BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Alku van, már csak pénz kell a metróhoz

Úgy tűnik, megérte kitartania a BKV-nak a 3-as metró középső szakasza körüli konfliktusban, hiszen majd a felére faragta le a Swietelsky Vasúttechnika követelését. Ám még így is kérdés, honnan lesz pénze a fővárosi cégnek a kilencmilliárdos többletigény kifizetésére.

A tartalékkerettel együtt 9,5 milliárd forinttal emelkedhet az M3-as metróvonal alagút-rekonstrukciójára kötött szerződés szerinti összeg – jelentette be a BKV egy közleményben.

Ezt az összeget a fővárosi cég a Swietelsky Vasúttechnika Kft.-nek fizeti ki, amely a felek között

a múlt héten született szándéknyilatkozat értelmében január 11-én megkezdi a munkálatokat a vonal középső szakaszán.

A karácsonyi fejlemény egy majd egy éve húzódó vitát zárhat le, amely alapvetően a Swietelsky Vasúttechnika 18,4 milliárdos többletigényéről szólt. Az alku véglegesüléséhez azonban még hatósági jóváhagyás is szükséges.

A vállalkozó ezt az összeget tucatnyi jogcímen követelte a BKV-tól, amely ebből mindössze 8,2 milliárdot ismert el. A fennmaradó rész a fővárosi vállalat szerint mérnökileg nem volt alátámasztva, márpedig a Swietelsky Vasúttechnika egyértelművé tette, hogy amíg a tömegközlekedési vállalat nem teljesíti az igényét, addig nem folytatja az alagút kivitelezését.

Fotó: Világgazdaság

A feladatra még 2017. szeptember 4-én kötöttek szerződést 47,8 milliárd forint értékben, és további 5 százaléknyi, vagyis 2,39 milliárdos tartalékkerettel. Ez idén július 24-én kifutott, így szükségessé vált az eredeti megállapodás módosítása. Erre már korábban is volt példa: az alapszerződést háromszor (2017 novemberében és 2018 májusában, valamint decemberében) sikerült harmonizálni, a negyedik abszolválása azonban zátonyra futott.

Ez különösen november 7. után vált kínossá, amikor a 3-as metrót a belvárosi szakaszon lezárták, az utasforgalmat pedig a felszínre, pótlóbuszokra terelték át, miközben az alagútban semmiféle munkavégzés nem zajlott. (Igaz, az itteni szakasz állomásainak modernizálása megkezdődött, ezt a megbízást egy másik Swietelsky-leány, a Swietelsky Építő Kft. nyerte el mintegy 86,6 milliárd forintért.)

A BKV hiába helyezte kilátásba a szerződésből való kilépést, illetve új közbeszerzési eljárás kiírását, a vita még ezután is hónapokig parttalan volt. Aztán – ahogyan arról a Világgazdaság is beszámolt – az anyacég, az osztrák Swietelsky AG decembertől visszahívta a Vasúttechnika egyik ügyvezető igazgatóját, és ez a lépés felgyorsította az eseményeket.

Végül a BKV és a cég is engedett – az utóbbi többet –, így született meg az alku a 9,1 milliárdos többletköltség elszámolásáról, valamint arról, hogy a pótmunkák fedezetének biztosítására egy 5 százalékos tartalékkeret álljon rendelkezésre.

A BKV az egyezség kommunikálásakor előreszaladt: szerinte a középső vonalszakasz forgalomba helyezése 2023 januárjában várható. Csakhogy egyelőre még nem világos, hogy miből teremtik elő a Swietelsky Vasúttechnikának megígért pluszpénzt.

Az M3-as rekonstrukciója az 1,9 milliárd forintos tervezési díjon kívül összességében 217,4 milliárd forintba kerül. Ebből 172,7 milliárd uniós pénz, 44,7 milliárdot pedig a központi költségvetés finanszíroz.

A Világgazdaság információi szerint a projekten belüli átcsoportosításokkal legfeljebb 8,5 milliárd forint szabadítható fel, és már ez is csökkentheti az eredetileg tervezett műszaki tartalmat, de mintegy 1 milliárd forintnyi forrás még így is hiányozhat. Az ügyben kerestük a BKV-t, de lapzártáig nem érkezett reakció.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.