BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kiállítás a gázreklám hőskoráról

Kiállítás nyílt a gázreklám hőskoráról, a Fővárosi Gázművek Zrt. Gázmúzeumának gyűjteménye „Az 1930-as évek gázreklámja” címmel új tárlattal bővült.

A korabeli nyomtatványokat és reprodukciókat felvonultató kiállítás végigvezeti a látogatókat a fővárosi gázszolgáltatás hőskorán, a gáz ipari felhasználásától az otthoni gázkészülékek reklámjain keresztül egészen a napjainkban is működő főzőtanfolyamokig. A budapesti „gázreklám” 1913-ban, az Országos Iparművészeti Társulat útján kiírt plakát- és képeslap-pályázattal indult útjára. A plakátok, reklámbélyegek számolólapok és filmek mellett a társaság ekkor alakította ki az Aranykéz utcai üzlet bemutató helységét, ahol főzőtanfolyamokat tartottak a gáztűzhelyek népszerűsítésére.

A reklámozás első jelentős változása az első világháborúhoz köthető, ugyanis a gázfogyasztók számának hirtelen megugrása és a gázszén-beszerzés akadozás miatt a takarékos gázhasználat propagálása lett a fő feladat. Budapest Székesfőváros Gázműveinek reklámtevékenysége 1925-től vett ismét lendületet, 1926-ban Gázhét címen kiállítást rendeztek illetve előadás-sorozatot tartottak az érdeklődőknek. Az Aranykéz utcai iroda megszűnése után átmenetileg a Királyi-palota lett a bemutatók és főzőversenyek helyszíne, egészen 1933-ig, amikor a mai Bajcsy-Zsilinszky út 3. első emeletén alakították ki az állandó kiállítással bővített bemutatótermet.

A nagy gazdasági válság idején ismét a takarékos gázfelhasználás népszerűsítése került előtérbe. Ennek jegyében rendeztek olyan főzőversenyeket, amelyeken nemcsak a gázfelhasználás módja, hanem mennyisége is számított: a versenyzők teljesítményét a gáztűzhelyekre szerelt gázórákkal mérték. A válság elmúltával, a 30-as évek derekán ismét a fogyasztás növelése lett a legfontosabb cél. A terjeszkedés egyik eszköze az építtetők meggyőzése volt arról, hogy az újonnan épülő házakat a gázkészülékek minél szélesebb körével szereljék föl.

Az értékesítés elősegítése mellett a Gázművek presztízsének növelését is szolgálta a Budapesti Nemzetközi Vásáron való az állandó részvétel (többnyire önálló pavilonnal). A 2008. október 17-én megnyitott, Az 1930-as évek gázreklámja című kiállítás, tablókba rendezett korabeli plakátok, szórólapok és egyéb reklámnyomatok segítségével kalauzolja végig a látogatókat a Fővárosi Gázművek reklámtevékenységének főbb állomásain. A tárlat bemutatja a gáz ipari és otthoni felhasználását, a feledésbe merült gázkészülékek, mint például a gázvasaló reklámjait, valamint egy, az egykori bemutatóterem részét képző három dimenziós installáció reprodukcióját.



Külön szekció foglalkozik a főzőtanfolyamok és –versenyek reklámjaival. Külön érdekesség, hogy a főzőtanfolyamok – a XXI. század elvárásaihoz igazítva– napjainkban is bárki számára elérhetőek a társaság Andrássy úti tankonyháján és bemutatótermében. A múzeumról: A Fővárosi Gázművek Zrt. mindig is feladatának tekintette, hogy a budapesti gázszolgáltatás tárgyi emlékeit, dokumentumait összegyűjtse és megőrizze.

A helyszín

A gyűjteményt kezdetben több helyen állították ki, míg végül 1994-ben az új köztársaság téri épületben végleges otthonra talált. A szakgyűjtemény 1996-ban múzeumi rangot kapott. A most megnyílt – Az 1930-as évek gázreklámja című – tárlat mellett a múzeum fő attrakciója a fővárosi gázszolgáltatás jubileumi kiállítása, amely a kezdetek óta eltelt 150 évnek állít emléket az egyes korszakokra jellemző használati tárgyak, fényképek és dokumentumok segítségével.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.