A GDP-arányos beruházási ráta 20,1 százalék volt 2017-ben az Európai Unióban, míg tíz évvel korábban, a gazdasági válság előtt még 22,4 százalékon állt a mutató – derül ki az Eurostat tegnap közzétett adataiból. Az eurózónában nagyobb mértékű, 2,7 százalékpontos volt a visszaesés: 2007-ben 23,2 százalékos, 2017-ben pedig 20,5 százalékos eredményt regisztráltak. Az elmúlt évben az uniós tagállamokban a beruházások mintegy fele építőipari volt, 31 százalékukat a gépekkel, felszerelésekkel és védelemmel kapcsolatos befektetések adták, 19 százalékuk pedig a szellemi tulajdonhoz kapcsolódott.
Tavaly uniós viszonylatban Csehország érte el a legmagasabb, 25,2 százalékos GDP-arányos beruházási rátát. A cseh kormányprogram tervezetében is hangsúlyos szerepet kaptak a befektetések – a Reuters hírügynökség információi szerint a védelmi és a szociális kiadások mellett az infrastrukturális beruházásokat is emelnék. Az Eurostat adatai szerint 2017-ben GDP-arányos beruházások terén jól teljesített Svédország (24,9 százalék) és Észtország (23,7 százalék) is.
A Die Presse pedig hangsúlyozta, hogy míg Ausztriát az Eurostat 2007-es befektetési rangsora csupán a 20. helyre sorolta, tavalyi 23,5 százalékos eredményével a negyedikre ugrott előre.
Németország a 20,3 százalékos GDP-arányos beruházási rátájával a középmezőnyben végzett az uniós listán, 21,5 százalékos 2017-es rátájával – többek közt – Magyarország is megelőzte. A Nemzetközi Valutaalap (IMF) tegnap arra buzdította Angela Merkel német kancellár kormányát, hogy az állami befektetések bővítésével csökkentse az ország folyó fizetési mérlegének tartósan magas többletét. Olaf Scholz kiadási tervei szerint a 2017-es 34 milliárdos beruházási összeget idén 37 milliárd euróra emelnék, 2019-ben pedig 37,9 milliárd euróra, 2020-ban azonban már csökkentenék a befektetésekre szánt keretet, amely 2022-re 33,5 milliárd euróra apadhatna.
A teljes cikket a Világgazdaság keddi számában olvashatja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.