Az Egyesült Királyságban összesen 275 ezer új autót adtak el szeptemberben, ami ugyan 1,1 százalékkal meghaladja a tavaly szeptemberit, de 20 százalékkal elmarad a járvány előtti 2019-es értékesítéstől. Az új villanyautó-eladások azonban rekordot döntöttek a hónapban: az országban 56 300 e-jármű talált gazdára a Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT) lobbicsoport előzetes adatai szerint.
Ez azt jelenti, hogy
minden ötödik eladott autó tisztán elektromos volt.
Az adatok ellenére a BMW, a Ford, a Volkswagen, a Mercedes-Benz, a Nissan, a Stellantis és a Land Rovert gyártó JLR brit leányvállalatai arra kérték Rachel Reeves pénzügyminisztert, hogy a kormány fokozza a villanyautók értékesítésének támogatását a zöldátállás elősegítésére.
Az új dízelüzemű személygépkocsik regisztrációja 17,2 százalékkal nőtt szeptemberben az előző év azonos hónapjához képest, míg a tisztán akkumulátoros elektromos autók esetében mindössze 3,7 százalékos volt a növekedés – idézte az SMMT adatait a The Guardian.
A zéró karbonkibocsátást előíró brit jogszabály szerint az eladott új autók legalább 22 százalékát a tisztán elektromos autóknak kellene kitenniük már idén is. A szeptemberi eladásokkal együtt az iparág eddig 17,8 százalékot teljesített, ami ha marad, akkor a vállalatoknak bírságot kell fizetniük, járművenként akár 15 ezer fontot. Az autópiacot érintő célkitűzések minden évben szigorodnak, 2030-tól pedig már nem lehet eladni tisztán benzin- vagy dízelüzemű új autót.
Az országban a vállalatok „példátlan mértékű gyártói árengedményekre” kényszerültek, hogy elkerüljék a bírságot az SMMT szerint. A szervezet számításai alapján a gyártók idén eddig összesen 2 milliárd fontnyi árengedményt adtak az elektromos gépkocsikra. Mike Hawes vezérigazgató szerint a brit követelményeknek való „megfelelés költségei csillagászatiak és fenntarthatatlanok”.
Az autógyártók rámutattak, hogy a villanyautó-piac még nem érte el a célját és keresletösztönzést sürgettek.
A vállalatok azt is beismerték, hogy az iparág valószínűleg nem tudja teljesíteni az idei célokat, így a gyártóknak vagy karbonkreditet kell vásárolniuk versenytársaiktól, vagy jelentős összegű bírságot kel megfizetniük az előírások megsértése.
Éppen ezért
az autógyártók arra kérték a pénzügyminisztert, hogy az iparág megsegítésére csökkentse az adókat, például az áfát.
A Vertu Motors autókereskedés vezetője, Robert Forrester is nyílt levélben fordult az illetékes miniszterekhez. Ebben arra kérte a kormányt, hogy csökkentse az éves célkitűzéseket. „Az elektromos autók iránti kereslet vagy azok elfogadása közel sem haladnak olyan gyorsan, mint ahogyan azt a szabályozók gondolták” – írta a magas árakra és a töltőhálózat hiányosságaira hivatkozva.
Az autógyártók világszerte arról számolnak be, hogy megcsappant a villanyautók iránti kereslet az elmúlt hónapokban. A japán Toyota csütörtökön közölte, hogy 2026-ig elhalasztja az elektromos járművek gyártásának megkezdését az Egyesült Államokban, valamint a Ford és a Volvo is késleltetik az átállást.
Nem fogy elég elektromos autó: a Stellantis felfüggeszti egy modell gyártását
A piac lassulása miatt a világ nagy autógyártói kénytelenek visszafogni az e-autók gyártását, egyben elhalasztani az elektromos átállásról szóló terveiket. Ezúttal az olasz-francia Stellantis jelentett be ideiglenes intézkedést.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.