Novemberben kezdődik a Közép-európai Repülési Akadémia, a Central European Flight Academy (CEFA) égisze alatt a kadétképzés a Wizz Air számára. A jelentkezési szakasz még nem zárult le, ezért Horváth Péter, a képzésben részt vevő Tréner Kft. ügyvezetője még nem tudta megmondani a Világgazdaságnak, hogy pontosan hányan vesznek részt a tanfolyamon. Terveik szerint 10-15 fővel számolnak, és a következő években újra egyeztetnek a létszámról, a légitársaság igényeiről. „A Wizz Air megerősíti, hogy a kadétprogram már elindult, jelenleg a jelöltek kiválasztása zajlik, a kurzusok az idei év folyamán indulnak majd” – közölte lapunkkal a diszkont-légitársaság.
A Wizz Air még tavaly ötéves együttműködési megállapodást kötött két repülési képzési szervezettel arról, hogy kadétokat képezzenek a légitársaságnak. A versenytárgyalásokat és az értékelési eljárást követően a Wizz Air a CTC Aviationt és a CEFA-t választotta a képzésre. Az előbbi egy angol cég, míg a CEFA egy Magyarországon bejegyzett vállalkozás, amelyet két külföldi társasággal, a Martin Air Flight Academyvel és a Flight Simulator Companyval együtt a Tréner Kft. hozott létre. Ez utóbbi pedig Magyarországon egyedülálló módon iskolarendszerben, a Nyíregyházi Főiskolával együttműködve végzi a hivatásos pilóták képzését, integrált tematika alapján.
A kétéves kurzus túlnyomó részét Nyíregyházán, majd két hónapot a holland partnernél töltenek a kadétok, akiknek a kurzusért bruttó 119 700 eurót kell fizetni – mondta az ügyvezető, aki hozzátette: ha az európai szinten vett árát nézzük a programnak, vagy akár a másik képzőszervezet, a CTC árát, ez nem egy kimagasló összeg, mivel már tartalmazza az Airbus A320-as típusképzést, szállást, vizsgadíjakat és minden egyéb költséget. Az oktatást a Wizz Air szakembereinek közreműködésével teljesen a légitársaság igényeire szabva végzik.
Azt az ügyvezető is elismerte, hogy nem alacsony a képzés díja, de ennek fejében a két év elteltével a kadét „légitársasági pilóta” végzettséget szerez anélkül, hogy 3-4 évet kisgépen el kellene töltenie ehhez. Így tehát a tanfolyam elvégzője megfelelő rátermettség esetén korábban lehet kapitány, és az anyagi befektetés is hamarabb megtérülhet. Mindezeken felül a képzés után a Wizz Air állást is kínál a pilótáknak – tette hozzá az ügyvezető. „Ez a kezdetektől vállalt garancia ritka a légi közlekedésben, és bizonyítja a légitársaság elkötelezettségét amellett, hogy megtalálja a piacon a legrátermettebb kadétokat” – állítja a Wizz Air.
A magas ár tehát korlátja lehet a jelentkezésnek, de akinek van elegendő tőkéje, annak anyagilag nem rossz befektetés – emelte ki az ügyvezető, akitől megtudtuk, hogy a jelentkezőket a kelet-közép-európai régióból várják elsősorban. Ráadásul ha valakiről menet közben kiderül, hogy valamilyen okból alkalmatlan, a kadét nem bukja el a képzés teljes költségét, a Performance Safeguard költsége (10-12 ezer euró) feletti részt visszakapja.
A Wizz Air-pilótává válásnak nem ez az egyetlen és kizárólagos útja – tette hozzá Török Zoltán projektmenedzser, aki elmondta: ez a kadétprogram csupán egy lehetőség arra, hogy ha valakinek van megfelelő anyagi háttere, akkor gyorsan és egy hatékony képzés által légitársasági pilótává válhasson. Ez egy picit olyan, mint ahogyan A-ból B-be el lehet jutni egy Suzuki Swifttel, de egy C osztályú Mercedesszel is. Nyilván az utóbbi kényelmesebb és gyorsabb, de jó esetben a Suzuki is célba ér, legfeljebb kevésbé komfortos és lassabb – szemléltette Horváth Péter.
Akiknek nincs lehetősége arra, hogy kifizessen 120 ezer eurót, azok is részesei lehetnek a pilótaképzésnek, a cég ugyanis a Nyíregyházi Főiskolával közösen szervez pilótaképzési kurzusokat. Ebben az esetben 13-14 millió forint a képzés díja, ehhez a Diákhitel 2-t is igénybe lehet venni, és bár a képzés végén a pilóták nem kapnak „automatikusan” állást, de a típusképzésen kívül ugyanazt a magas szintű oktatást kapják, egyebek között annak köszönhetően is, hogy ugyanazok oktatják a főiskolai hallgatókat is, akik a Wizz Air kadétprogramjában is részt vesznek. Ebben a képzési formában Magyarországot tekintik célpiacnak, de vannak külföldi, például spanyol vagy angliai hallgatóik is – tette hozzá az ügyvezető.
Máshol is készülnek
A nyíregyházi képzés mellett mindeközben Debrecenben a reptér közelében is épül Pharma-Flight-létesítmény, amely a tervek szerint szintén a kadétképzés helyszíne lesz majd, s ahová információink szerint rövidesen megérkezik a szimulátor is. A tervek szerint az Airbus A320 és a Boeing 737-es szimulátor működtetése mellett egészségügyi centrumot is üzemeltetnek majd, ahol légi alkalmassági és egyéb kötelező egészségügyi vizsgálatokat, minősítéseket lehet elvégezni, továbbá hatásvizsgálatokat is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.