A műtrágya-forgalmazók tavaly 1,08 millió tonna műtrágyát értékesítettek közvetlenül a mezőgazdasági termelőknek, ez 18,8 százalékkal volt kevesebb az egy évvel korábbinál – közölte az elmúlt évi adatok alapján készült összefoglalójában az Agrárközgazdasági Intézet. A mennyiségi visszaesés annak ellenére következett be, hogy a műtrágyaárak – a KSH számításai szerint – átlagosan 36,5 százalékkal voltak alacsonyabbak. A műtrágya-értékesítés nettó árbevétele tavaly 40,6 százalékkal, 226,7 milliárd forintra esett. Eközben folytatódik a forgalmazók piacának konventrációja: míg 2022-ben a tíz legnagyobb műtrágya-forgalmazó vállalat a teljes műtrágyamennyiség 82 százalékát értékesítette közvetlenül a mezőgazdasági termelőknek, addig tavaly már a 85 százalékát.
A mezőgazdasági termelők által 2023-ban vásárolt műtrágya nitrogén-foszfor-kálium (NPK) hatóanyag-tartalma 371 ezer tonna volt, ami 85 ezer tonnával, 18,7 százalékkal alacsonyabb az egy évvel korábbinál. A nitrogénhatóanyag-tartalom 18,4, a kálium 21,5, a foszfor 17,1 százalékkal csökkent 2022-höz képest.
Az elmúlt tíz év átlagához viszonyítva a forgalmazók 2023-ban 36 százalékkal kevesebb műtrágyát értékesítettek a végfelhasználóknak.
A kálium- és az összetett műtrágyák forgalma 45-45, az egykomponensű foszforé 25, a nitrogéné pedig 32 százalékkal maradt el a 2013–2022-es évek átlagától.
Változást jelentett tavaly az is, hogy a műtrágya iránti kereslet negyedévek közötti megoszlása a megelőző két évhez képest átalakult. A negyedik negyedévi mennyiség 2 százalékponttal alacsonyabb volt, mint a harmadik negyedévé, a korábbi két évben forgalom szempontjából viszont az utolsó negyedév volt az erősebb. A második negyedévben a teljes mennyiség 20 százaléka, a harmadikban a negyede került a végfelhasználókhoz. A termelők 2023-ban a teljes műtrágyamennyiség legnagyobb részét, 33 százalékát továbbra is az első negyedévben vásárolták meg. A bázisidőszakhoz képest leglátványosabban, mintegy 10 százalékponttal az első negyedévi beszerzések estek vissza, de a nitrogénműtrágyák 63 százalékát 2023 első felében vásárolták meg a gazdálkodók. Az egyszerű kálium- és az összetett műtrágyák iránti kereslet pedig a harmadik negyedévben volt a legerősebb.
Vesztésre állnak a magyar gabonatermelők a világpiacon, idén már csökken is a búza vetésterületeVáltoztatni kell a gabonatermelésen, a gazdálkodóknak a hatékonyság növelése érdekében szövetkezniük kell, és egyesíteniük a kisebb táblákat, ellenkező esetben elvéreznek az ukrán és orosz konkurenciával szemben – mondta a Világgazdaságnak Lakatos Zoltán, a Gabonaszövetség feldolgozói tagozatának elnöke. |
Az előző évekhez hasonlóan a legnagyobb kereslet a mészammon-salétrom (MAS) iránt volt: a teljes műtrágyaforgalom 43 százalékát a MAS tette ki, közel 467 ezer tonnát adtak el belőle a mezőgazdasági termelőknek. A MAS aránya is csökkent azonban tavaly 2022-höz képest 9 százalékponttal,
ezzel visszaállt a 2021-re jellemző arány – az viszont nagy különbség, és jól jellemzi a műtrágyapiac szűkülését, hogy akkor több mint 838 ezer tonna volt az eladott mennyiség.
A második legnépszerűbb termék a szemcsés műtrágyák közül a karbamid volt 90 ezer tonnával, amely a teljes műtrágya-értékesítés 8,4 százalékát fedte le, szemben a 2022. évi 125 ezer tonnával, ami akkor 12 százalékot tett ki. Ammónium-nitrátból jóval kevesebbet, 11 ezer tonnát vásároltak, a bázisévi 28 ezer tonnához viszonyítva ez 60 százalékos csökkenés, míg a 2021. évi mennyiségnek csupán a 16 százalékát éri el.
A 18–20,5 százalék hatóanyag-tartalmú szuperfoszfát iránti kereslet 2,1 ezer tonna volt, 600 tonnával alacsonyabb a bázisévinél, ugyanakkor a kálium-klorid eladása 2 ezer tonnával növekedve elérte a 23 ezer tonnát.
A negyedévente kumulált műtrágyaárak 2023 első negyedévében még 11,1 százalékkal nőttek, az első fél évet vizsgálva azonban már megindult a csökkenés: először 88,6 százalékra, az első három negyedévben 71, év végére pedig 63,5 százalékra esett az átlagos műtrágyaár az egy évvel korábbi értékekhez képest.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.