi helyettes államtitkár. A helikopterek ügye régóta téma a HM-nél, és több éve szó van a flotta gyakorlatilag teljes cseréjéről – sőt, szóba került már a mentőkkel közös beszerzés is –, ám lényegi előrelépés még nem történt az ügyben.
Ennek ellenére jelentkezőből biztosan nem lenne hiány. Az egyik esélyes jelölt az olasz Agusta Westland AW 139-es gépe lehet, amely elvben több feladatra használható: azzal kapcsolatban viszont komoly hátrányt jelenthet, hogy a harcra alkalmas változatból még nem adtak el a piacon, ráadásul a gyártóval kapcsolatban korrupciós vádak is felmerültek az elmúlt időszakban. Az Agusta Westland egy indiai megbízást nyert el még 2010-ben 12 helikopter leszállítására, ám korrupció gyanúja miatt a megbízást az év elején visszavonták. A vállalat ráadásul ahhoz a Finmeccanica cégcsoporthoz tartozik, amely szintén vitatott körülmények között – például ismeretlen paraméterek alapján, nem nyilvános áron – nyert megbízást Szlovákiában két Spartan C-27J típusú, közepes méretű katonai szállító repülőgép leszállítására. Mindenesetre azt biztosnak látszik, hogy a cégcsoport érdekelt a magyar beszerzésben, hiszen a kormányközeli sajtóban is jelent meg hirdetése az utóbbi időszakban.
A beszerzés iránt érdeklődik a világ első számú helikoptergyártójának számító Airbus Helicopters is: a vállalat vezetői decemberben jelentették be, hogy tudnak a készülődő magyar beszerzésről, és kedvező ajánlatot tudnak adni akár vegyes (mentő- és katonai) flottára is. A vállalat a NATO egyik fő beszállítója, így az Eurocopter gépei jelentős harci tapasztalattal rendelkeznek, továbbá rendszeresen hajtanak végre kutató-mentő és szállítási feladatokat harci körülmények között. A széles paletta és a kedvező ár mellett a német gyártó mellett szólhat, hogy ha elnyeri a megbízást, az segíthet a magyar-német kapcsolatok javításában is. A potenciális érdeklődők között természetesen felmerülhet az amerikai Sikorsky és a Bell neve, amelyeknek gépei mellett leginkább a gazdag típusválaszték és a komoly múlt szólhat. Az amerikai gyártók elleni érv lehet ugyanakkor az európai konkurensekhez képest magas ár, illetve az, hogy a magyar-amerikai kapcsolatok kissé fagyossá váltak az elmúlt időszakban. A tender kapcsán természetesen kézenfekvő lehetne az orosz jelenlét is, ám az ár és a NATO-kompatibilitás hiánya miatt ez a forgatókönyv kevéssé valószínű.
Ír lízingcég rendelt a Boeingtől
Nyolcvan Boeing 737 MAX repülőgépet rendelt az amerikai gyártótól az ír SMBC Aviation Capital, a világ harmadik legnagyobb, repülőgépek lízingelésével foglalkozó vállalata – közölte az MTI. A Boeing szerint az üzlet értéke listaáron számolva 8,5 milliárd dollár. Az SMBC ezzel a lízingcégek között a legnagyobb egyszeri megrendelést adta le a Boeing következő generációs keskenytörzsű gépére és az ötvenedik megrendelője lett a típusnak. A dublini székhelyű SMBC flottája jelenleg 283 gépből áll, többsége Boeing 737-es és Airbus A320-as típus, a vállalatnak további 220 gépre van megrendelése. A társaság honlapján nem közölt adatokat gazdálkodásáról.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.