BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Bíróságra járnak az autógyártók

A dízelbotrány kirobbanása óta górcső alá kerültek az autógyártók, szinte naponta érkezik hír egy-egy hatósági rajtaütésről, bírságról.

A 2015 szeptemberében kirobbant dízelbotrányon eddig egyedül a Volkswagen veszített, ám úgy tűnik, nem marad egyedül. A Renault-nál már volt rajtaütésszerű házkutatás, annak az eredményei azonban hónapok óta késnek, a Mercedes anyacége, a Daimler telephelyein pedig kedden tartott összehangolt házkutatást több száz fővel az ügyészség és a rendőrség. Tizenegy helyszínen a Mercedes dízelautóinál elkövetett csalás és manipulált hirdetések, illegális reklámtevékenység gyanújának megalapozásához kerestek bizonyítékokat a hatóságok. Ahogy jöttek, úgy mentek, hogy mennyi hasznosítható információval a birtokukban, azt egyelőre nem lehet tudni. A rajtaütés időzítése is érdekes, hiszen a megelőző napon Dieter Zetsche Daimler-főnök épp Angela Merkel kancellárral közösen helyezte el a Mercedes németországi akkumulátorgyártó óriásbázisának az alapkövét – emlékeztet a BBC. Kétségtelen, hogy a Mercedes is megütötte már a bokáját, habár nem a VW által beépített csalószoftver közbeiktatásával adott hamis adatokat a kibocsátási értékek mérésekor, hanem a Boschsal kifejlesztett BlueTec rendszert piszkálta meg, hogy szebb emissziós adatokat produkálhasson. Hideg motornál leállították a kipufogógáz nitrogén-oxid-gázait semlegesítő folyadék adagolását, állítólag motorkímélési célzattal. Ezt azonban a Deutsche Umwelthilfe környezetvédelmi szervezet kiszúrta, s a cég a rendszer módosítására kényszerült.

Amerikában a céget az igazságügyi minisztérium (DoJ) kötelezte egy belső vizsgálat elvégzésére, amelynek az indokát még nem hozták nyilvánosságra. Az viszont már kiderült, hogy a Fiat Chrysler (FCA) trükkjeit is bíróság vizsgálja az USA-ban, mert a DoJ perre vitte az ügyet. Sergio Marchionne, az FCA vezére szerint nem használtak semmilyen illegális eszközt, amellyel meghamisították volna a hivatalos emisszió mérési eredményeit – írja a Bloomberg. Ezt majd a bíróság fogja eldönteni, az viszont árulkodó lehet, hogy az FCA menet közben tárgyalásokat folytat egy esetleges megegyezés feltételeiről a DoJ-jal. Mindenesetre a perindításra az árfolyam 4,1 százalékot zuhant, igaz, a kurzus Donald Trump választási győzelme óta 46 százalékot erősödött, főként a környezetvédelmi követelmények kilátásba helyezett látványos enyhítésének köszönhetően.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.