BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hódít a felsővezeték nélküli villamos

A Bombardier felsővezeték nélküli és érintkezésmentes villamost mutat be a közelgő bécsi közlekedési kiállításon.

A kanadai Bombardier járműgyártó társaság németországi leányvállalata, a Bombardier Transportation is megjelenik felsővezeték nélküli villamosával. Hasonlót a évek óta közlekedtet a francia Alstom, a német Siemens pedig a napokban jelezte, hogy a közelgő bécsi közlekedési kiállításon mutatja be felsővezeték nélküli járművét. Ilyen megoldásra műszaki kényszerhelyzetekben, illetve városképi megfontolásból lehet szükség.

A június 7-11. közötti bécsi UITP közlekedési kiállításon lehet majd közelebbről szemügyre venni a Bombardier villamosát működtető Primove technológiát, illetve a fejlesztési alapjául szolgáló, Eco-4 rendszert. E rendszer biztosítja a láthatatlan áramellátást és az időjárási körülményektől teljesen független működést. A Primove elektromos hajtásának köszönhetően alacsonyabb a zajszint és nincs károsanyag-kibocsátás is. Csökken az alkatrészek kopása, így kisebb a jármű élettartama során felmerülő költség is.

A Primove rendszernek köszönhetően egyszerű üzembe helyezés mellett ugyancsak jelentősen csökkenthetőek az alagutas szakaszok építéséhez kapcsolódó infrastrukturális költségek is. A rendszernek nincs szüksége harmadik sínre vagy magas tetőkialakításra, így kisebb keresztmetszetű alagút is elegendő.

Az integrált Mitrac energiatakarékos technológia az energia visszatáplálásával jelentős üzemeltetési költségcsökkentést eredményez. "A Primove-val ... a villamosok felsővezeték nélkül  működtethetők különböző távokon, bármilyen környezetben, mondta Carsten Struve, a Bombardier Transportation csúcstechnológiai fejlesztési részlegének igazgatója a rendszer idei bemutatásakor. A Mitrac megoldás a Primove megoldások kombinálásával további energia-megtakarítás is elérhető.

Most akkor mi ez?

A Primove technológiánál az áramellátó alkatrészeket a jármű, illetve a sínek alá rejtik el. Az elsődleges és a másodlagos elektromos áramkörök egymástól elkülönítettek ezt az elvet alkalmazzák a transzformátoroknál is. A mágneses mezőt létrehozó elsődleges áramkört az infrastruktúrába építik be. A járműben található másodlagos áramkör ezt az energiamezőt alakítja át elektromos árammá a villamos működtetéséhez. Az elsődleges áramkör kábelei könnyen beépíthetők a sínek közé. A jármű alján felvevőtekercsek vannak, ezeket vezeték köt össze a villamos meghajtó-rendszerével. A talajban elhelyezett csatlakozóelemek a biztonságos működésről is gondoskodnak, mivel csak akkor töltődnek teljesen fel árammal, ha a jármű teljes egészében lefedi őket. Ezért a rendszer például gyalogos zónákba is beépíthető.

Az Eco-4-et tavaly mutatta be a vasútiparban piacvezető globális cég. Az új portfolióval a Bombardier energiatakarékos és költséghatékony megoldást kínál tíz használatra kész Eco-4 termék révén, melyek az energia, a hatékonyság, a gazdaságosság és az ökológia négyes jelszavára épülnek. A Primove innovatív jellege az indukciós erőátvitel elvére épül ezt a technológiát alkalmazzák a "tisztaszobákban a számítógépes chipek gyártásánál és az autóiparban. A Bombardier Primove technológia bevezetésével az indukciós erőátviteli eljárás most végre eljut a vasúti járművekhez is.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.