A New York-i tőzsdén jegyzett EPAM kelet-európai sikertörténet, a magyar gyökerekkel is rendelkező IT-vállalat 2018-ban már 1,45 milliárd dolláros bevételt könyvelhetett el, a részvényárfolyam a 2012-es bevezető 12 dolláros árfolyamról mára 160 dollárra emelkedett.
Az ehhez vezető út elején a cég többek között üzleti angyalbefektetőkre támaszkodott a nemzetközi növekedésében – nyilatkozta a Világgazdaságnak Szabó Eszter, a Nők/Üzlet/Angyalok Egyesület alapító elnöke.
Az üzleti angyalbefektetők a saját tőkéjüket fektetik valaki más ötletébe, általában startupba. Az angyalbefektető több szempontból is különbözik egy átlagos befektetőtől:
azon túl, hogy alapvetően megérzésekre hagyatkozva dönt, a tudását, a tapasztalatát és a kapcsolati rendszerét is a vállalkozó rendelkezésére bocsátja, ami a legtöbb esetben egyébként egy beruházásnál fel sem merülne.
Az elnök asszony hangsúlyozta, hogy a tanácsadás és a saját tőke az alapvető különbség az angyal- és a kockázati befektetők között.
Szabó Eszter – akinek a közreműködésével húsz év alatt kétmilliárd dollárnyi beruházás áramlott Közép- és Kelet-Európába – célja a Nők/Üzlet/Angyalok Egyesület megalapításával az volt, hogy kidolgozzon egy olyan módszert, amellyel a gazdasági vérkeringésbe több nő vonható be, akár kisebb összegű befektetésekkel is.
Nagyon komoly, eddig ki nem aknázott gazdasági növekedési erőforrást jelentenek a nők. Ha befektetői tudásra tesznek szert, az friss lendületet adhat a kelet-európai gazdaságnak, hiszen új vállalatok jöhetnek létre, amelyek akár a nemzetközi piacon is megjelenhetnek.
A vállalkozásokban még mind befektetői, mind vállalkozói oldalon a férfiak dominálnak, a nők ezekben a folyamatokban csak nagyon alacsony számban vesznek részt. A kockázatitőke-társaságokban nemzetközi szinten 5 százalék a nők aránya, Magyarországon pedig az innovatív vállalkozások indítóinak csupán 2 százaléka nő.
Nemzetközi szinten is több szervezettel dolgozunk együtt, az európai angyalbefektetők 2017-ben a legjobb európai gyakorlatnak tartották a mi modellünket
– mondta Szabó Eszter.
A szervezet alapvetően a nőket szeretné megszólítani, ám tréningjei koedukáltak. „Nem arra összpontosítunk, hogy a nők egyes általános tulajdonságait hangsúlyozzuk – fűzte hozzá Szabó Eszter –, inkább arra, hogy az általános üzleti gondolkodást gazdagítsák női és férfi meglátások és szempontok is.”
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.