BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hiába a rekordértékesítés, bajban vannak a villanyautó-gyártók Nagy-Britanniában

Rekordot döntöttek az elektromos járművek eladásai az Egyesült Királyságban szeptemberben. Az autópiaci értékesítés ötöde villanyautó volt, de ez még mindig nem elég ahhoz, hogy a gyártók teljesítsék a szigorú kormányzati követelményeket, ezért nyílt levélben fordultak támogatásért és engedményekért a brit kabinethez.

Az Egyesült Királyságban összesen 275 ezer új autót adtak el szeptemberben, ami ugyan 1,1 százalékkal meghaladja a tavaly szeptemberit, de 20 százalékkal elmarad a járvány előtti 2019-es értékesítéstől. Az új villanyautó-eladások azonban rekordot döntöttek a hónapban: az országban 56 300 e-jármű talált gazdára a Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT) lobbicsoport előzetes adatai szerint.

London-,July,31,,2023:,Mg,Car,Parked,On,Showroom,Forecourt
Túl szigorú a brit szabályozás, bajban a villanyautó-gyártók
Túl szigorú a brit szabályozás, bajban vannak a villanyautó-gyártók / Fotó: Shutterstock

Ez azt jelenti, hogy

minden ötödik eladott autó tisztán elektromos volt.

Az adatok ellenére a BMW, a Ford, a Volkswagen, a Mercedes-Benz, a Nissan, a Stellantis és a Land Rovert gyártó JLR brit leányvállalatai arra kérték Rachel Reeves pénzügyminisztert, hogy a kormány fokozza a villanyautók értékesítésének támogatását a zöldátállás elősegítésére.

Az új dízelüzemű személygépkocsik regisztrációja 17,2 százalékkal nőtt szeptemberben az előző év azonos hónapjához képest, míg a tisztán akkumulátoros elektromos autók esetében mindössze 3,7 százalékos volt a növekedés – idézte az SMMT adatait a The Guardian.

A rekord mértékű villanyautó-eladás sem elég

A zéró karbonkibocsátást előíró brit jogszabály szerint az eladott új autók legalább 22 százalékát a tisztán elektromos autóknak kellene kitenniük már idén is. A szeptemberi eladásokkal együtt az iparág eddig 17,8 százalékot teljesített, ami ha marad, akkoör a vállalatoknak bírságot kell fizetniük, járművenként akár 15 ezer fontot. Az autópiacot érintő célkitűzések minden évben szigorodnak, 2030-tól pedig már nem lehet eladni tisztán benzin- vagy dízelüzemű újautót.

Sunset over M8 motorway traffic, Glasgow, Scotland, United Kingdom, Europe
villanyautó
Minden ötödik eladott autó villanyautó volt a brit autópiacon szeptemberben /Fotó: AFP

Az országban a vállalatok „példátlan mértékű gyártói árengedményekre” kényszerültek, hogy elkerüljék a bírságot az SMMT szerint. A szervezet számításai alapján a gyártók idén eddig összesen 2 milliárd fontnyi árengedményt adtak az elektromos gépkocsikra. Mike Hawes vezérigazgató szerint a brit követelményeknek való „megfelelés költségei csillagászatiak és fenntarthatatlanok”.

Az autógyártók rámutattak, hogy a villanyautó-piac még nem érte el a célját és keresletösztönzést sürgettek.

A vállalatok azt is beismerték, hogy az iparág valószínűleg nem tudja teljesíteni az idei célokat, így a gyártóknak vagy karbonkreditet kell vásárolniuk versenytársaiktól, vagy jelentős összegű bírságot kel megfizetniük az előírások megsértése.

Éppen ezért 

az autógyártók arra kérték a pénzügyminisztert, hogy az iparág megsegítésére csökkentse az adókat, például az áfát.

A Vertu Motors autókereskedés vezetője, Robert Forrester is nyílt levélben fordult az illetékes miniszterekhez. Ebben arra kérte a kormányt, hogy csökkentse az éves célkitűzéseket. „Az elektromos autók iránti kereslet vagy azok elfogadása közel sem haladnak olyan gyorsan, mint ahogyan azt a szabályozók gondolták” – írta a magas árakra és a töltőhálózat hiányosságaira hivatkozva.

Az autógyártók világszerte arról számolnak be, hogy megcsappant a villanyautók iránti kereslet az elmúlt hónapokban. A japán Toyota csütörtökön közölte, hogy 2026-ig elhalasztja az elektromos járművek gyártásának megkezdését az Egyesült Államokban, valamint a Ford és a Volvo is késleltetik az átállást.

Nem fogy elég elektromos autó: a Stellantis felfüggeszti egy modell gyártását

A piac lassulása miatt a világ nagy autógyártói kénytelenek visszafogni az e-autók gyártását, egyben elhalasztani az elektromos átállásról szóló terveiket. Ezúttal az olasz-francia Stellantis jelentett be ideiglenes intézkedést.

MFB
 

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.