Az új automaták nagyon lassan veszik be a palackokat, emiatt hosszú sorok alakulnak ki előttük. Egy-egy boltban általában csak egy-két automata van, ráadásul a működésüket egyesek zsákokban hozott szeméttel blokkolják – ezek voltak az elsők a saját tapasztalatok, illetve a közösségi médiában felbukkant panaszok közül, amelyekkel a Világgazdaság szembesítette a július 1-jétől már országosan működő rendszer üzemeltetőjét, a Mohut.
A válaszul kapott tájékoztatás szerint a visszaváltás gyorsasága ugyanolyan, mint a külföldön telepített ugyanilyen automaták esetében. A hazai gépek 95 százalékos rendelkezésre állása még magasabb is a nemzetközi viszonylatban jellemző 90 százalékosnál, elromlásukról nemigen lehet szó. Megrongálásukról azonban igen, de ez ellen a Mohu nemigen tud mit tenni. A berendezésekért az üzemeltető boltok felelősek.
A társaságnál azonban elismerték, hogy náluk és az érintett kiskereskedelmi egységekben még tart az új rendszer gyakorlati tapasztalatainak gyűjtése és a betanulás. Remélik, hogy a visszajelzéseknek is köszönhetően néhány héten belül javulást tapasztalnak a palackok visszaváltói.
Több vevő abba a problémába futott bele, hogy a visszaváltott flakonokért járó kupont nem tudta az önkiszolgáló kasszánál levásárolni. Visszajáró pénzéért kénytelen volt újból sorban állni a pénztárnál. Ráadásul, mivel az önkiszolgáló kasszák miatt a legtöbb boltban már csak egyetlen pénztáros dolgozik, ennél az egyetlennél hatalmas sorok alakulnak ki. Közben az önkiszolgáló kasszákat nagyon kevesen veszik igénybe. Ám, mint megtudtuk, ez nem a Mohu ügye. A boltok maguk döntik el, hogy hogyan teszik lehetővé a kupon levásárlását. Az eddigi tapasztalatok szerint a vevők 80-90 százaléka a kupon levásárlásán keresztül szeretné visszakapni a betétdíjat.
Arról sem a Mohu dönt, hogy az automaták a bolton belül vagy kívül vannak-e. Ha ugyanis belül vannak, akkor – egy további negatív tapasztalat szerint – a visszaváltásra várók hada ellehetetleníti a közlekedést a bolt bejáratánál, az előterében. Mindennek a tetejében annak is végig kell sétálnia a bolton, aki nem is akar vásárolni, csak visszaváltani, hiszen, ha már belépett az automatáig, a fotocellás ajtó nem engedi ki.
Arra is van panasz, hogy az automaták nem veszik be azokat a flakonokat, amelyeket a vevők szerint vissza kellene venniük. Ilyenkor a vevő nyakán maradnak. A vevő ki is dobná azokat az automaták melletti szelektív hulladékgyűjtőbe, de nem mindig tudja. A hulladékgyűjtőket ugyanis olyan ritkán ürítik, hogy sok boltban bokáig kell a szemétben állni az automaták körül.
A Mohuhoz érkezett bolti visszajelzések szerint is túl nagy terhelés éri egyes boltok automatáit, és a mellettük lévő hulladékpalack-gyűjtőket. A nagyobb boltok automatáit sokkal több palack visszaváltására akarják használni, mint amennyit az adott bolt forgalmaz. Ennek ugyanaz a magyarázata, mint ami a korábbi visszaváltásnál volt: a lakosok szívesebben viszik oda vissza a dobozaikat, üvegjeiket,
Vásárolni viszont szívesen mennek a kisebb boltokba is. Ne felejtsük el, országosan máris napi 3,5 millió palackról van szó. A Mohunál emlékeztettek arra is, hogy a társaság üzemeltetési díjat fizet a boltoknak az automaták után, és fizet minden visszaváltott palackért.
A Mohunál újból megismételték: tart a boltokkal közös tanulási szakasz, javulás várható.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.