Tizenöt milliárd eurós, azaz rekord nagyságú új megrendelést kapott az Alstom csoport az üzleti év első felében. Ugyanebben az időszakban az árbevétele 9 milliárd euróra (+12%), üzleti eredménye pedig 697 millió euróra (+22%) bővült. A budapesti metrót is gyártó, és Magyarországon 3 üzletágban összesen 430 főt foglalkoztató francia iparvállalat vállalat adózás utáni eredménye 527 millió euróra nőtt (+36%). Az 1,2 milliárd eurós, rendkívül magas szabad pénzeszközök révén 2008. szeptember végére tovább erősíthette likviditását.
Mindezek alapján a társaság reméli, hogy eredménnyel tud majd szembenézni piaci környezete pénzügyi válságból eredő változásaival. Továbbra is szorosan figyelemmel kíséri projektjeit, főként beszállítói hálózatát és költséggazdálkodását, hogy ezzel is javítsa jövedelmezőségét. "Megerősíthetjük, hogy 2010. márciusára az üzleti eredményhányad előreláthatóan 9% körül alakul” – mondta Patrick Kron, az Alstom csoport elnök-vezérigazgatója a cég közleményében. A stabil, hosszú távú piaci tendenciák előnyt jelentenek a csoport erőmű és közlekedés üzletágának is. A feltörekvő piacok növekedése és a hiányos tartalékráták várhatóan egyaránt fokozzák az új kapacitások iránti igényt az energiatermelésben.
A környezetvédelmi megszorítások és a tartósan növekvő üzemanyagárak a hagyományos erőmű karbantartási piacot a nagyobb hozzáadott értékű erőmű fejlesztések felé tereli, a vasúti közlekedés pedig előnyre tesz majd szert az egyéb közlekedési módokkal, eszközökkel szemben. A fejlett országok erőmű parkjának elöregedése várhatóan élénkíteni fogja az új erőművek építésének piacát, és növelni az erőmű karbantartás és retrofit szolgáltatások iránti igényt. Az urbanizáció várhatóan tovább fokozza az igényt a tömegközlekedés és a városok közötti (intercity) közlekedés iránt, különösen a feltörekvő országokban.
Az első félévben kapott rendelések erőteljes növekedése elsősorban az új erőművek (+41%) és a közlekedés (+8%) üzletágban mutatkozott, míg az erőműszerviz üzletág új rendeléseinek mértéke az előző évben elért magas szinten stabilizálódott. A 2008/2009. üzleti év első felében az új erőmű üzletág Szaúd-Arábiában egy gőzerőmű kulcsrakész kivitelezésére, Dél-Afrikában hat gőzturbina és egy szénerőmű generátorainak szállítására, Európában, Észak-Afrikában és Ázsiában pedig számos gázüzemű berendezés, köztük kilenc gázturbina szállítására kapott megrendelést. Az erőműszerviz üzletág két hosszútávú üzemeltetési és karbantartási szerződést írt alá az Egyesült Arab Emírségekben és Tunéziában, továbbá több közép- és kisméretű megbízást is elnyert. A közlekedés üzletág is számos rendelést szerzett, többek között nagyon nagy sebességű (AGV) vonatokra Olaszországban, Pendolino típusú nagy sebességű vonatok karbantartására az Egyesült Királyságban, villamos szerelvények szállítására Dubaiban és Marokkóban, metrószerelvények szállítására Dél-Amerikában és Kínában, valamint regionális vonatszerelvények szállítására Németországban.
A növekvő rendelésállomány teljesítése érdekében az Alstom folytatta aktív humánerőforrás-menedzsment politikáját. Az első félévben nemzetközi szinten hatezer új alkalmazottat, köztük 3,3 ezer mérnököt és vezetőt vett fel. Kutatás-fejlesztési kiadásai az üzleti év első felében 9%-kal emelkedtek. Az erőmű üzletágban a legjelentősebb mérföldkő a széndioxid-kibocsátást csökkentő, oxigénégető technológián alapuló első kísérleti erőmű létrehozása volt Németországban. A közlekedés üzletágban a nagyon nagy sebességű vonatok új generációjának (AGV) dinamikus tesztjei kezdődtek meg a csehországi nagyon nagy sebességű tesztpályán.
