BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Egyhamar nem mondanak le a műanyagról a világmárkák

Az ENSZ októberi fenntarthatósági konferenciáján kiderült, hogy a globális fogyasztási brandek nem teljesítik a 2025-re ígért vállalásaikat a műanyag kivezetésére vonatkozóan. A legtöbb cég azt ígérte, hogy az évtized közepére kiváltja az egyszer használatos plasztikokat, és újrahasznosítható vagy komposztálható csomagolásokat használnál. Az már 2022-ben látszik, hogy ezeket az ígéreteket nem tartják be.

A világ legnagyobb fogyasztási cikkeket gyártó vállalatai közül több is jelezte, hogy nem teljesíti a 2025-re kitűzött fenntarthatósági céljait – írta meg a Reuters. Többek között a Pepsi, a Coca-Cola, a Mars és a Nestlé is azon cégek körét gyarapítják, amelyek nem tudják kiváltani a műanyagot a termékeik csomagolásánál.

Inside An Iceland Food Ltd. Supermarket Ahead Of Latest UK Retail Figures
Fotó:  Chris Ratcliffe / Bloomberg via Getty Images

Az Ellen MacArthur Alapítvány és az Egyesült Nemzetek Környezetvédelmi Programja egy közös tanulmányban feltárta, hogy az érintett vállalatok 

az ígéretekkel szemben több műanyagot használnak a csomagolásokhoz, 

így pedig biztosan nem tudják teljesíteni a fenntarthatósági vállalásaikat. A jelentés ebben a hónapban látott napvilágot az ENSZ uruguayi találkozóján, ahol a tagok a globális műanyagszennyezés megfékezéséről tárgyaltak, illetve értékelték az első műanyagszerződés céljait és eredményeit. A környezetbe kerülő hatalmas mennyiségű plasztik felmérhetetlen károkat okoz. A tengerek élővilágát tizedeli, illetve mikroműanyag formájában már az emberi vérben is kimutatták a jelenlétét.

Hetente egy bankkártyányi műanyagot eszünk

A műanyagszennyezés annyira elterjedt a világ tengereiben és óceánjaiban, hogy a kutatók már egy teljesen új ökoszisztéma kialakulásáról beszélnek. Ez a plasztiszféra, ami a vizeket uraló műanyaghulladék élővilágát jelneti. A The Guardian cikkében utánajárt az óceánok műanyagszennyezési hátterének. Kiderült, hogy az óceánok minden pontján ott van a műanyagszemét, eltérés csak abban van, hogy milyen mélységben milyen szemetet lehet megtalálni.

Az ENSZ sürgeti, hogy a vállalatokat jogilag kötelezzék arra, hogy a csomagolóanyagoknál térjenek át az újrafelhasználható alapanyagokra és csökkentsék a kőolajszármazékokat.

Az elmúlt években több tucat világmárka tett ígéretet a műanyagfelhasználás csökkentésére. Az elsődleges célok szerint 2025-re a plasztikcsomagolások 100 százalékát újrahasznosítható vagy komposztálható termékekre cserélnék. Az Ellen MacAurthur Alapítvány szerint 

már most biztosra vehető, hogy a cégek ezt nem fogják beváltani.

A Nestlé képviselői szerint a környezetvédelmi célokat nem lehet megvalósítani, mivel a kormányok nem alakítottak ki megfelelő infrastruktúrát az újrahasznosítás számára. A cég hozzátette, hogy 2018 óta nyolc százalékkal csökkentette a felhasznált műanyag mennyiségét. A Mars azt közölte, hogy már több száz millió dollárt fektetett be a csomagolásaik újratervezésébe. A Pepsi és a Coca-Cola nem reagált a Reuters megkeresésére.

A Greenpeace szerint a jelentés bizonyíték arra, hogy az önkéntesen vállalt célok kudarcot vallottak. A környezetvédő szervezet felszólította az ENSZ-t, hogy hozzon létre olyan multilaterális szerződéseket, amelyek 

kötelezik a kormányokat és a vállalatokat arra, hogy csökkentsék az egyszer használatos műanyagokat a működésükben.

Kihelyezték Jennyt a nagy csendes-óceáni szemétszigetre

A 2013-ban létrejött Ocean Cleanup Project célja, hogy a lehető legtöbb műanyaghulladékot kivonja az óceánok vizéből. A csapat éveken keresztül dolgozott egy olyan gátszerkezeten, amely az óceán felszínéről képes begyűjteni a műanyagszemetet – írja a New Atlas.

 

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.