BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
fapadosok ryanair

Gigantikus bírságot kaptak a fapadosok a poggyászméret és a helyfoglalás miatt

Öt légitársaság, köztük a Ryanair és az EasyJet összesen majdnem 180 millió eurós bírságot kapott. A fapadosokat a spanyol hatóságok marasztalták el, de könnyen precedensértékű lehet a döntés.

Spanyolország összesen 179 millió euró bírságot szabott ki öt olcsó légitársaságra, köztük a Ryanairre, amiért az utasoknak a kézipoggyászért és a helyfoglalásért díjat számoltak fel. A fapadosok persze tiltakoznak, az ír légitársaság például közölte, hogy a gyakorlat betiltása tönkretenné az olcsó jegyek kínálásának lehetőségét.

fapadosok ryanair
Gigabírságot kaptak a fapadosok / Fotó: AFP

A spanyol fogyasztóvédelmi minisztérium pénteken jelentette be a szankciókat, amelyek közül 

  • a Ryanair kapta a legnagyobb, 108 millió eurós bírságot, 
  • az EasyJetre pedig 29 millió eurós büntetést róttak ki. 
  • A Vuelinget, a British Airways tulajdonosa, az IAG fapados társaságát 39 millió euróra, 
  • a Norwegian Airlinest és a Voloteát pedig 1,6 millió, illetve 1,2 millió euróra büntették

írja a The Guardian című brit lap.

A minisztérium fenntartja a májusban bejelentett bírságokat, miután elutasította a fapados légitársaságok által benyújtott fellebbezéseket. A Ryanair közölte, megbízta ügyvédeit, hogy fellebbezzenek az általa alaptalannak tartott bírságok ellen.

A légitársaság szerint a gyakorlatot az európai jogszabályok megengedik, és betiltása tönkretenné a fapados szolgáltatók előnyét, hogy a költségmegtakarításokat olcsóbb viteldíjakon keresztül a fogyasztókra hárítsák.

Michael O’Leary, a Ryanair vezérigazgatója így nyilatkozott: 

Ezek a törvénytelen és alaptalan bírságok, amelyeket a spanyol fogyasztóvédelmi minisztérium politikai okokból talált ki, egyértelműen sértik az európai uniós jogot. A Ryanair hosszú évek óta a poggyászdíjakat és a repülőtéri check-in díjakat használja az utasok viselkedésének megváltoztatására, és ezeket a költségmegtakarításokat alacsonyabb viteldíjak formájában adjuk tovább a fogyasztóknak.

O’Leary szerint a bírságok kiszabására használt törvények „ősi, 1960-as évekbeli” jogszabályokon alapulnak, amelyek még Spanyolország Európai Unióhoz való csatlakozása előtt születtek.

„A Ryanair és más fapados légitársaságok sikere Spanyolországban és Európa-szerte az elmúlt években teljes mértékben az európai Open Skies rendszernek köszönhető, valamint annak, hogy a légitársaságok szabadon, a nemzeti kormányok beavatkozása nélkül határozhatják meg árazási politikájukat” – tette hozzá O’Leary.

Az EasyJet szóvivője elmondta, hogy a légitársaság szintén bírósághoz kíván fordulni, és „határozottan meg fogja védeni” álláspontját. „Egyáltalán nem értünk egyet a spanyol fogyasztóvédelmi minisztériummal, és felháborítónak tartjuk a javasolt szankciókat – mondta. – Úgy véljük, hogy a poggyászokra vonatkozó politikánk összhangban van az összes vonatkozó jogszabállyal, és mint ilyen, nem változtatunk a jelenlegi kézipoggyász-szabályozáson.” 

Az EasyJet azzal érvel, hogy egy ingyenes kézipoggyász rugalmasságot biztosít az utasok számára, hogy csak azért fizessenek, amiért akarnak. 

A Spanyol Légitársaságok Szövetsége (ALA), amely a Spanyolországba irányuló és onnan induló légi forgalom 85 százalékát lebonyolító légitársaságokat képviseli, korábban aránytalannak nevezte a bírságokat. Pénteken közölték, hogy ők is bírósághoz fordulnak.  

A fapadosok sem állnak a törvények felett

A minisztérium azt is közölte, hogy betiltja a légitársaságok megbírságolt gyakorlatait, köztük például azt is, hogy extra díjat számolnak fel a gépre felvitt kézipoggyász után, valamint megtiltják azt is, hogy felárat számítsanak fel a szomszédos ülőhelyek lefoglalására, ha oda gyermekek vagy más eltartottak ülnek. 

Ezek olyan gyakorlatok, amelyeket sajnos emberek milliói ismernek első kézből, és amelyekre a fogyasztói szervezetek évek óta panaszkodnak

– mondta Pablo Bustinduy, a minisztérium vezetője pénteken újságíróknak. Hozzátette azt is, hogy a minisztérium „nagyon világos üzenetet küldött, hogy egyetlen vállalat sem áll a törvények felett, függetlenül attól, hogy milyen nagy vagy erős. És hogy nem létezhetnek olyan üzleti modellek, amelyek a fogyasztói jogok megsértésén vagy visszaéléseken alapulnak.”

A 179 millió eurós bírság a spanyol szociális jogok és fogyasztóvédelmi minisztérium által kiszabott legnagyobb szankció, amely a fapados légitársaságok gyakorlatának széles körű vizsgálatát követte.

A kormányzati vizsgálat kiterjedt azokra az aggályokra is, amelyek a légitársaságok által az online foglaláskor a szolgáltatások végső árával kapcsolatban tanúsított átláthatóság hiánya miatt merültek fel, valamint arra a döntésre, hogy a repülőtéren a kiegészítő szolgáltatásokért való készpénzes fizetést nem fogadják el. A fogyasztói csoportok, köztük a spanyol nonprofit Facua, hat éve kampányolnak a kormány beavatkozásáért.

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.