Az Alstom csoport beruházásainak értéke mintegy 195 millió euróval nőtt (+68%) az előző év azonos időszakának alacsony szintjéhez viszonyítva, hozzájárulva a termelési kapacitás bővítéséhez, különösen a nagy növekedési potenciállal rendelkező területeken. Az első üzleti félévben a csoport stratégiai partnerséget kötött az orosz Transzmasholding vállalattal, így tovább erősítheti pozícióit a dinamikusan növekvő oroszországi kötöttpályás közlekedési piancon.
A csoport üzleti eredménye, az előző év azonos időszakában elért 573 millió euróhoz képest, a 2008/2009. üzleti év első felévében 697 millió eurót (+22%) tett ki. Az üzleti eredményhányad 7,2%-ról 7,8%-ra nőtt. Az új erőmű üzletág üzleti eredményhányada 4,5%-ról 5,9%-ra nőtt, amely a magasabb árbevételnek és a jövedelmezőbb megrendeléseknek köszönhető. Az erőműszerviz üzletág üzleti eredményhányada 16,3%-ról 16,7%-ra emelkedett. A közlekedés üzletág üzleti eredményhányada ugyanakkor 6,9%-ról 6,6%-ra mérséklődött. Ez az enyhe csökkenés a stabil volumenből ered, mivel több szerződés megkötése is csak az év végén várható, és tükröződik benne továbbá az új műszaki platformokba történő beruházások összege is.
Az Alstom csoport adózás utáni eredménye, az előző pénzügyi év azonos időszakában elért 388 millió euróval szemben a 2008/2009. üzleti év első felében 527 millió euróra (+36%) nőtt. A növekedés hátterében a jobb üzleti teljesítmény, valamint az a tény áll, hogy a pénzügyi műveletek bevételei először mutatnak pozitív értéket. A szabad pénzeszközök értéke a 2008/2009. üzleti év első félévében 1,201 millió euró volt, szemben a 2007/2008. időszak első felében elért 1,248 millió euróval.
2008. szeptember 30-án nettó készpénzállománya, az osztalékok kifizetése után 1,864 millió euró, szemben a 2008. március 31-i 904 millió eurós értékkel. A bruttó készpénzállomány elérte 2,7 milliárd eurót, így a 2012-ben lejáró 1 milliárd euró összegű hitelkeret lehívására nem volt szükség. A bruttó adósságállomány elsősorban két kötvényből tevődik össze, amelyek összege 50 millió illetve 297 millió euró, és amelyek 2009. márciusában, illetve 2010 márciusában járnak majd le.
Az Alstom csoportnak gazdálkodásának kedvez a 8 milliárd eurós konzorciális garanciakeret is (amelyből 2 milliárd eurót még nem használt fel), valamint a 12 milliárd eurós bilaterális keretek (amelyekből még 4 milliárd euró áll a rendelkezésre). Osztalékfizetés után az Alstom törzstőkéje az erőteljes nettó árbevétel eredményeként, a 2008. március 31-i 2.245 millió euróról 2008. szeptember 30-ára 2.477 millió euróra emelkedett.
Jövedelmezősége növelése érdekében a csoport olyan stratégiai befektetésekre és szelektív felvásárlásokra törekszik, amelyek elősegítik a vállalat további organikus növekedését. Mindeközben fejleszteni kívánja rugalmasságát, hogy szembenézhessen a működési környezetében felmerülő változásokkal. Ezért szorosan figyelemmel kíséri piacainak keresletét és szigorúan ellenőrzi kiadásait. Megerősíti előrejelzését, mely szerint csoportszintű üzleti eredményhányada 2010. márciusára eléri a 9% körüli értéket; az erőmű üzletágak (új erőmű és erőműszerviz) egyesített üzleti eredményhányada 10% és 11% között, a közlekedés üzletág azonos mutatója pedig 7% és 8% között alakul majd.
No és azután?
Jövedelmezősége növelése érdekében a csoport olyan stratégiai befektetésekre és szelektív felvásárlásokra törekszik, amelyek elősegítik a vállalat további organikus növekedését. Mindeközben fejleszteni kívánja rugalmasságát, hogy szembenézhessen a működési környezetében felmerülő változásokkal. Ezért szorosan figyelemmel kíséri piacainak keresletét és szigorúan ellenőrzi kiadásait. Megerősíti előrejelzését, mely szerint csoportszintű üzleti eredményhányada 2010. márciusára eléri a 9% körüli értéket; az erőmű üzletágak (új erőmű és erőműszerviz) egyesített üzleti eredményhányada 10% és 11% között, a közlekedés üzletág azonos mutatója pedig 7% és 8% között alakul majd.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.